اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 01 May 2019
سمینار بررسی چالش‌های توسعه استفاده از خودروهای برقی در ایران به همت پژوهشگاه نیرو و شهرداری تهران در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

سمینار بررسی چالش‌های توسعه خودروهای برقی در ایران برگزار شد

به گزارش خبرنگار عصرپرس، سمینار بررسی چالش‌های توسعه خودروهای برقی با حضور محسن پور سید آقایی معاون شهردار، مهندس قنادان مدیرعامل شرکت تاکسیرانی، مهندس رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، مهندس فرنیا مدیر فناوری خودروهای سبز و هوشمند ساپیا، مهندس مرجانمهر معاون فناوری پژوهشگاه نیرو، مهندس اسکویی رئیس مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو و جمعی از مدیران ارشد و صاحبنظران از شورای شهر و کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل شد.

سید‌محسن مرجانمهر معاون فناوری پژوهشگاه نیرو ضمن تشریح پژوهش ها و اقدامات انجام شده در پژوهشگاه نیرو در راستای توسعه خودورهای برقی، از همکاری این پژوهشگاه با شرکت تاکسیرانی در خصوص راه‌اندازی چند نمونه پایلوت و نصب ایستگاه‌های شارژ در شهر تهران خبر داد.

وی تأکید کرد: ما در پژوهشگاه نیرو رویکرد بومی‌سازی استفاده از فناوری در کشور را در دستور کار داریم که پارامترهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم.

او یادآور شد: یکی از مواردی که پژوهشگاه برای آن برنامه دارد خودرو برقی است. پژوهشگاه استفاده از فناوری خودرو برقی و هیبرید را دنبال می‌کند. بحث زیرساخت‌ها و تأمین برق نیز موردنظر پژوهشگاه نیرو می‌باشد.

مرجانمهر گفت: امیدواریم بتوانیم مدل کسب کار در حوزه خودرو برقی را به صورت پایلوت منطقه‌ای با همکاری سازمان‌های حاضر در جلسه و سایر ذی نفعان راه اندازی کنیم.

اسکویی رئیس مرکز توسعه فناوری خودرو‌های برقی پژوهشگاه نیرو به فرهنگ سازی در زمینه استفاده از خودروهای برقی، انجام آزمون‌های میدانی برای تاکسی‌های برقی وارداتی و تولید داخل، تامین توان الکتریکی ایستگاه‌های شارژ مورد نیاز و ایستگاه‌های شارژ سریع و تعیین تعرفه فروش برق و راهکارهای بهره برداری به عنوان موارد پیش روی توسعه خودروهای برقی اشاره نمود.

وی به تامین ایستگاه‌های شارژ، تعامل با شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان جهت تامین خودرو، آماده سازی یک نمونه ایستگاه شارژ کند در مرکز خودور برقی پژوهشگاه نیرو، مذاکره با شرکت توزیع برق تهران در خصوص اخذ مجوز شارژ و تعیین تعرفه در ایستگاه‌های شارژ و . . .به عنوان اقدامات انجام شده از سوی پژوهشگاه نیرو و وزارت نیرو به منظور توسعه خودروهای برقی اشاره نمود و از تعیین 9 مسیر کاندید برای پایلوت تاکسی برق و چند پایانه و بررسی میدانی و نقشه برداری و ارزیابی فنی و مسیر و اعلام مسیر انتخابی و تعامل با شهرداری و اخذ تایید اولیه خبر داد.

اسکویی استخراج نیازمندی‌ها و چالش‌های مرتبط با شبکه قدرت، ارزیابی از خودرو های برقی با کاربرد تاکسی در شبکه و ناوگان حمل و نقل شهری ، استخراح مدل جایگزین تاکسی فرسوده با خودروهای برقی و همچنین بومی سازی استانداردهای مرتبط را به عنوان اهداف برگزاری این جلسه برشمرد.

پورسیدآقایی معاون شهردارگفت: اصل برقی کردن خودروها یکی از ایده‌های اصلی است و در دوره جدید مدیریت شهرداری علاقمندیم که این پروژه شروع شود. وی به مسئله تعرفه برق اشاره کرد و گفت تعرفه باید جوری محاسبه شود که در آخر میزان سوبسیدی که دولت و وزارت نیرو می‌دهد بیشتر از سوبسید بنزین باشد. همچنین تعرفه واردات خودروهای برقی باید در نظر گرفته شود که هم اکنون تعرفه کامل اخذ می‌گردد. وی گفت: نکته بعدی که در مدل کسب و کار خودروهای برقی باید لحاظ شود مسئله عمر باتری است. باتری بنزینی 20 سال عمر دارند. با توجه به اینکه 40 درصد قیمت خودرو برقی قیمت باتری آن است و عمر باتری خودرو برقی 7 الی 8 سال است. بنابراین مسئله عمر باتری، قیمت تعمیر باتری هم باید در نظر گرفته شود.

مهندس فرنیا مدیر پروژه خودرو برقی در سایپا با اعلام اقدامات 4 ساله شرکت سایپا در حوزه خودرو برقی عنوان کرد: در زمینه خودرو برقی دو طرح پایلوت 5 ساله ارائه شده است و ظرفیت تولید 25 الی 30 هزار دستگاه خودروبرقی در عرض 9 سال وجود دارد که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و صنعت بتوانیم محقق نماییم.

وی با اشاره به مشوق‌های توسعه خودرو برقی گفت: در خصوص بحث عوارض و ارزش افزوده، مصوبه وجود دارد . همچنین یک سری زیرساخت‌ها درحوزه برنامه‌ریزی و طرح فهام است که خیلی هوشمند انه به این موضوع پرداخته شده است که چگونه شارژ را مدیریت کنیم تا حداقل هزینه و تغییرات را در زیرساخت داشته باشیم و همچنین سرمایه گذاری صبا باتری در بحث تولید باتری‌های لیتیومی از جمله این موارد است.

مهندس رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا گفت: رویکرد مپنا داخلی سازی است و در حال ساخت قطعات ماشین هستیم ویکی از قطعات موتور بود که طی ده روز گذشته آماده و بعد از تست‌های آزمایشگاهی نصب شده است. ما سعی داریم که از واردات چشم پوشی کنیم.

وی از پروژه عملیاتی دیگر مپنا در خصوص احداث ایستگاه شارژ fast به همراه ایستگاه Ac و کند و شارژ خانگی و موتور سیکلت خبر داد که با تفاهم نامه و قراداردی که با برج تهران منعقد شده است قرار است بزودی در ورودی غربی برج تهران به زودی افتتاح و عملیاتی شود.

وی آمادگی و همکاری کامل گروه مپنا برای ساخت و داخلی سازی اجزای برقی خودرو برقی را اعلام نمود.








خبرنگار: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: