اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 18 May 2019
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:پیشرفت بازآفرینی شهری در تهران، بالای ۴۰ درصد است که باید شتاب بیشتری داشته باشد.

پیشرفت ۴۰ درصدی طرح بازآفرینی شهری در تهرانبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بازآفرینی شهری محله‌های هدف شهر تهران و همچنین ایجاد نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران هدف از این جلسه راهبردی را کیفیت‌بخشی به زندگی شهری دانست و گفت: اگر در شورای عالی شهرسازی پس از فرآیند طولانی، طرح جامع تصویب می‌کنیم، هدفی جز مدیریت زندگی شهری نداریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر جا که یک برنامه و طرح فاخر اجرا شده، توانسته ایم موفق شویم و در این راستا نیز طرح جامع در چند شهر موفق عمل کرده اما در جاهایی هم که گزینشی طرح جامع اجرا شد، فساد و ناهنجاری‌ها شکل گرفته و با معضلات گوناگون مواجه شدیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر تهران و پایتخت پیچیدگی‌های زیادی در اجرای طرح جامع دارد، گفت: تخصیص نهاد جامعی که بتواند اجرای طرح جامع را پایش کند، سبب می‌شود تا نهادهای تصمیم‌گیر (وزارت راه و شهرسازی) و مجری طرح جامع (شهرداری) در اتخاذ تمهیدات لازم موفق باشند. راه‌اندازی این نهاد ناظر در پیشبرد برنامه جامع تهران و انطباق آن با طرح تفصیلی و ساماندهی این طرح، موفق‌تر خواهد بود.

اسلامی درباره بازآفرینی شهری گفت: رئیس‌جمهور نیز بر یکی از اهداف اصلی حوزه شهری که توجه به بافت فرسوده است، تأکید داشته و مطالبات زیادی از وزارت راه و شهرسازی داشته است. تهران با تهدید بلایای طبیعی مواجه است که حساسیت بیشتری در این زمینه دارد و بازآفرینی شهری باید سرعت بیشتری بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی، گفت: در حال حاضر ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده سراسر کشور آغاز شده است و نوسازی شهر تهران نیز بر اساس طرح جامع خواهد بود که با تفاهم‌نامه امروز، ساخت واحد مسکونی در بیش از چهار هکتار از محله سیروس با همکاری شهرداری تهران اجرایی شده و  این واحدها را توسعه‌گر و بخش خصوصی می‌سازند.

اسلامی درادامه با بیان اینکه بخش خصوصی باید برای توسعه محلات هدف وارد کار اجرایی شوند، گفت: ما تضمین می کنیم که ریسک اجرای این طرح حداقل است و با انجام به موقع بازآفرینی در محلات هدف، امید به زندگی مردم بیشتر می شود.

پیشرفت ۴۰ درصدی بازآفرینی شهری در تهران

وی گفت: پیشرفت بازآفرینی شهری در تهران، بالای ۴۰ درصد است که باید شتاب بیشتری به آن داده شود.

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: طبق قانون ششم توسعه، باید سالانه ۲۷۰ محله از ۲۷۰۰ محله شناسایی شده برای نوسازی بافت فرسوده، مورد بازسازی قرار گیرند. به دستور رئیس‌جمهور نیز قرار است اراضی دولت متعلق به همه نهادهای دولتی در بافت‌های فرسوده، به این برنامه اختصاص داده شود. از این رو ۴۴۰۰ هکتار اراضی متعلق به همه نهادهای دولتی در این بافت‌ها در ۷۲ محله واقع در ۶۷ شهر شناسایی شده که برای ساخت واحد مسکونی و نوسازی محله، در اختیار توسعه‌گر قرار می‌گیرد.

تأمین اعتبار یارانه تسهیلات بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی درادامه تصریح کرد: در حال حاضر از محل بودجه ۹۷ یارانه بافت فرسوده تأمین اعتبار شده و امروز دریافتی اول را اخذ کردیم.

اختصاص ۱۴۰۰ هکتار برای ساماندهی حاشیه نشینی در چابهار

اسلامی ادامه داد: ۱۴۰۰ هکتار نیز در چابهار به عنوان بزرگترین شهر دارای حاشیه‌نشینی اختصاص یافته  تا حاشیه‌نشینی در این شهر ساماندهی شود.

وی در پاسخ به این سوال که تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به چه صورت است، ادامه داد:در حال حاضر این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به انبوه‌ساز و توسعه‌گر اعطا می‌شود که تسهیلات ۱۸ درصد هم نرخ سود خوبی است و توسعه‌گر آن را با قیمت تمام شده، به فروش خواهد رساند.

وزیر راه افزود: اگر قرار باشد دولت یارانه پرداخت کند، سهم خود را در هنگام فروش اعمال خواهد کرد و توسعه‌گر از ۵۰ درصد بخشودگی در نرخ سود تسهیلات در زمان فروش برخوردار خواهد شد.

به گزارش عصرپرس، در پایان این نشست تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری مبنی بر ایجاد نهاد راهبردی و پایش طرح‌های توسعه‌ای شهر تهران بین شهرداری، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی  منعقد گردید

پیشرفت ۴۰ درصدی طرح بازآفرینی شهری در تهران



خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: