اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 18 February 2019
رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:
رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: ایران با ۱/۲ درصد جمعیت دنیا ، ۱/۲درصد jdp دنیا و ۱/۲درصد از جغرافیای دنیا تنها ۲ دهم درصد از صادرات دنیا را داریم که این نشان از عدم استفاده از تمام پتانسیل های موجود در کشور است.

سهم کمتر از ۲ دهمی ایران در بخش صادرات دنیا

خبرنگار: وجیهه مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدرضا مودودی رییس سازمان توسعه تجارت ایران در نسشت خبری در خصوص دومین جایزه ملی نشان (برند) تجاری برتر ایران ، گفت: یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی همان بحث برندسازی در کشور است.

مودودی گفت: همایش برندهای برتر کشور فراتر از اهدای جایزه است و نیازمند باز تعریف جدید و گرفتن تصمیم درست است.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا دولت باید برای هر فعالیت بخش خصوصی چهارچوب مشخصی قرارد دهد؟ گفت: در فهرست جدید صد قلم کالا اضافه شده و ۲۳۱ قلم هم حذف شده اند و در کل هزارو ۳۳۹ قلم کالا در فهرست واردات کالا قرار گرفته است .

وی گفت: با توجه به ارز محدودی که در اختیار ما قرار دارد سیاست خاصی را برای واردات کالا مدنظر داریم .

مودودی در ادامه گفت: اقتصاد های بزرگ زمانی شکوفا شده‌اند که بسترهای لازم را برای برندهای بزرگ و توانمند ایجاد کرده اند اما متاسفانه هنوز برند ایرانی که بتوان در سطح دنیا معرفی کرد خیلی کم است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم برندی را در عرصه بین المللی معرفی کنیم باید شاخص های قدرتمندی را در تولیدات خود داشته باشیم .

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به وجود ۹۶۰ شرکت صادر کننده در کشور ، گفت: کمتر از ۵۰۰ شرکت صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار را داشته اند .

وی ادامه داد: بیش از صد هزار واحد صنعتی با تنوع زیاد در کشور وجود دارد اما تعداد اندکی از آنها توان رقابت با تولیدات جهانی را دارند.

مودودی گفت: در سال گذشته ۹۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیارد دلار واردات داشته اند که در بخش  واردات ۲ برابر صادرات بوده است.

برای برون گرایی اقتصاد باید هدایت منابع و مشخص شدن اهداف را داشته باشیم

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی گفت:  در ۵۰ سال گذشته با توجه به درآمد های ارزی هنوز نتوانسته ایم ۱۰ برند قدرتمند در دنیا را ایجاد کنیم و سهم مشخصی از بازار های جهانی را به دست بیاوریم.

مودودی در ادامه با اشاره به اینکه ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در بخش صنعت گردشگری است، گفت: ایران با ۱/۲ درصد جمعیت دنیا و ۱/۲درصد jdp دنیا و ۱/۲درصد از جغرافیای دنیا تنها ۲ دهم صادرات دنیا را داریم که این نشان از عدم استفاده از تمام پتانسیل های موجود در کشور است و سهم خود را در تجارت جهانی افزایش نداده ایم .

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ما از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد نفت حرکت کردیم و همین باعث شد جهش تولیدات داخلی به کندی پیش رود و می توان گفت از دهه ۷۰ وارد بحث صنعتی شدن رفته و نیاز منطقه و استان را در نظر گرفته و همین عوامل  مانع از رقابت با شرکت های بزرگ دنیا شده است .

مودودی با بیان اینکه برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ باید پروژهای را با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی اجرا کنیم، گفت: صادرات در کشور در حد ۵۰ میلیارد دلار متوقف شده و اگر می خواهیم در چند سال آینده ۱۰ میلیارد دلار به صادرات اضافه کنیم باید پروژهایی را با توان بخش خصوصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی فکر می کردند با تغییر نرخ ارز جهش صادرات ایجاد می شود که این جهش ایجاد نشد اما می توان با اجرای مگا پروژه ها سهم بالایی از بازار بین المللی را به خود اختصاص دهیم .

وی گفت: هدف ما تقویت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال گسترده و ارزآوری است و امیدواریم بتوانیم اجرای بحث برند سازی مانع از تندیس فروشی در کشور شویم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جایزه ملی نشان (برند) تجاری برتر ایران، گفت: این همایش ۷ اسفند با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد.

وی گفت: ما در بحث برند سعی کرده ایم با اجرای نشان برند در تولیدات داخلی و تایید سازمان توسعه تجارت در عرصه بین المللی معرفی محصولات داخلی را با قدرت بیشتر داشته باشیم.




نام:
ایمیل:
* نظر: