اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 28 September 2019
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بحث شفافیت پیشگام بوده و فراتر از تکالیف قانونی عمل کرده است.

شورای نگهبان در بحث شفافیت فراتر از تکالیف قانونی عمل کرده است

به گزارش عصرپرس، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری درباره اظهارات اخیر آیت الله جنتی در اجلاس خبرگان پیرامون عملکرد مجلس دهم و دولت اظهار کرد: وی در مقام رئیس خبرگان نظراتی داشتند که معمولا همه دارند و اعلام می‌کنند. درباره مبحث جوان‌گرایی نیز که همه موافقند و کسی مخالف نیست.

وی ادامه داد: نگاه آیت الله جنتی نیز به فرد یا گروه خاصی نیست و نظراتشان را راجع به همه اعلام کردند. نگاه او نسبت به تمامی مدیران و اشکالاتی است که در سطوح مختلف وجود دارد و همه با آن آشنا هستیم. نگاه ایشان نسبت به آینده است و نگاه جامعی برای جوانگرایی و استفاده از نیروی جوان و استعدادهای جدید که مورد تایید همه است.

کدخدایی اظهار داشت: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل شده و جلسات آن به طور مستمر یکشنبه‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: اعضای هیات مرکزی نظارت تعیین شدند در حال بررسی اعضای هیات نظارت شهرستان هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای نگهبان در مبارزه با پول کثیف در انتخابات گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان قانون انتخابات است که محور اصلی آن نبود مفاسد اقتصادی و اخلاقی و عدم مخالفت با حاکمیت است.

کدخدایی ادامه داد: درخصوص نقش پول در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند نیازمند قوانین بهتری هستیم و شورا تلاش می‌کند با اختیارات قانونی در جاهایی که پول در انتخابات نقش، موثر در انتخابات دارد و انحرافی را ایجاد کرده برخورد کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر شورا در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان هم گفت: تشخیص کارشناسانه مصوبات بر عهده نمایندگان است کار خوبی است ما استقبال می‌کنیم ولی این موضوع منوط به نظر نمایندگان است که مصوبه تصویب شود یا خیر؟

کدخدایی اضافه کرد: قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی بوده و در مواردی مانند حوزه تبلیغات و هزینه های انتخاباتی به نوعی ساکت است و نیازمند قانون جامع هستیم. متاسفانه هر چه تلاش کردیم دستمان خالی است لذا می‌خواهیم مجلس هر چه زودتر در این خصوص عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لایحه شفافیت ضمن استقبال از شفافیت اظهار داشت:ما در این زمنیه پیشگام هستیم.  مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حوزه قوانین در سایت ما است البته چون مفصل بوده زمان می‌برد که همه آن منتشر شود اما تیم‌های مختلفی مشغول هستند

وی ادامه داد: در حوزه انتخابات هم منع قانونی داریم که اعلام شده است، محرمانه باید این کار صورت بگیرد و محرمانه باید نتایج اعلام شود اگر قانون تکلیفی برای ما داشت طبیعتا هم استقبال می کنیم و هم مجری قانون خواهیم بود.

برای شفافیت در حوزه انتخابات منع قانونی داریم

کدخدایی در همین رابطه عنوان کرد: برای شفافیت در حوزه انتخابات هم منع قانونی داریم اما اگر قانون برای ما تکلیفی داشت ما استقبال کرده و به‌آن احترام می‌گذاریم.

وی در ادامه درباره تشکیل ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همکاری قوه قضاییه بیان داشت: ستاد انتخابات هر دوره با قوه قضایی نشست‌هایی دارد اما هنوز این نشست‌ها برگزار نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد : حتما هماهنگی با قوه قضائیه در زمینه انتخابات  در جلوگیری از تخلفات انتخاباتی به ما کمک خواهد کرد.

کدخدایی در خصوص آخرین وضعیت بررسی مصوبات در شورای نگهبان گفت: طرح استفساریه رفع موانع تولید و طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون، لایحه مدیریت بحران کشور و لایحه ایران و خلق چین در خصوص همکاری در زمینه بهداشت مغایرتی با شرع و قانون نداشتند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: البته به مواردی هم در شورا ایراد گرفته شد که در حقیقت مغایر با قانون یا شرع شناخته شد که از جمله می‌توان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون حمل و نقل بین المللی مواد غذایی فساد پذیر و تجهیزات خاص اشاره کرد. البته الحاق ایران مشکل خاص نداشت اما چون در موارد متعدد عبارت غیر ایرانی ذکر شده بود اعضای شورا استفاده از کلمات غیر فارسی را مغایر با قانون تشخیص دادند.

 برای بار چهارم به طرح تسهیل بدهی بدهکاران شبکه بانکی ایراد گرفته شد

وی با بیان اینکه اعضای شورا به طرح تسهیل تسویه بدهکاران شبکه بانکی برای نوبت چهارم ایراد گرفتند، گفت: در جایی از طرح گفته شده که مقررات اعلامی بانک مرکزی مبنا قرار می‌گیرد اما مشخص نیست که این مقررات چیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: درخصوص طرح اسیدپاشی نیز درباره موضوع جنایت، ایراد جزئی وارد است. در ماده واحده آمده جنایت بر نفس یا عضو و یا منفعت که قبلاً هم آقایان فقها اعلام کرده بودند که در صدر ماده این کار انجام شده آن اما در ذیل ماده آمده که براساس آن انجام می‌شود که آقایان فقها مطرح کردند که واژه منفعت باید اضافه شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در ارتباط با مساله تاثیر شفافیت رای نمایندگان بر صلاحیت آنان اظهار کرد: هیچ گاه هیچ نماینده ای به خاطر رای یا نظر خود در مجلس مورد مواخذه شورای نگهبان قرار نگرفته است ولی اگر مطالب دیگری داشته که مطابق قانون مجاز به بیان آنان نبوده است، قطعا شورای نگهبان اقدامات قانونی را انجام داده است.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش منتسب به فرمانداران و استانداران که مربوط به جناح خاصی هستند، گفت: وزارت کشور نیز همانند شورای نگهبان باید اصل بی‌طرفی در انتخابات را رعایت کند. اگر در این مسیر تخلفی وجود داشته باشد شورای نگهبان براساس وظایف قانون خود اقدام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای واسطه‌گری برای تایید صلاحیت نمایندگان با شورای نگهبان گفت:  هر وقت شما دیدید کسی در این جهت حرکت می‌کند حتما به ما خبر بدهید. ما و نهادهای نظارتی حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره تشکیل ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همکاری قوه قضاییه  اظهار داشت: ستاد انتخابات هر دوره با قوه قضاییه نشست‌هایی دارد اما هنوز این نشست‌ها برگزار نشده است. حتما هماهنگی با قوه قضائیه در زمینه انتخابات در جلوگیری از تخلفات انتخاباتی به ما کمک خواهد کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل دو وزارتخانه و افزایش تعداد وزرا گفت: افزایش وزیران از نظر قانون منعی ندارد و این تشخیص مجلس است ولی ممکن است از دید بار مالی مشکلاتی داشته باشد ولی نفس اضافه شدن منع قانونی ندارد.

کدخدایی درباره نحوه رصد فعالیت های مجازی نیز گفت: هرآنچه آشکار است دیده خواهد شد ولی نحوه رصد را نمی‌دانم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به درباره همایش چهل سالگی قانون اساسی گفت: مسئولان پژوهشکده شورای نگهبان اطلاع رسانی دقیقی در این باره دارند و احتمالا نشست خبری هم در این باره خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که در بودجه ۹۹ صرفا بودجه نهادهای سیاستگذار اعلام می شود و آیا این مسئله برخلاف قانون است یا خیر، گفت: بنده هم مثل شما این مطلب را در رسانه‌ها دیده‌ام اما طبق قانون بودجه شامل همه دستگاه‌ها می‌شود و بودجه همه دستگاه‌ها باید اعلام شود و ما پیش از این هم تاکید کردیم که بودجه شرکت‌های دولتی هم باید ارائه و شفاف شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره حوزه های انتخابیه کوچک برخی نمایندگان مجلس ششم فعالیت انتخاباتی خود را برای ورود به انتخابات مجلس آغاز کرده اند موضع شورای نگهبان در این باره چیست، افزود: ملاک بررسی صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان قانون است و برای ما مهم نیست که کاندیداهای انتخابات عضو کدام یک از مجالس و گروه های سیاسی بوده و هستند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره راه اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان و اینکه آیا اعضای شورای نگهبان هم اموال و دارایی های خود را ثبت کرده اند، گفت: به طور قطع همه اعضای شورای نگهبان باید اموالشان را در این سامانه ثبت کنند و بنده هم اموالم را ثبت می کنم.

به گزارش ایرنا،وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می شود لایحه تجارت در مجلس در ۱۰ دقیقه به تصویب رسید و موضع شورای نگهبان در این باره چیست، تصریح کرد: نحوه رسیدگی ها در مجلس ارتباطی به شورای نگهبان ندارد و مربوط به مقررات داخلی مجلس است و ما صرفا مطابقت مصوبات با قانون اساسی و شرع مقدس را مورد بررسی قرار می دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: