اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
مدیر عامل آبفار استان فارس خبر داد:
بوستانی گفت: 95 درصد آب موجود استان فارس در بخش کشاورزی و پنج درصد باقی‌مانده در بخش‌های صنعت و شرب استفاده می‌شود.
مصرف 95 درصد آب استان فارس در بخش کشاورزی

سرویس اقتصادی عصرپرس: علی بوستانی در بازدید خبرنگاران از فعالیت های صنعت آب و فاضلاب استان فارس گفت: استان فارس دارای چهار هزار و 220 روستا و آبادی با یک میلیون و 475 هزار و 350 نفر جمعیت است که نزدیک به یک میلیون و 250 هزار نفر آنان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت پوشش خدمات آب شرب روستایی قرار دارند.

به گزارش عصرپرس، این استان با دارا بودن 405 هزار مشترک آب شرب روستایی، دارای 18 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در مدار بهره برداری است؛ اما از نظر منابع تامین آب جزو استان های مشکل دار کشور به مشار می رود.

وی درادامه تصریح کرد: یک هزار و 800 چاه، چشمه و قنات، منابع اصلی و عمده تامین آب شرب روستاها هستند و آب تعداد معدودی از روستاها نیز از سد درودزن تامین می شود.

مدیرعامل آبفار استان فارس اضافه کرد: خشکسالی های 15 سال گذشته موجب شده است تا در برخی نقاط استان، عمق چاه های آب های شرب به بیش از 400 متر برسد و بطور نمونه عمیق ترین چاه آب شرب کشور با عمق 550 متر در این استان وجود دارد.

بوستانی در ادامه گفت: شرایط پیش گفته سبب شده است تا چاه های تامین آب شرب هر یک بین دو تا سه بار کف شکنی شوند و حتی برای ذخیره بیشتر آب، پس از رسیدن به سنگ بستر، این چاه ها به صورت افقی در کف توسعه یابد.

مدیرعامل آبفار استان فارس ، قیمت تمام شده تامین آب شرب را یکی از مشکلات موجود برشمرد و گفت: تامین هر مترمکعب آب شرب در مناطق روستایی استان بطور میانگین با هزینه 11 هزار ریال انجام می شود، اما در مقابل با قیمتی کمتر از سه هزار ریال فروخته می شود که به معنای دریافت کمتر از 30 درصد قیمت تمام شده از مردم است.

بوستانی با اشاره به آثار خشکسالی هفت سال اخیر در استان، ادامه داد: تاکنون 834 حلقه چاه از مدار بهره برداری خارج شده و هدایت الکتریکی منابع تامین آب با افت کیفیت محسوس به بیش از 28 هزار موس بر سانتیمتر رسیده است.

هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب است. واحد هدایت الکتریکی که آن را با EC نیز نمایش می دهند ohm-1 یا mho است و واحد هدایت الکتریکی ویژه آب µ mho/cm (میکرو موس بر سانتیمتر) که در سیستم SI با µSiemens/cm میکرو زیمنس بر سانتیمتر نمایش داده می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب روستایی استان فارس خاطرنشان کرد: هم اینک 84 دستگاه آب شیرین کن برای تامین آب شرب تعدادی از روستاها بکارگیری شده و 650 روستا نیز از طریق تانکر به صورت سیار آبرسانی می شود که در زمان اوج خشکسالی ها حتی به 700 روستا هم می رسد.

وی درادامه افزود: 1040 میلیارد ریال (104 میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی تاکنون در اختیار این شرکت قرار گرفته و بیش از هزار و 400 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع در سه سال و نیم گذشته در جریان اجرای پروژه ها ساخته شده است.

بوستانی توضیح داد: با توجه به تخصیص 100 درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی، آبرسانی به 352 روستای استان با جمعیت نزدیک به 245 هزار نفر تا پایان سال مالی 1395 انتظار می رود.

وی تصریح کرد: طرح جامع آبرسانی روستایی استان فارس نیازمند 10 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر برای آبرسانی به همه روستاهای استان است و این اعتبار شامل هزینه های نوسازی و تعویض شبکه های فرسوده نیز می شود.

به گفته مدیرعامل آبفار استان فارس، نزدیک به 40 درصد شبکه های توزیع آب شرب روستایی استان با عمر بالای 25 سال نیازمند تعویض است.

بوستانی افزود: به رغم محدودیت های مالی دولت، تاکنون 300 میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران، 390 میلیارد ریال از مطالبات جاری و معوق تامین کنندگان و فروشندگان تجهیزات و 15 میلیارد ریال از مطالبات بازنشستگان شرکت پرداخت شده است.

مدیرعامل آبفار استان فارس همچنین، اجرای طرح جامع هوشمند مشترکان روستایی برای نخستین بار در کشور، راه اندازی مجمع خیران آبرسان و طراحی، تدوین و پیاده سازی طرح جامع آبرسانی روستایی استان را از جمله اقدام های انجام شده در استان عنوان کرد.

بوستانی گفت: 95 درصد آب موجود در استان در بخش کشاورزی و پنج درصد باقیمانده در بخش های صنعت و شرب استفاده می شود و برای رفع مشکلات آبرسانی شرب به مناطق روستایی، نیازمند همکاری سایر بخش ها هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب روستایی(آبفار) استان فارس گفت: با استفاده از اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی تاکنون 443 روستای استان با جمعیتی بیش از 33 هزار و 542 نفر از نعمت آب شرب برخوردار شده و بیش از 40 روستا و 40 هزار مشترک تحت پوشش خدمات شرکت قرار گرفتند.

**در ادامه بهمن بهروزی معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز در خصوص وضعیت تأمین آب شرب این شهر گفت: منابع تأمین آب شهر شیراز به نسبت 21 درصد از منابع سطحی است و 79 درصد از منابع زیرزمینی است که منبع سطحی تأمین آب شرب این شهر، سد درودزن است و منابع زیرزمینی نیز با استفاده از 182 حلقه چاه حفر شده، استحصال می شود.

وی با تأکید بر اینکه شهر شیراز  در وضعیت قرمز تأمین آب قرار دارد، اظهار داشت: مشکلات عدیده ای در تابستان سال 96 برای تأمین آب شرب شهر شیراز خواهیم داشت که برای کم کردن این مشکلات، از هم اکنون با حفر چاههای جدید، اصلاح و بازسازی شبکه و فرهنگ سازی مصرف اقدامات لازم را آغاز کرده ایم.

وی افزود: در حال حاضر 5 هزار و 700 لیتر در ثانیه برای مصرف آب شرب، از منابع زیرزمینی برداشت می شود و به میزان 5 هزار لیتر بر ثانیه نیز برداشت آب از منابع زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز شهر شیراز برداشت می شود که در تلاشیم با بهره برداری از تصفیه خانه شماره 2 شهر شیراز، پساب تصفیه شده فاضلاب را برای آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار دهیم و رفته رفته چاههایی که آب آنها برای تأمین آب شرب مناسب است را به جای تأمین مصارف آبیاری فضای سبز، برای تأمین آب شرب در اختیار بگیریم.

بهروزی از طرح جدید امکان حفر چاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: بخش خصوصی می تواند برای حفر چاه سرمایه گذاری کند و آب تولید شده را به صورت خرید تضمینی به شرکت آب و فاضلاب شیراز بفروشد که در حال حاضر این طرح برای حفر 10 حلقه چاه به مجموع برداشت 300 لیتر در ثانیه آب شرب در دستور کار قرار گرفته است.

**در ادامه علی رمضانی رییس اداره خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای روستایی استان فارس با اشاره به راه اندازی سامانه جامع قرائت کنتورهای آب هوشمند روستایی اظهار داشت: این پروژه نخستین بار به صورت پایلوت (نمونه) بهمن ماه پارسال در چهار شهرستان استان اجرایی شد و از ابتدای امسال نیز در همه شهرستان ها مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته این مقام مسوول، با اجرای این پروژه چرخه طولانی مدت قرائت، محاسبه، چاپ و توزیع قبوض آب روستایی که بطور میانگین 25 روز زمان می برد، به سه تا چهار روز تقلیل یافت.

وی بیان داشت: اینک با استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند، میزان آب مصرفی مشترکان با مراجعه مامور در منزل افراد محاسبه شده و همانجا قبض صادر می شود؛ همچنین با دستگاه های خودپرداز در اختیار ماموران، پرداخت بدهی مشترکان در همان لحظه امکانپذیر شده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، ماموران قرائت از کنتورها عکس گرفته و به صورت آنلاین (برخط) به سرور مستقر در شرکت مهندسی آب و فاضلاب روستایی استان برای انجام محاسبات لازم ارسال می کنند که همین موضوع شفاف سازی هزینه ها را به دنبال داشته است.

رییس اداره خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای روستایی استان فارس ادامه داد: هرچند برای نخستین بار شرکت مهندسی آب و فاضلاب شهر شیراز این پروژه را اجرایی کرد، اما در محدوده نزدیک به 50 کیلومتر مربعی به انجام رسید. شرکت آبفای روستایی فارس آن را در محدوده 500 تا 600 کیلومتر مربعی استان با بیش از 402 هزار مشترک اجرایی کرد.

وی یادآوری کرد: در صورت حضور نداشتن مشترک در منزل، آب بهای مربوطه به صورت علی الحساب و بر مبنای میانگین مصارف دوره های گذشته محاسبه و قبض صادر می شود.

رمضانی، برخی از نتایج قابل توجه اجرای این پروژه را افزایش دقت و صحت قرائت کنتور مشترکان از 80 به 99 درصد، کاهش خطاهای انسانی از 20 به یک درصد، واقعی شدن مصارف مشترکان و افزایش فروش آب (به دلیل واقعی شدن میزان مصارف) از 73 به 88 میلیون مترمکعب و افزایش درآمدی به میزان 30 میلیارد ریال عنوان کرد.

به گفته وی، کاهش دوره وصول مطالبات از 120 به 60 روز، کاهش مانده مطالبات شرکت (سه دوره به بالا) از 38 به 28 میلیارد ریال، ایجاد شرایط جدید شناسایی و تبدیل انشعابات غیرمجاز از 13 به 22 میلیارد ریال و تسریع در شناسایی و تعویض کنتورهای خراب از دو میلیارد ریال به 10 میلیارد ریال که منجر به کاهش هدر رفت ظاهری آب شد، دیگر نتایج اجرای این پروژه است.

این مقام مسوول آبفار استان فارس تصریح کرد: اجرای این پروژه موجب کاهش هزینه توزیع قبوض از 13 میلیارد ریال به یک میلیارد ریال، کاهش هزینه چاپ و فرم های قرائت از 288 میلیون ریال به صفر، کاهش هزینه های نظارت بر عملکرد قرائت ماموران از سه میلیارد ریال به 500 میلیون ریال، کاهش هزینه های نصب پلاک برای شناسایی مشترک از 2.8 میلیارد ریال به 800 میلیون ریال، حذف بایگانی فیزیکی و عدم نیاز به گردش کاغذ از 580 میلیون ریال به صفر، کاهش نیروی انسانی مرتبط با ورود اطلاعات در چاپ قبض از دو میلیارد ریال به صفر و کاهش تعمیرات و استهلاک دستگاه های مرتبط از هفت میلیارد ریال به صفر شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در مجموع موجب افزایش 58 میلیارد ریالی درآمدهای شرکت و کاهش 37 میلیارد ریالی هزینه های آن شد.

 

 

پایان پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر: