اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 06 December 2016
تقابل‌ تاریخی سرخپوست‌ها و ارتش آمریکا
نخستین رویایی بزرگ سرخپوست‌ها با ارتش آمریکا به سال‌های جنگ داخلی بازمی‌گردد. سال 1862 آنها در داکوتا با قوای دولتی آبراهام لینکلن جنگیدند و دو سال بعد در نبرد معروف به «ابر قرمز» برای سرحدات خود مبارزه کردند. آخرین پیروزی آنها توقف اجرای پروژه خط لوله نفتی داکوتا شمالی بود.

سرویس سیاسی عصرپرس: گروه مهندسی ارتش ایالات متحده آمریکا که مشغول ادامه حفاری پروژه نفتی داکوتای شمالی بود با مشکل بزرگی برخورد کرد. مشکل ساکنان بومی داکوتا یعنی سرخپوست‌ها. بخشی از این خط لوله نفت از کنار و زیر دریاچه «اوهی» متعلق به قبیله «سو» یا «ایستاده چون صخره» می‌گذشت و آنها آنقدر مقاومت کردند تا ارتش اعلام کرد مسیر خط لوله نفت را تغییر می‌دهد.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر


1- سرخپوست‌های آمریکا

سرخپوست‌های آمریکای شمالی قومی منحصر به فرد هستند. در حالی که از تاریخ آمریکا بیش از 200 سال نمی‌گذرد تاریخ ورود آنها به قاره آمریکا به حدود 30 هزار سال پیش بازمی‌گردد. از این رو سرخپوست‌ها دارای فرهنگ غنی و آموزه‌های مذهبی بدوی هستند. معروف‌ترین قوم سرخپوست آمریکای شمالی را باید قوم سو دانست. قومی سلحشور با جنگجویان نام‌آور همچون « گاو نشسته».

نخستین رویایی بزرگ سرخپوست‌ها با ارتش آمریکا به سال‌های جنگ داخلی بازمی‌گردد. سال 1862 آنها در داکوتا با قوای دولتی آبراهام لینکلن جنگیدند و دو سال بعد در نبرد معروف به «ابر قرمز» برای سرحدات خود مبارزه کردند. اما رویایی بزرگ آنها با ارتش آمریکا به سال 1876 بازمی‌گردد. جنگ‌هایی که در آن مبازره خونینی درگرفت و کشتارهای وسیعی انجام شد و سرانجام با کشتار ووندد نی پایان گرفت.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر


2- باورها و آیین‌های سرخپوستی

سرخپوست‌ها باورهای آیینی خاصی دارند که بسیار رمزآلود و پیچیده است. محققان زیادی مانند کارلوس کاستاندا کوشیدند آن را به جهان معرفی کنند و شگفتی‌های آن را نشان دهند. حتی کاستاندا برای درک بهتر فرهنگ و مذهب سرخپوست‌ها عمیقا با آن درآمیخت و به رهنمودهای دن‌خوان عمل کرد و در 17 کتاب تجربیات خود را منتشر کرد.

بخش مهمی از باروهای سرخچوستی به اشیاء و مکان‌ها بازمی‌گردد. استخوان گوزن، سبد رویاها، شش‌انگشتی‌ها، و .... هزاران واقعیتی که با جدا شدن از زندگی واقعی و روزمره معنایی دیگر می‌یابند و می‌توانند مفاهیم دیگری را بیافرینند. سرزمین در باور سرخپوست‌ها امری بسیار مقدس تلقی می‌شود. تاریخ جنگ‌ها و نبردهای سرخپوستان با یکدیگر و اقوام دیگر ایالات متحده و سرانجام با قوای نظامی گواه این موضوع است.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر


3- زمین مقدس «اوهی»

خط لوله داکوتای شمالی درست از وسط سرزمین سرخپوست‌ها به نام اوهی می‌گذرد. به گفته مردمان قبیله سوريال این زمین محل دفن اجداد آنهاست و نماد تاریخی برای آنان محسوب می‌شود. شاید کارشناسان امنیتی ارتش آمریکا به این باور مذهبی تنها به چشم امری که باید از آن گذشت و در صورت لزوم با مشت آهنین با آن برخورد کرد نگاه می‌کردند. آنها گمان نمی‌کردند که این منطقه آنقدر برای سرخپوست‌های سو اهمیت داشته باشد که ماه‌ها مبازره کنند و در سرمای 14 درجه زیر صفر شب‌ها در رودخانه میزوری و بزرگراه داکوتا اتراق کنند.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر


4- سرخپوست‌ها متحد می‌شوند / گردهمایی بزرگ «بیداری معنوی»

خط لوله 1885 کیلومتری نفت داکوتا حدود 4 میلیارد دلار هزینه برده بود و قرار بود 470 هزار بشکه نفت خام را به خط لوله دیگری در شرق امریکا برساند. این امر در کشوری که همه چیزش با دلار و پول گره خورده است معنای عمیقی دارد. نهادها و افراد منتفع باید تا سرحد جنگ برای سرمایه‌شان می‌جنگیدند.

نخستین اعتراض‌ها از سال 2014 آغاز شد. ابتدا با نگرانی‌های محیط زیستی و سپس باورهای سرخپوستی شکل گرفت. موافقان طرح نیز ساکت ننشستند و از شکوفایی اقتصادی داکوتای شمالی و اشتغال‌زایی برای 10 هزار نفر در صورت اجرای طرح سخن گفتند.

مخالفان نیز به قوانین مصوب روی آورند و مغایرت‌های حقوقی اجرای طرح را نشان دادند. آنها گفتند خط لوله نفتی داکوتا دست‌کم پنج قانون صریح را نقض می‌کند.

نخست: نقض معاهده «فورت لارامی» که در سال ۱۸۶۸ میلادی امضا شد و به موجب آن قبایل ساکن صخره ایستاده از حق انکار ناپذیر بهره برداری و سکونت در زمین های منطقه برخوردار هستند.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر

دوم: نقض دستور اجرایی ۱۲۸۹۸ عدالت زیست محیطی که به موجب آن همه نهادهای دولتی دخیل در پیشبرد طرح های عمرانی باید تا حد ممکن از نفوذ به مراکز پر جمعیت خودداری کرده و تاثیر اقدام خود را بر زندگی قبایل بومی بسنجند.

سوم: نقض قانون امنیت خطوط انتقال نفت و قانون آب سالم که مانع از عبور خط لوله از مسیر های تامین آب شرب رودخانه میسوری می شود.

چهارم: نقض قانون سیاست گذاری زیست محیطی در سطح ملی که به موجب آن نهادهای دخیل در پیشبرد پروژه های عمرانی موظف به استفاده از ابزارهای علمی دقیق و بررسی نتایج مستقیم و غیر مستقیم طرح بر محیط زیست هستند.

پنجم: نقض دستور اجرایی ۱۳۰۰۷ در ضرورت حفاظت از اماکن مقدس بومیان آمریکا (به نقل از خبرگزاری مهر)

مطابق معمول «سرمایه» نخستین واقعیت در خطری بود که صدای خود را بلند کرد. شرکت «انتقال انرژی» که مدیریت این پروژه نفتی را به مقاطعه گرفته بود به سرعت تحقیقات مفصلی انجام داد و اعلام کرد این طرح آسیبی به محیط زیست نمی‌زند. آنها بر ادامه کار و عبور خط لوله از رودخانه میزروی هم پای فشردند.

سرخپوست‌ها اکنون جدا از اعتقادات در خطر افتاده‌شان با واقعیت دیگری روبرو می‌شدند که آلودگی منابع آبی محل زیست‌شان بود. اینگونه بود که اتحاد عظیم سرخپوست‌ها شکل گرفت و 200 قبیله دیگر از سراسر ایالات متحده و کانادا به داکوتا سرازیر شدند. امری که منجر به بزرگترین گردهمایی بومیان آمریکا در قرن اخیر شد. آنها این گردهمایی را «بیداری معنوی» نامیدند.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر


5- سرخپوست‌ها پیروز می‌شوند

گردهمایی بزرگ در «کانون بال» که چمنزار وسیعی در حاشیه رودخانه میزوری است برگزار شد. در همین منطقه بود که نخستین برخورد خشن نیروهای نظامی و سرخپوست‌ها روی داد. آنها به بلدوزرها و کامیون‌های پشت حصارها حمله کردند و با کارگران درگیر شدند. پلیس با معترضان درگیر شد و عده زیادی بازداشت شدند.

شاید معروف‌ترین چهره در میان بازداشتی‌ها «شیلین وودلی» بازیگر 24 ساله هالیوود بود. او در برابر دیدگان 40 هزار نفر فالووری دستگیر شد که از طریق فیسبوک به صورت زنده مشغول دنبال کردن اخبار حضور اعتراضی بازیگر محبوبشان در داکوتا بودند.

پیروزی «ایستاده چون صخره» در 14 درجه زیر صفر

واقعیت دیگری که پشت پروژه ارتش آمریکا وجود داشت، وال استریت و غول‌های بانکداری آمریکا و از همه مهم‌تر حزب جمهوری‌خواه آمریکا بود. شرکت «انتقال انرژی» برای اجرای طرح حدود 10 میلیارد دلار تسهیلات از 28 بانک دریافت کرده بود و سرنوشت‌اش را با بازار مالی آمریکا گرده زده بود.

اما پروژه در یک وضعیت عینی گیر افتاده بود. وضعیتی که شوک بزرگ تاریخ ماصر آمریکا بود. در گیر و دار آخرین روزهای ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ پیروز انتخابات شد و مخالفان زیادی پیدا کرد. اوباما یکی از آخرین اقداماتش را معطوف به جامعه بومی آمریکا کرد و با موافقت ارتش اجرای خط لوله را متوقف کرد. عملی که بدون شک با مواقفت ترامپ نیز روبرو خواهد شد. چرا که او برای کسب محبوبیت و پیدا کردن وجهه مقبول افکار عمومی راه بلندی پیش رو دارد. راهی که از پیش هم با حامیان چندانی در حزب جمهوریخواه نداشت.

*تحریریه عصرپرس/ 1199*

پایان/


نام:
ایمیل:
* نظر: