اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان های پارسی و پرنج میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.

امضا قرارداد طرح بهبود بازیافت و بهره‌برداری از میدان‎های پارسی و پرنجبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی NIOC، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میدان های پارسی و پرنج با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میان احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت و عباس علی آبادی مدیر گروه مپنا در محل سالن همایش های شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد.

با توجه به سیاست های کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای استفاده از ظرفیت شرکت های اكتشاف و تولید ایرانی و ارتقای توانمندی آنها، مقرر شده در برخی از میدان های کشور از جمله پارسی و پرنج، شرکت های E&P تایید صلاحیت شده ایرانی به عنوان پیمانکار اصلی (اپراتور) در توسعه و بهره برداری این میدان ها و در قالب قراردادهای جدید نفتی مدل مناطق نفتخیز جنوب، ایفای نقش کنند.

یادآور می شود که اسفند ماه ۱۳۹۵، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با گروه مپنا با هدف مطالعه طرح توسعه میدان های پارسی و پرنج تفاهم نامه و سپس در مردادماه ۱۳۹۷ توافقنامه رئوس قراردادی (HOA) امضا کرد که پس از دریافت نتایج مطالعات و مدل فنی و مالی و انجام بررسی های لازم در بخش های مختلف، پیشنهاد شرکت مپنا برای توسعه این ۲ میدان مورد تایید شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و مذاکرات قراردادی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی مدل مناطق نفتخیز جنوب با این شرکت آغاز و پس از مذاکرات فشرده نهایی شد.

در نتیجه این مذاکرات و بر مبنای طرح مورد توافق برای توسعه و بهره برداری یکپارچه از ۲ میدان پرنج و پارسی، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و گروه مپنا امروز برای یک دوره ۱۰ ساله قرارداد امضا کردند. هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشكه با برآورد هزینه‌های سرمایه ای مستقیم معادل ۸۷۶.۵ و هزینه های غیرمستقیم معادل ۲۳۵.۳ میلیون دلار است. در ضمن هزینه بهره برداری ۲۶۹ میلیون دلار برآورد شده است.

شرح كار این قرارداد شامل بهسازی و احداث تاسیسات سطح الارضی (واحد بهره‌برداری، نمك زدایی، تاسیسات جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، تاسیسات تزریق گاز، خطوط لوله جریانی و انتقال و سایر تاسیسات مرتبط)، حفاری چاه های جدید و تعمیر چاه های موجود، عملیات لایه شكافی، فرازآوری مصنوعی (فرازآوری با گاز و پمپ‌های درون چاهی)، انجام مطالعات مخزنی و ازدیاد برداشت، اجرای پایلوت طرح ازدیاد برداشت، آموزش نیروی انسانی، انتقال تكنولوژی و پژوهش و توسعه است.

با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به وجود می آید، از این رو انتظار می رود شرکت مپنا با مدیریت مناسب پروژه، زمینه جذب سرمایه و تكنولوژی های لازم در بخش های افزایش بازیافت، شیوه ای نوین حفاری و همچنین سایر بخش های ذیربط را ایجاد و در راستای پیاده سازی آن تلاش کند.

به گزارش NIOC، میدان نفتی پارسی در منطقه فرو افتاده دزفول جنوبی و در فاصله ۱۲۵ كیلومتری اهواز واقع شده است. میدان پرنج نیز در بین میدان های كرنج و پارسی و در امتداد جنوب شرق – شمال غرب در ۷۵ كیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ كیلومتری شهر رامهرمز قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: