اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 21 December 2016
ظهور 3R در «کنگوی فرانسه»
جنگ‌های بی‌سرانجام داخلی بخشی از میراث ماندگار استعمار در کشورهای جهان سوم است. میراثی که با رخدادهای جدید جهان و ظهور شکل‌ها و شیوه‌های نوین خشونت پیوند خورده و هیولاهای شگف‌انگیزی آفریده است. گروه نوظهور 3R یکی از آنهاست.

عصرپرس: آفریقا از دیرباز صحنه جدال و خشونت قبایل مختلف بر سر زمین و زن و نژاد بوده است. این جدال با ورود نخستین کشیش‌ها و مبلغان مسیحی که راه را برای ورود بازرگانان و ماجراجویان دغل‌بازان مطرود جامعه فرانسه هموار کرد پیچیده‌تر شد. 

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»

در میانه دهه 1920 و 1930 میلادی فرانسوی‌ها با بهره‌بردن از آخرین فنون تکنولوژی توانستند نفوذ خود را آنقدر در جهان گسترش دهند که عملا خود را مالک بی‌رقاب تمام آفریقا می‌دانستند. «کنگوی فرانسه» در کنار 13 کشور آفریقایی دیگر «آفریقای سیاه فرانسه» نام داشتند. فرانسه در آن روزگار مالک حدود 9 درصد از کره زمین بود. جایی که شکوفایی اقتصاد فرانسه در گرو حفظ آن بود. 

فرانسوی‌ها اگر چه نتوانستند بر ارزش‌های بدوی و قبیله‌ای مردمان آفریقا چیره شوند و به اصطلاح آنان را در مسیر تمدن هدایت کنند اما توانستند ساختار اجتماعی قبیله‌ای آفریقا را طوری بازسازی کنند که زبان فرانسوی بخشی حیاتی برای زیستن در آن شود. 

اینگونه بود که آفریقایی‌ها برای زیستن و امرار معاش آرام آرام در سیستمی حل شدند که دانستن زبان فرانسه و داشتن آگاهی حداقلی از فرهنگ فرانسوی بخش جدایی‌ناپذیر آن بود.

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»

دهه 1960 که اوج ایده «بازگشت به خویشتن» بود برای مردمان «کنگوی فرانسه» نیز خوش‌یمن بود. این کشور که در میان همه کشورهای آفریقای زخم‌خورده استعمار و چپاول فرانسویان بود به ارزش‌های بومی خود بازگشتند. 

آنها جنگ‌های استقلال‌طلبانه را آغاز کردند و توانستند آن را به دست بیاورند. «جمهور آفریقای مرکزی» نام کشور آنها شد. انتخابات برگزار شد و دلقک‌های وطنی که مطیع کاخ الیزه بودند آرا را ربودند و بر قدرت سوار شدند. حکایت تلخ آفریقای مرکزی نه تنها با استقلال به پایان نرسید بلکه با خروج نیروهای فرانسوی، واقعیت تلخ‌تری به نام جنگ‌های قبیله‌ای سر برآورد. اژدهای هفت‌سری که درون همه کشورهای مستعمره خفته است.

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»

با شروع جنگ‌های داخلی موج کشتارهای وسیع و جنایت‌های عجیب و غریب آغاز شد. مردمان سیاه طوری یکدیگر را سلاخی می‌کردند که گویی پیش از سلطه فرانسوی‌ها هرگز زیر یک سقف نبودند. نظام سلطه رفته بود و دیکتاتورها ادعای خدایی داشتند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در جدیدترین اخبار خود از این منطقه آفریقا، به ظهور گروه تروریستی جدیدی اشاره می‌کند که به R3 مشهور هستند. R3 حروف اول سه واژهReturn, Reclamation» Rehabilitation» است به معنای «بازگشت، بازسازی، توانبخشی».

جنگجویان مسلح این گروه خود را پاسدار قوم کوچکی به نام پیوهل «Peuhl» می‌دانند. اقلیتی که در دوران استعمار فرانسه به شدت آسیب دیده و پس از آن در دوران دیکتاتوری زمین‌هایش توسط قدرت‌های بزرگ‌تر اشغال شده است. آنها در سال‌های اخیر به صورت گسترده‌ای تحت آزار میلیشیاهای دیگر آفریقای مرکزی بوده‌اند.

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»

به گزارش این سازمان، گروه R3 در یک سال گذشته آرام آرام قدرت گرفته و به کشتار جمعی مردم دیگر، تجاوز، کوچ اجباری، آتش زدن و تخریب خانه‌های آنها روی آورده است. در گزارش برای نمونه از زنی نقل شده است که دو سرباز R3 جلوی چشم دو کودکش به او تجاوز کرده‌اند. حمله‌های این گروه جدید مسلح به گونه‌ای بوده است که ماموران وابسته به سازمان ملل و نیروهای دولتی نتوانسته‌اند مانع آن شوند.

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»


بخشی از واقعیت این روزهای آفریقای مرکزی مربوط به کشمکش‌های سیاسی بین اقلیت مسلمان و باقی جمعیت که مسیحی یا بومی هستند می‌شوند. در سال 2013 «میشل جوتودیا» که مسلمان بود توانست بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه بزند. اما دولتش تنها یک سال دوام آورد و همانگونه که انتظار می‌رفت جنگ‌های داخلی خونین آغاز شد. مسلمانان که متاثر از وقایع جهانی بودند به تقویت گروه بومی خودشان به نام «سلکا» Seleka پرداختند و توانستند بخشی از بومیان را علیه مسیحیان کشور بسیج کنند.

در این شرایط بود که میلیشیاهای وابسته به سلکا و گروه‌های بومی مانند آنتی بالاکا به پیوهل حمله کردند. R3 در چنین شرایطی پدیدار شد.

ظهور R3 در «کنگوی فرانسه»



*گروه بین‌الملل عصرپرس/ 1199*

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: