اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019
به همت گروه مپنا محقق شد؛
مدیرعامل شرکت مپنا، از خودکفایی ایران در ساخت توربین گازی و احداث نیروگاه در تمامی مقیاس ها خبر داد.

خودکفایی ایران در احداث نیروگاهبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا در نشست خبری با اعلام این خبر، گفت: امروز می توان این ادعا را داشت که ما در احداث نیروگاه با توان داخلی و همت جوانان ایرانی به خودکفایی رسیده ایم واین توان را داریم تادر تمامی مقیاس‌ها نسبت به  طراحی، ساخت و نصب تجهیزات اقدام کنیم.

علی‌آبادی در ادامه گفت: کسی نیست که امروزه در خصوص تحریم‌های ظالمانه و فشار کشورهای بیگانه آگاهی نداشته باشد. این تحریم‌ها کشور را دچار تحمل هزینه های اقتصادی زیادی کرده است اما با وجود این تحریم‌ها  توانسته ایم نسبت به افزایش توان داخلی گام های موثری در کشور برداریم.

مدیر عامل گروه مپنا افزود: با وجود شرایط سخت در کشور ایران توانست موفقیت‌هایی را در عرصه‌های مختلف کسب کند. نمونه آن توربین گازی است که با همکاری صنعت و دانشگاه‌ها در کشور به مرحله تولید رسیده است و این امر مهم سبب شده که ایران به عرصه خودکفایی در این بخش برسد.

سرمایه‌گذاری۴۰  میلیون یوروی ساخت توربین گازی کاملا ایرانی

وی ادامه داد: حدود ۴۰ میلیون یورو برای ایجاد زیرساخت و طراحی و نصب سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر عامل گروه مپنا گفت: در دنیا کشورهایی هستند که برخی تجهیزات نیروگاهی را می سازند ولی گروه مپنا الان مدعی آن است که در تمام مقیاس ها در ساخت نیروگاه به خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تصریح کرد: این پیشرفت ناشی از شرایط تحریم بوده و شاید اگر این شرایط نبود، به این توفیق دست نمی یافتیم. در حال حاضر در تولید مواد اولیه، طراحی ماشین نیروگاه و ساخت تجهیزات از سیستم های کنترل تا سیم و کابل از توربین تا تجهیزات دیگر به همت جوانان و نخبگان ایرانی و متخصصان دانشمندان و دانشگاه به خودکفایی رسیده ایم.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه توربین گازی یکی از افتخار آمیزترین تجهیزات دنیا است، ادامه داد: در تمامی حوزه ها از جمله حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی از این توربین ها استفاده می شود.

خودکفایی ایران در احداث نیروگاه

هیچ مانعی برای ادامه همکاری با زینمس وجود ندارد

مدیرعامل مپنا با تاکید بر این مساله که همکاری خود را با شرکت زیمنس ادامه خواهیم داد، گفت: این شرکت نیروگاه‌ساز همچنان در ایران حضور دارد و سالیان سال که با مپنا همکاری می‌کند و با توجه به این‌که همکاری ما به نفع هر دو شرکت است، این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و ما نیز تمایل به ادامه‌ی این همکاری‌ها داریم.

وی افزود: حتی با شرکت GE نیز قراردادی را امضا کرده‌ایم و به محض مهیا شدن شرایط این قرارداد نیز اجرایی خواهد شد و باید گفت که این همکاری در تولید یک ماشین خاص به تفاهم رسیده اما هنوز این تفاهم‌نامه به فعل تبدیل نشده و امیدواریم که به زودی به نتیجه برسد، اما به طور کلی باید گفت که مپنا ارتباط خوبی با شرکت زیمنس دارد و هیچ مانعی برای ادامه همکاری‌ها در این راستا موجود نیست.

استقبال از سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه

وی درباره آخرین وضعیت قرارداد یونیت، اظهار کرد: یونیت ترکیه به عنوان سرمایه گذار وارد ایران شد، اما هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده و بنده اطلاع دقیقی از سرانجام کار این پروژه ندارم.

علی‌آبادی با بیان این‌که ما از ورود سرمایه‌گذار به بخش ساخت نیروگاه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: تنها اولویت ما این است که در ساخت نیروگاه به استفاده از تجهیزات داخلی توجه شود و به بهانه سرمایه گذاری خارجی تجهیزات در کشور دیگری به ایران وارد نکنیم.

مدیر عامل گروه مپنا، گفت: علی‌رغم این‌که ایران در تولید تجهیزات صنعت برق به خودکفایی رسیده است، اما گاهی برخی تجهیزات مشابه وارد کشور می‌شود که امیدواریم پس از تجهیزات نیروگاهی همچون MGT40 دیگر شاهد این وضعیت نباشیم.

علی‌آبادی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت نیروگاه در سوریه، گفت: از سال‌های قبل ایران دو نیروگاه را در این کشور احداث کرد به گونه‌ای که این دو نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات تولید می‌کند البته به جز ایران شرکت زیمنس آلمان و شرکت‌های دیگر نیروگاه‌هایی را در این کشور احداث کرده‌اند.

مدیر عامل گروه مپنا با بیان این‌که طی همکاری‌هایی که با سوریه داشته‌ایم، تعدادی از همکاران ما اسیر و دو تن نیز به شهادت رسیدند، ادامه داد: در حال حاضر منتظر فراهم شدن اوضاع مساعد در این کشور هستیم، چرا که سوریه می‌تواند یک بازار مناسب برای ما باشد.

وی با بیان این‌که تاکنون کشور سوریه یک شریک خوب در صنعت برق بوده است، ادامه داد: در بخش نیروگاه‌سازی تمام بدهی‌ها پرداخت شده و توانسته‌ایم تمام هزینه‌های نیروگاه‌سازی را تأمین کنیم و به طور کلی این کشور می‌تواند یک مشتری خوب برای ایران باشد.

مدیر عامل گروه مپنا درباره تولید توربین کلاس f در کشور، گفت: هیچ مشکلی برای تولید این توربین وجود ندارد و برای این مساله برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال آینده از توربین ۲۰۰ مگاوات با تکنولوژی MGT75 رونمایی خواهیم کرد.

علی‌آبادی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌ها در تابستان سال آینده، ادامه داد: اگر به اقتصاد برق توجه شود، می‌توان به جای ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت می‌توان ۶۰۰ میلیارد کیلووات برق تولید کرد، اما این در شرایطی است که اقتصاد برق سروسامان پیدا کند و در زمان پیک منبع مهم و ارزشمندمان را از دست ندهیم.

مدیر عامل گروه مپنا افزود: سالانه از ۸۸۰۰ ساعت ۲۰۰ ساعت تولید برق داریم که تولید برق در این ۲۰۰ ساعت بسیار بیش‌تر از مصرف است که اگر در ساعات پیک قیمت منطقی شود و صرفه‌جویی بیش‌تر در این ساعت صورت گیرد، مشکل خاصی را نخواهیم داشت.

اولین ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در برج میلاد افتتاح می شود

وی از افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد خبر داد و افزود: این ایستگاه‌ها می‌توانند در کمتر از یک ربع تا ۲۰ دقیقه برای ۲۵۰ کیلومتر خودروی برقی را شارژ کنند که اصلاً این ایستگاه به زودی افتتاح خواهد شد.

علی‌آبادی با تاکید بر این مساله در حال حاضر با خود خودروساز خصوصی برای برقی‌کردن ماشین‌های فعلی صحبت کرده‌ایم، ادامه داد: باید با ایجاد سازوکاری ماشین‌های فعلی را دو موتوره کرد که با انجام این کار نیز صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت صورت می‌گیرد.

سنکرون نیروگاه زاهدان با توان داخلی

به گزارش عصرپرس، نخستین نیروگاه ۴۲ مگاوات گازی ساخت گروه مپنا، در تاریخ یازدهم اردیبهشت ۹۸ در حومه شهر زاهدان با توان نامی به بهره برداری رسید و برگ زرین دیگری در کارنامه پر افتخار گروه مپنا رقم خورد.

این نیروگاه که مجموعه ای از دستاوردهای ارزشمند و نوین از پروژه های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده ۴۰ مگاوات، نخستین ژنراتور ۴۵ مگاوات و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است. به طور کامل توسط متخصصان داخلی از شرکت های گروه مپنا طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

در قلب نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی مینا، نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مینا به نام MGT40 جای گرفته است. پس از مطالعات و بررسی کلیه روش های موجود برای طراحی توربین بنای طراحی و ساخت تجهیزات این واحد در شهریور ۱۳۹۱ و طی پروژه مشترک معاونت پژوهش و فناوری گروه مپنا و واحدهای تحقیق و توسعه مستقر در شرکتهای مپنا پایه گذاری شد.

با تعریف پروژه، فاز مطالعاتی آن بلافاصله آغاز و با توسعه دانش های فنی مورد نیاز، تجهیزات اولین واحد طراحی و ساخته شد. نیروگاه ۴۳ مگاواتی گازی مینا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد. از طرف دیگر این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارا بوده و در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) هم قابل کاربرد است.

طراحی توربین پیشرفته MGT40 حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای ۹۹ درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود.

توان این توربین در شرایط ایزو ۴۲٫۲ مگاوات و راندمان آن بالای ۳۲ درصد است. علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه با ظرفیت ۴۵ مگاوات و سامانه پیشرفته برق و کنترل آن به صورت کامل و به ترتیب توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی، ساخته و به اجرا در آمده است. سایر تجهیزات جانبی توربین و ژنراتور نیز توسط متخصصان شرکت های گروه مپنا طراحی و ساخته شده است.

مجری و نصب کننده اولین واحد از نیروگاه گازی ۴۲ مگاوات مپنا (نیروگاه ۴۲ مگاواتی زاهدان)، شرکت نصب نیرو از مجموعه شرکت های گروه مپنا و مدیریت پروژه بر عهده بخش برق شرکت مپنا بوده است همچنین راه اندازی واحد توسط شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا (M&0) صورت گرفته است.

از مزایای این پروژه می توان به قابلیت سریع زمان ساخت، نصب و راه اندازی اشاره کرد. گرچه نیروگاه های مقیاس بزرگ، پاسخگوی نیاز تعداد انبوه‌تری از مشترکان برق هستند، اما ساخت، احداث و راه اندازی آنها فرایندی چندساله است، از این رو احداث نیروگاه مقیاس کوچک ۴۲ مگاواتی که از توان تأمین برق برای ۴۰ هزار مشترک در هر شبانه روز برخوردار است راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق است.

عملیات احداث و راه اندازی اولین واحد از این محصول، از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از ۱۰ ماه محقق شده است و بر اساس برنامه ریزی ها و تجربیات کسب شده، این زمان در پروژه های بعدی به کمتر از ۶ ماه می تواند تقلیل یابد.

از دیگر مزایای نیروگاه جدید گروه مپنا، قابلیت احداث و نصب آن در زمینی به ابعاد حدود ۵۰ در ۶۰ متر است و هر گاه که محدودیت های زمان، هزینه و فضای احداث وجود داشته باشد نیروگاه جدید گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملا بومی، جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب خواهد شد. از طرف دیگر این محصول، توان بالایی در زمینه قابلیت های تولید جزیره ای و خارج از شبکه دارد. توسعه محصول جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان از اهداف راهبردی گروه مپنا است و توربین پیشرفته MGT40، علاوه بر آنکه محصول قابل اطمینانی برای صنعت برق کشور خواهد بود، به دلیل رعایت استانداردها و الزامات صنایع نفت و گاز، یکی از گزینه های مطلوب این صنایع جهت برآورده شدن نیازمندیهای برق و یوتیلیتی از قبیل تولید بخار نیز به شمار می رود.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: