اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 02 October 2019
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: رویکردهای توسعه در مناطق مختلف کشور به نوعی سازگار با شرایط منابع آبی نیست و لازم است متولیان امر توسعه در کشور، برنامه‌های خود را با شرایط آبی کشور در مناطق مختلف منطبق کنند.

رویکردهای توسعه در مناطق مختلف با منابع آبی سازگار نیست

به گزارش عصرپرس، احمد علی کیخا در حاشیه نشست با مدیران عامل آب منطقه‌ای کشور در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و فاضلاب افزود: با هزینه بالا و تلاش‌های فراوان حجم آبی جمع آوری شده و در بخش تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی زنجیره ای و نبود بازار مناسب، به رغم مصرف بالای آب برای برخی صیفی‌جات، به دلیل پایین بودن قیمت، ارزش برداشت ندارند.

وی، برنامه‌های توسعه کشاورزی به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده آب در کشور را خارج از چارچوب دانست و گفت: به عنوان مثال در بازدیدی که اخیراً از شهرستان سرخس داشتم مشاهده کردم که جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفری این شهرستان با وجود دارا بودن بخش قابل ملاحظه ای آب و خاک کیفی مناسب، به دلیل اینکه فاقد برنامه صحیح توسعه در بخش های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی هستند، از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص چالش‌های موجود در مدیریت منابع آب کشور افزود: مصرف کنندگان عمده از جمله بخش کشاورزی به دلیل اینکه دارای یک برنامه علمی و مدونی نیستند و نقشی برای دشت های کشاورزی در اقتصاد ملی و منطقه‌ای به درستی تعریف نکرده اند، و کشاورزان نیز ارزش افزوده قابل ملاحظه ای در تولید محصولات ندارند، عملاً در هنگام پرداخت هزینه آب بها ناتوان خواهند بود.

وی افزود: انتظاری که ما به عنوان قانونگذار داریم این است که وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی آب، در محدوده اختیارات خود مقابل اقدامات توسعه ای غیر اصولی محکم ایستاده و کوتاه نیاید.

 کیخا اظهار کرد: اگر قرار است کشور بر مدار درستی هدایت شود و راه توسعه خودش را طی کند می‌بایست کلیت قوا وظایف خود را انجام داده و هر دستگاهی که بر اساس قانون وظیفه و مأموریتی دارد تلاش کند تا از حریم خود پاسداری کند و اجازه ندهد سایر بخش های توسعه ای در محدوده قانونی وظایف آنها ورود کنند و تصمیماتی خارج از عرف و قاعده علمی بگیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون تخصصی طی دو سال اخیر ملجا و پناه دستگاه‌های تخصصی ذیربط با کمیسیون بوده است و تلاش کرده ایم ظرفیت کمیسیون را در خدمت دستگاه‌های مختلف بگذاریم تا بتوانند برنامه‌های خود را بر اساس قانون پیش ببرند.

وی برگزاری نشست با مدیران عامل آب منطقه‌ای کشور در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و فاضلاب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع کمک می‌کند تا اطلاعات نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت آب کشور و چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد به هنگام شود.

 

 


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: