اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 19 December 2016
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اعلام کرد
وزارت نیرو برای اتمام طرح‌های نیمه تمام خود نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ دارد. سهم بخش آب و آبفا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که وزارت نیرو قصد دارد این طرح به بخش خصوصی واگذار کند.

سرویس اقتصادی عصرپرس: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از رشد 4 درصدی بودجه این وزراتخانه در سال 1396 خبر داد و گفت بودجه سال آینده وزارت نیرو در حوزه آب و برق به بیش از 7 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

علیرضا دائمی ذر این نشست خبری گفت: در لایحه بودجه سال آینده ارقام قابل توجهی برای نجات دریاچه ارومیه، توسعه سواحل مکران، تأمین آب و برق جزیره ابوموسی و رفع آلودگی رودخانه کارون در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار عصرپرس، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها برای ایجاد توسعه متوازن صنعت آب و برق در کل کشور، گفت: وزارت نیرو از وزارت‌خانه‌های پیشرو در مشارکت دادن بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های صنعت آب و برق کشور بوده و در حال حاضر نیز بیش از 55 درصد پروژه‌های مربوط به بخش برق کشور را اجرا می کند.

دائمی درادامه گفت: در لایحه برنامه ششم اشاره شده که تا افق 1404 بایستی قیمت تعرفه‌های آب و برق به قیمت تمام شده برسد و همچنین راندمان نیروگاه‌ها نیز سالانه یک درصد افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: کاهش تلفات توزیع برق نیز از جمله موارد پیش بینی شده است که در این زمینه نیز وزارت نیرو توانسته تلفات توزیع را از 15 درصد به 11 درصد کاهش دهد.

وی گفت: بر اساس این لایحه کشورمان تا پایان برنامه بایستی تبدیل به قطب انرژی در منطقه شود و پیش شرط آن ورود بخش خصوصی به توسعه این صنعت و فراهم کردن بازار مناسب برای سرمایه گذاری در این صنعت است.

وی افزود: در حال حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل برق تولیدی کشور حدود 0.32 و سهم تولید پراکنده (CHP ) حدود 1.13 درصد است که بایستی براساس پیش بینی‌های لایحه به حدود 15 درصد برسد.

دائمی در ادامه در مورد درآمد ناشی از صادرات برق گفت: بر اساس این برنامه پیش‌بینی شده که حدود 3 هزار میلیارد تومان از درآمدهای وزارت نیرو از محل صادرات برق به کشورهای همسایه باشد که در صورت برقراری امنیت در برخی کشورهای ناامن همسایه می‌توان شاهد ارقامی بالاتر از این میزان پیش بینی شده بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که ۱.۳۴ درصد برق کشور از واحدهای نیروگاه‌های اتمی تولید می‌شود، گفت: در زمینه برق ایران پتانسیل بالایی دارد.

وی با اشاره به مواد لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه در ماده 41 آن  دولت متعهد شده برای مدیریت مناسب آب در بخش کشاورزی و رونق این صنعت تا پایان این برنامه اقدام به تشکیل بیش از 1400 تشکل آب‌بران و همچنین تغییر الگوی کشت در برخی مناطق و محدودیت توسعه کشت افقی (افزایش سطح زیرکشت) در کشور کند.

وی افزود: در ماده 45 این لایحه نیز به حقابه‌های زیست محیطی، تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، ارتقای بهره‌وری از طریق کشت محصولات کم آب‌بر و محصولاتی که ارزش صادراتی دارند و همچنین بحث‌های بسیار مهمی چون بازچرخانی آب، مدیریت آب مجازی و آب‌های نامتعارف، اشاره شده است.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزر نیرو ادامه داد: در ماده 12 لایحه برنامه ششم به بحث برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند تأکید شده و مقرر شده حدود 10 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی برای اجرای مدیریت بهره‌وری آب از جمله نصب کنتورهای هوشمند یا بازچرخانی آب و ... تخصیص داده شود.

دائمی تأکید کرد: در دنیا مسئله بازچرخانی آب از سال‌ها پیش در حال اجرا شدن است و امروز در برخی از کشورهای توسعه یافته بیش از 8 بار آب بازچرخانی می‌شود و این امر توانسته تا حد بسیار زیادی به کمبود منابع آبی و مدیریت بهینه مصرف منابع آب در این کشورها کمک کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 30 درصد از محصولات کشاورزی ما از مزرعه تا سفره مردم هدر می‌رود و این مسأله باعث هدررفت بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب در کشور می‌شود.

وی گفت: براساس این لایحه قرار است در سال‌های آتی برای جبران کمبود آب در کشور برنامه‌ریزی‌هایی جهت افزایش 30 درصدی بهره‌وری از منابع آب و همچنین شیرین سازی آب دریاها انجام شود.

دائمی تأکید کرد: براساس این لایحه و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حدود 70 درصد از تأمین خدمات فنی و تجهیزات شیرین سازی آب دریاها از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: در ماده 47 لایحه برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده که دسترسی مشترکین به سیستم فاضلاب حدود 25 درصد افزایش یابد و در ماده 48 نیز به حفاظت از تالاب‌ها و ایجاد مدیریت سبز بسیار تأکید شده است.

دائمی درادامه با اشاره به نیروگاه زغال‌سنگ طبس، گفت: مصرف آب در این نیروگاه یک بحث مهم است که در حال حاضر نیز دانش فنی به کار رفته در این نیروگاه تغییر پیدا کرده و به همین منظور میزان آب مصرفی در نیروگاه طبس به حداقل رسیده که دلیل این مساله بازچرخانی و به‌ کارگیری از تکنولوژی جدید است.

وی درادامه گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ ظرفیت‌های خوبی برای وزارت نیرو دیده شده به‌طوری که علی‌رغم کاهش بودجه عمومی وزارتخانه‌های دیگر، وزارت نیرو در این مولفه 4درصد افزایش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که بودجه سال ۱۳۹۶ وزارت نیرو از حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان سال گذشته به ۷۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، تصریح کرد: علاوه بر این مساله تبصره‌های متفاوتی برای افزایش بودجه وزارتخانه لحاظ شده است.

وی افزود: در بخش برنامه ارائه خدمات آب شهری و روستایی بودجه از ۴۵۰ میلیارد به ۱۲۰۰ میلیارد افزایش یافته است و ۱۵ تومان از آب شهری جهت آبرسانی روستایی اخذ می شود، این مولفه که نسبت به سال گذشته تغییری نیافته تا سقف ۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

دائمی ادامه داد: در بخش برق عوارض سه تومان به پنج تومان بابت هر کیلووات ساعت افزایش یافته که قرار است به منظور خرید تضمینی انرژی‌های پاک تا سقف ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ یک تبصره برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام لحاظ شده است، افزود: قرار است که طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی‌ واگذار شود و البته دولت نیز در این زمینه حمایت‌هایی را پیش‌بینی کرده است، به‌طوری که قرار است طرح‌های نیمه‌تمام با تلفیقی از حمایت صندوق‌ توسعه ملی، آورده سرمایه‌گذار و بانک‌ها به پایان برسد.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در دولت دهم و یازدهم هدف خود را برعدم ایجاد طرح‌ جدید پایه‌گذاری کرده است، گفت: به جز طرح‌های آبرسانی هیچ طرح جدیدی تدوین نشده که براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تنها هشت طرح که آن هم عمدتا طرح‌های آبرسانی و غیرسازه‌ای است تعریف شده است.

دائمی با بیان این که وزارت نیرو برای اتمام طرح‌های نیمه تمام خود نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ دارد، اظهار کرد: سهم بخش آب و آبفا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که وزارت نیرو قصد دارد این طرح به بخش خصوصی واگذار کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: برای اولین بار ردیف بودجه جداگانه‌ای برای تأمین آب و برق واحدهای مسکن مهر ۱۲۵ میلیارد تومان در بودجه ۱۳۹۶ دیده شده است که این رقم سهم دولت است.

وی با اشاره به اینکه درزمان تحریم توانسته‌ایم ضمن برطرف کردن مشکلات آب و برق داخلی، در بازار برق بین‌المللی حضور داشته باشیم، افزود: در همین شرایط 70 طرح بزرگ در 40 کشور جهان در حال اجرا داریم و از دانش فنی ساخت سد، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های گازی در حال اجرا و حتی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب در کشور که بومی شده‌اند نیز برخوردار هستیم.

*خبرنگار: پروین مرادی/ 1200*

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: