اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 16 October 2019
به‌منظور حل چالش‌ها و معضلات حوزه آب شرب و فاضلاب روستاهای گیلان، شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

امضا تفاهم‌نامه همکاری شرکت آبفای روستایی و دانشگاه گیلانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون،محب علی رنج‌ور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه گیلان گفت: در زمان حاضر یک‌هزار و 800 روستای استان با 315 هزار مشترک، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

رنج‌ور با اشاره به اینکه هزینه اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی در گیلان دو برابر میانگین کشوری است، افزود: میزان لوله‌گذاری برای تامین آب شرب هر خانوار روستایی این استان 2.5 برابر بیشتر از سایر نقاط کشور است.

وی، با بیان اینکه 30 درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان فرسوده است، گفت: اعتبارات لازم در این زمینه از منابع استانی تامین می‌شود که کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، واگذاری طرح‌های آبرسانی به بخش خصوصی در قالب طرح BOT  را در حل مشکلات حوزه آبرسانی موثر دانست و با اشاره به مشکلات زیست محیطی گیلان و لزوم ساماندهی، جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستاهای این استان گفت: قرار بود طرح جمع آوری فاضلاب 130 روستا در کشور به شکل متمرکز با تامین اعتبار از بانک توسعه اسلامی انجام شود که پنج روستای گیلان در شهرستان‌های رشت، آستانه اشرفیه، انزلی، صومعه سرا و رودسر جزو آن بود، اما به علت افزایش نرخ ارز، اجرای این طرح متوقف شده است.

وی، با تاکید بر اینکه برای رفع معضلات و مشکلاتی که در حوزه تصفیه فاضلاب و تامین کمیّت و کیفیت آب شرب روستایی گیلان وجود دارد، باید از پشتوانه علمی دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه گیلان استفاده کرد، اظهار داشت: دانشگاه گیلان با بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و هیئت‌های علمی قوی و همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی در خصوص چالش‌هایی که صنعت آب و فاضلاب استان به‌ویژه در روستاها با آن مواجه است، می‌تواند گامی موثر جهت حل علمی این چالش‌ها بردارد.

وی، بر مهیا شدن فضایی جهت دیدار چهره به چهره و ارتباط مستقیم مدیران و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب با دانشجویان و نخبگان علمی به منظور انتقال تجارب و بیان صریح مسائل و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان آمادگی دارد تا تاسیسات، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات خود را جهت اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با حوزه آب و فاضلاب در اختیار تیم‌های تحقیقاتی و علمی دانشگاه گیلان قرار دهد.

رئیس دانشگاه گیلان هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 هزار دانشجوی مقطع دکتری در بیش از 90 رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند، گفت: هر یک از این دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی به‌دنبال موضوعات و پروژه‌های تحقیقاتی‌اند که اجرای هر کدام از این پروژه‌ها، راهکاری علمی جهت رفع یکی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است، ارائه می‌دهد.

احمد رضی افزود: دانشگاه گیلان با برخورداری از نیروهای متخصص، زیرساخت‌های پژوهشی و ارتباطات بین‌المللی، آمادگی دارد تا برای حل مسائل و مشکلات چند وجهی که دستگاه‌های اجرایی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، کار علمی انجام دهد.

بنابراین گزارش؛ در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری جهت اجرای طرح تحقیقاتی با عنوان "بررسی فرآیندی و اقتصادی روش‌های تصفیه فاضلاب در مناطق مختلف روستاهای گیلان در مقیاس پایلوت" بین شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان امضا شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: