اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 29 November 2016
عضو شورای ملی زعفران خبر داد:
در یک هفته گذشته با کاهش شدید دما، مزارع زعفران استان‌های گرمسیر پنج تا ۷۰ درصد و مزارع استان‌های سردسیر تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند، به‌طوری‌که محصول این مزارع قابل برداشت و استحصال نیست.

سرويس اقتصادي عصرپرس: هم‌اکنون در ۲۲ استان کشور زعفران کشت می‌شود، اما بیشترین گزارش خسارات مربوط به استان خراسان رضوی است که بیشترین تغییر دما را در مدت یک هفته تجربه کرده است.

به گزارش ایانا ، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: در این استان مناطقی که برداشت زعفران را در زمان مناسب یعنی تقریباً ابتدای فصل برداشت (آبان‌ماه) انجام دادند، کمتر خسارت دیدند و مناطقی که برداشت را با تأخیر انجام داده‌اند با برخورد به سرما بیشترین خسارات را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از مزارع زعفران خراسان رضوی از سرما خسارت دیده‌اند، بیان کرد: در استان‌های غربی به‌ویژه استان‌های آذربایجان خسارت وارده بر مزارع زعفران قابل توجه است و تا ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود، به‌طوری‌که محصول این مزارع قابل برداشت و استحصال نیستند.

عضو شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که با توجه به خسارت حاصل از سرمازدگی پیش‌بینی شما از میزان تولید چقدر است، ادامه داد: پیش‌بینی ما برای تولید امسال زعفران ۳۷۰ تا ۴۰۰ تن بود، اما با خساراتی که مزارع از کاهش دما دیده‌اند، این میزان به ۳۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

حسینی در ادامه در پاسخ به اين سوال كه سرمازدگی مزارع زعفران و کاهش تولید چه تأثیری بر بازار و قیمت این محصول خواهد داشت، گفت: قطعاً روی قیمت‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود، اما این تأثیر بر بازار کوتاه مدت است؛ زیرا در سال جاری میزان تولید بالا بود و حجم باقی مانده پاسخگوی نیاز بازار در طول سال است.

وی در پایان تصريح كرد: برای تولید یک کیلوگرم زعفران نیاز به برداشت ۱۵۰ هزار گل توسط کشاورز است و بیشتر مزارع زعفران کشور خرد بوده و محصول آنها بیش از این نیز نیست. این کشاورزان باید تمام سال را با فروش همین مقدار از محصول بگذرانند. به‌طور حتم خسارت ناشی از سرمای امسال شرایط معیشتی صاحبان مزارع زعفران را بدتر می‌کند و آنها نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارند.

 

پايان پيام /

نام:
ایمیل:
* نظر: