اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 07 December 2016
رمزگشایی واشنگتن پست از «Mad Dog` Mattis»
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به توئیت ترامپ که در آن از لقب نظامی‌گری متیس یعنی «سگ هار» برای اشاره به او استفاده کرده، کوشیده است ریشه‌های این لقب را جستجو کند. بن گارینو نویسنده این مطلب لقب «سگ هار» را لقبی افتخارآمیز برای جیمز متیس می‌داند.

سرویس سیاسی عصرپرس: دونالد ترامپ اگرچه خودش با دنیای سیاست و پیچیدگی‌های آن به اندازه جهان بیزینسی که در آن تنفس می‌کرد آشنا نیست اما به نظر می‌رسد کسانی را برای پست‌های کلیدی کابینه‌اش برمی‌گزیند که در حرفه خودشان آدم‌های اسم و رسم‌ داری هستند. ژنرال جیمز متیس معروف به «سگ هار» یکی از آنهاست که نامزد وزارت دفاع شده است.

«سگ هار»  یا «راهب جنگجو»، وزیر دفاع آمریکا چه کسی است؟

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به توئیت ترامپ که در آن از لقب نظامی‌گری متیس یعنی «سگ هار» برای اشاره به او استفاده کرده، کوشیده است ریشه‌های این لقب را جستجو کند.

بن گارینو نویسنده این مطلب لقب «سگ هار» را لقبی افتخارآمیز برای جیمز متیس می‌داند و می‌نویسد: ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که بیش از 40 سال در ارتش خدمت کرد همواره به عنوان فردی سختکوش و جنگجو وسختگیر مشهور بود. از این رو پس از نبرد فلوجه در سال 2004 سربازان ارتش آمریکا، پشت سرش به او «سگ هار» می‌گفتند که به هیچ عنوان در میان سربازان به وِیژه تفنگداران دریایی ایالات متحده لقبی توهین‌آمیز محسوب نمی‌شود بلکه برخاسته از حس احترام برای فردی با ویژگی‌های متیس است.

نویسنده مطلب به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ژنرال 66 ساله ارتش آمریکا ملقب به «راهب جنگجو» نیز هست چرا که بدون خانواده و فرزند زندگی می‌کند و از دانش وسیعی پیرامون تاریخ و جغرافیا برخوردار است. اشاره وی به کتابخانه 7هزار جلدی متیس است که او همواره اوقات بیکاری خود را در آن صرف می‌کند و سربازان را به آموختن کتاب‌های تاریخی مجبور می‌سازد.

البته این ژنرال روشنفکر، تئوریسین قهاری برای جنگ‌های آمریکا نیز است. شبکه ان بی سی از قول او نقل کرده بود: «شما هنگامی که به افغانستان می‌روی و افردی را می‌بینی که زنان را به خاطر نپوشیدن برقع چندین سال است شکنجه می‌دهند. این چنین افرادی انسان نیستند و طبعا کشتن آنها خیلی خنده‌دار و لذت‌بخش است.»

«سگ هار»  یا «راهب جنگجو»، وزیر دفاع آمریکا چه کسی است؟

واشنگتن پست با اشاره مطالعه‌ای که در سال 1990 بر روی القاب انجام شده بود می‌نویسد: از میان 175 لقبی که بین نوجوانان محبوب بود لقب «سگ هار» یکی از مردانه‌ترین لقب‌های موجود به شمار می‌رفت. مضاف بر اینکه این لقب از محبوبیت زیادی بین تفنگداران دریایی آمریکا برخوردار است.

نویسنده پس از جستجوی این لقب در رمان معروف هارپر لی به نام «کشتن مرغ مقلد» و یک فیلم اکشن اندونزیایی به نام «حمله: رستگاری»، به شخصیت «وینسنت مد داگ کول» که یکی از خشن‌ترین مافیاهای نیویورک دهه 20 و 30 میلادی بود اشاره می‌کند.

«سگ هار»  یا «راهب جنگجو»، وزیر دفاع آمریکا چه کسی است؟

ژنرال جیمز متیس که تا سال 2003 فرمانده کل ارتش آمریکا بود به خاطر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش در خاورمیانه و به ویژه در برابر ایران توسط اوباما که به دنبال گفتگو با ایران و صلح بود کنار گذاشته شد. متیس به شدت با ایران مخالف است و خطر ایران را برای آمریکا و کل خاورمیانه از داعش بیشتر می‌داند. او همچنین از مخالفان شهرک‌سازی‌های اسرائیل است.

*تحریریه عصرپرس/ 1199*

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: