اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 27 April 2019
وزیر جهاد کشاورزی تاکیدکرد:
وزیر جهاد کشاورزی بر تشکیل زنجیره ارزش در جامعه عشایری به منظور افزایش درآمدزایی و بهره مندی آنان از تلاش ها و تولید در این عرصه تاکید کرد.

لزوم ایجاد زنجیره تولید و عرضه

به گزارش عصرپرس، محمود حجتی امروز شنبه در گردهمایی سراسری مدیران تشکل ها و مسوولین امور عشایر کشور افزود: عشایر خیلی کمتر از آنچه که حاصل دسترنجشان بوده بهره برده و نتایج مرارت ها و زحمات و تولید این قشر بیشتر نصیب دیگران شده است.

وی اظهار داشت: با راه اندازی و تکمیل زنجیره های ارزش و تولید و رفع نیازهای عشایری باید تلاش کنیم محصولات آنان در کمترین فاصله و بی واسطه به دست مصرف کننده نهایی برسد.

حجتی با بیان این که بسترهای پشتیبانی ایجاد زنجیره اعم از امکانات، منابع اعتباری و آموزش توسط دولت در بخش عشایر آماده شده است، تصریح کرد: در زنجیره ارزش علاوه بر تولید گوشت باید به صنایع جانبی مانند تولید پشم توجه شود.

وی افزود: در گذشته، بخش عمده اقتصاد عشایر حول محور دام بود، اما امروز با افزایش قیمت ارز برخی از صنایع جانبی دامپروری مانند پشم و پوست باید در دستور کار قرار گیرد و به آن پرداخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بخشی از زنجیره ارزش در جامعه عشایری، صنایع دستی است که درآمدزا می باشد و مصوبات خوبی در این زمینه داشتیم که باید پیگیری شود تا این صنایع به طور مستقیم به دست مصرف کنندگان برسد.

وی از تشکل های عشایری خواست با ایجاد مراکز عرضه مستقیم کالا در شهرها به موضوع ارایه صنایع دستی بپردازند.

حجتی، بوم گردی و تولید گیاهان دارویی را از دیگر بسترهای افزایش درآمد عشایر دانست و گفت: توسعه بوم گردی و گردشگری در حوزه عشایر منجر به توسعه مناطق عشایری خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان گیاهان دارویی در کشور و عرصه های منابع طبیعی اذعان داشت: ما در این زمینه دوره خام فروشی را پشت سر می گذاریم و در بحث فرآوری و تجارت گیاهان دارویی باید عقب ماندگی ها جبران شود.

حجتی افزود: با تقویت تولید گیاهان دارویی در عرصه مراتع، آموزش و حمایت مالی و تولید به صورت فنی و سازگار با محیط زیست می توان زمینه های کار و درآمد را برای عشایر ایجاد کرد.

وی بر افزایش رفاه جامعه عشایر نیز تاکید و تصریح کرد: امور رفاهی اعم از آب سالم، مسکن، بهداشت و آموزش باید با همکاری سایر دستگاه ها برای عشایر ایجاد تا بخشی از نگرانی های این جامعه برطرف شود و آنان بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید نگاه توسعه ای به جامعه عشایری داشته باشیم و در این راستا توانمندسازی تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه توانمندسازی به معنای اجتماعی، فرهنگی، فکری و آموزشی است.

وی رفع نیازهای عشایری و توانمندسازی آنان را ضروری خواند و اظهار داشت: عشایر باید به حقوق خود وقوف پیدا کنند و این اتحادیه ها، تشکل ها و تعاونی های عشایری هستند که باید نیازها را تعریف و بتوانند پاسخگوی آن باشند.

بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این گردهمایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونین برنامه ریزی و اقتصادی و تولیدات دامی وزارتخانه و رییس سازمان امور عشایر ایران از تولید کنندگان و مدیران برتر حوزه عشایر با ارایه لوح تقدیر شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: