اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 03 May 2019
مدیر سی ان جی اعلام کرد:
قاسمی گفت: با توجه به ظرفیت بالای منابع گازی در کشور دو هزار و 500 جایگاه در حال بهره‌برداری و 120 جایگاه در پایان سال بهره‌برداری می رسد.

بهره برداری از 120 جایگاه سی ان جی تا پایان سال

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمید قاسمی دهچشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی با اعلام این خبر گفت: امروزه گاز به عنوان سوخت جایگزین در سبد سوختی جایگاه خود را پیدا کرده و با پوشش 90 درصدی شهرها شهرها و روستاهای کشور و وجود بزرگترین منابع گازی در کشور می توان افزایش پوشش سی ان جی را داشته باشیم.

قاسمی گفت: با توجه به ظرفیت بالای منابع گازی در کشور  دو هزار و 500 جایگاه در حال بهره‌برداری و 120 جایگاه در پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

مدیر سی ان جی در ادامه با اشاره به سهم 13 درصدی سبد سی ان جی در کشور، گفت: متاسفانه به دلیل کوتاهی برخی از شرکتها از برنامه 76 درصدی عقب مانده‌ایم.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه آمادگی توسعه سی ان جی را داریم،گفت: امیدواریم با استفاده از تولیدات  داخلی 90 درصد نیاز کشور را برآورده کنیم .

وی افزود: در حال حاضر تبدیل یک میلیون و 200 وانت و یک میلیون تاکسی در کشور را به سی ان جی تبدیل خواهیم کرد و تاکید می کنم که مطمئن ترین خودرو خودرو سی ان جی است.

افزایش قیمت سی‌ان‌جی با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران

صراردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی نیز در این نشست از افزایش ۳۹۲ ریالی قیمت سی‌ان‌جی از یکم خردادماه طبق مصوبه هیئت وزیران خبر داد و گفت:‌ امید می‌رود این افزایش قیمت و افزایش 40 درصدی کارمزد جایگاه‌داران، انگیزه سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعبی توزیع سی‌ان‌جی در کشور فراهم شده است، ‌تصریح کرد: از زمان اجرای طرح سی‌ان‌جی تاکنون ۲۱ میلیون لیتر سی‌ان‌جی جایگزین بنزین مصرفی در کشور شده است.

به گفته دادرس، ‌جایگزین شدن ۱۰ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی با همین میزان فرآورده‌های نفتی، ‌روزانه 5 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

ظرفیت جایگزینی ۴۰ میلیون مترمکعب گاز با ۴۰ میلیون بنزین در کشور وجود دارد

محمد رضایی، ‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه اکنون ظرفیت جایگزینی ۴۰ میلیون مترمکعب گاز با ۴۰ میلیون بنزین در کشور وجود دارد، ‌افزود:‌ تنها نیمی (20 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی) از این میزان ظرفیت در کشور فعال است.

وی با بیان اینکه بسیاری با طرح این پرسش که آیا شما خود حاضر به تبدیل سوخت ماشین خود به سی‌ان‌جی هستید؟ ادامه داد: جواب من به پرسش دوستان مثبت است و آنها را تشویق به استفاده از این سوخت می‌کنم.

رضایی ‌از هزینه بالای تعمیرات، ‌نبود امنیت و کاهش شتاب خودروها به‌عنوان سه باور نادرست درباره خودروهای گاز سوز در کشور نام برد و گفت: ضروری است افزون بر تحریک تقاضا و فرهنگ‌سازی درباره صنعت سی‌ان‌جی، خودروسازان نیز به تولید خودروهای گاز سوز توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه صنعت سی‌ان‌جی به شدت در آمریکا رو به رشد است، ‌ادامه داد: لازم است با فرهنگ‌سازی لازم سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور به‌عنوان یک نگاه ملی افزایش یابد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حوادث روی داده برای برخی از خودروهای سی‌ان‌جی سوز توضیح داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۹۱۸ هزار خودرو در کارگاه‌ها به گازسوز تبدیل شده‌اند که با اطمینان می‌گویم که هیچ حادثه‌ای برای آنها روی نداده و حوادث روی داده مربوط به خودروهایی است که مخازن آن‌ها دستکاری شده است.

ده‌چشمه به وجود ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه از این میزان ۱۶ میلیون خودرو بنزین سوز هستند، افزود:‌ لازم است سهم خودروهایی بنزین در سال‌های آینده کاهش و به سهم خودروهای سی‌ان‌جی افزوده شود.

وی به انتقاد یکی از رسانه‌ها درباره اینکه سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور با نشست‌های خبری افزایش نمی‌یابد، پاسخ داد:‌ برای اطلاع مصرف سی‌ان‌جی طی یک ماه گذشته یک میلیون مترمکعب بر ساعت افزایش یافته است.

قاسمی تاکید کرد:‌ افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت یک یا دو روزه اتفاق نمی‌افتد و فرآیندی زمانبر است.

 

خبرنگار: پروین مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: