اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - 01 December 2016
با بهره‌برداری از مدول اول تصفیه‌خانه خین‌عرب مشهد
با استفاده از پساب تصفیه‌خانه که تمامی استانداردهای لازم را تأمین می‌کند، حدود 2200 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت مشهد آبیاری می‌شود.

سرویس انرژی عصرپرس: بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب شرق کشور با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو در مشهد افتتاح شد.

کلانشهر مشهد با 328 کیلومترمربع مساحت و سه و نیم میلیون نفر جمعیت، سالانه پذیرای 25 مپلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب شرق کشور افتتاح شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، تصفیه‌خانه فاضلاب "خین عرب" یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور، بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب شرق ایران و دومین تصفیه‌خانه منطقه به روش SBR است که با مجموع هزینه ریالی و ارزی معادل 990 میلیارد ریال از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی و بهره‌گیری از توان مدیران داخلی و به دست متخصصان و کارگران ایرانی در دوران تحریم ساخته شده است.

حجم کل پساب حاصل از تصفیه فاضلاب حدود 83 هزار مترمکعب در شبانه روز بوده و جمعیتی معادل 530 هزار نفر را در بر می‌گیرد.

با استفاده از پساب تصفیه‌خانه که تمامی استانداردهای لازم را تأمین می‌کند، حدود 2200 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت مشهد آبیاری می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن روحانی در بازدید از بخش های مختلف تصفیه خانه فاضلاب خین عرب مشهد که شامل ١٢ مخزن با فرآیند SBR پیشرفته است، با توضیح مدیران و مهندسان اجرای این طرح، در جریان چگونگی احداث و نحوه عملکرد آن قرار گرفت و پس از پرده برداری از یادمان، با حضور در اتاق کنترل دستور آغاز بهره برداری از این تصفیه خانه را صادر کرد.

به گزارش ایرنا ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این مراسم گفت: تصفیه‌خانه خین‌عرب با ظرفیت اسمی 211 هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی شده که بخش میانی محدوده شهر مشهد را زیر پوشش دارد.

سید علیرضا طباطبایی افزود: مدول اول تصفیه خانه با ظرفیت 83 هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز امروز وارد مدار بهره برداری می شود و حدود 530 هزار نفر از جمعیت این کلانشهر را پوشش می دهد.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از تصفیه خانه مزبور ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب فعال در مشهد به 263هزار متر مکعب در روز افزایش یافت.

وی گفت: توسعه آتی این پروژه و احداث مدول بعدی برای افق 1420 در نظر گفته شده است.

طباطبایی با بیان اینکه حجم کل پساب تصفیه خانه خین عرب مطابق با بالاترین استانداردهای زیست محیطی است افزود: با استفاده از حجم پساب تصفیه شده توسط این تصفیه خانه حدود 2 هزار و 200 هکتار از زمینهای کشاورزی دشت مشهد آبیاری می شود.

وی کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی با جایگزین کردن پساب تصفیه شده فاضلاب برای آبیاری زمین های کشاورزی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش کود و پساب را از مزیتهای این تصفیه خانه برشمرد.

وی هزینه اجرای پروژه و خط انتقال آن را 1240 میلیارد ریال ذکر کرد.

طباطبایی اظهار کرد: 730 هزار مشترک و حدود 63 درصد جمعیت مشهد زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند و تاکنون دو هزار و 700 کیلومتر شبکه فاضلاب در این کلانشهر اجرا شده است.

وی گفت: یک میلیون و 200 هزار مشترک معادل 99.9 درصد جمعیت مشهد نیز زیرپوشش شبکه آب شرب هستند.

در حاشیه بهره برداری از این پروژه که با حضو رئیس جمهوری انجام شد، نمایشگاه دستاوردهای دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در حاشیه شهر مشهد نیز گشایش یافت.

در این نمایشگاه دستاوردهای 12 دستگاه اجرایی استان در حوزه های گاز، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آب منطقه ای، استانداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شده است.

پایان/


نام:
ایمیل:
* نظر: