اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 29 January 2019
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر اعلام کرد:
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر اعلام کرد: صنعت برق نیازمند اضافه کردن سالانه حداقل 7 هزار مگاوات آمپر جدید برای مشترکین است تا بتوانیم نیاز شبکه را پاسخ دهیم .

تعویض سالانه 7 هزار مگاوات آمپر ترانسفورماتور در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور با اشاره به اینکه صنعت ترانسفورماتور زیر ساخت صنعت برق است، گفت: صنعت برق نیازمند این است که  سالانه حداقل 7 هزار مگاوات آمپر جدید برای مشترکین اضافه کنیم تا بتوانیم نیاز شبکه را پاسخ دهیم .

رجبی مشهدی درادامه گفت: 17 هزار ترانسفورماتور با عمر بالای 40 سال در کشور وجود دارد که باید به  تدریج با ترانسفورماتور های جدید تعویض شوند.

تولید 6 هزار ترانسفورماتور جدید در کشور

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر درادامه با بیان اینکه فرسودگی ممکن برای ترانسفورماتورها مشکل ایجاد کند، گفت: ما در رابطه با تعویض ترانسفورماتورها دو برنامه مهم یکی حفظ  ترانسفورماتورهای موجود و جایگزینی با ترانسفورماتورهای جدید را در دستور کار قرار داده ایم و دراین راستا در سال جاری 6 هزار ترانسفورماتور جدید ساخته شده و هزار ترانسفورماتور دیگر نیز تا پایان سال تولید می شوند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر درادامه به وجود 47هزار مگاوات آمپر ترانسفورماتور با عمر  بالای 30سال در شبکه اشاره کرد و گفت: در کشور ترانسفورماتور های را داریم که عمر بالای 50 سال را هم دارند که دراین خصوص روشهای را برای تامین کنندگان ایجاد کرده ایم.

11/4 درصد تلفات برق در کشور

وی  درادامه با اشاره به میزان تلفات 11/4 درصد شبکه، گفت: با جایگزینی تعداد بیشتر ترانسفورماتور های جدید و ایجاد گسترده تر آنها با ابعاد کوچک تر و همچنین کاهش طول فیدر های فشار متوسط و ضعیف، می توان بخش عمده ای از تلفات شبکه را کاهش داد و تلفات برق را به زیر 10 درصد برسانیم.

رجبی مشهدی در ادامه با بیان اینکه تولید ترانسفورماتور ها بومی سازی شده است، گفت: خوشبختانه در همه قطعات ترانسفورماتور به جز بخش هسته آن بومی سازی انجام شده و با قابلیت های صنعت برق در خودکفایی قطعات برقی، مشکل جدی دراین صنعت نخواهیم داشت.

صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر درادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس که چه میزان اعتبار برای تهیه تجهیزات شبکه نیاز است؟ افزود: صنعت برق در مجموعه به 5 هزار میلیارد بودجه برای تامین تجهیزات نیاز دارد که 3 هزار میلیارد آن برای تهیه ترانسفورماتور ها است که دراین راستا و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور برنامه ریزی های را برای تامین این اعتبار انجام داده ایم.

تعویض سالانه 7 هزار مگاوات آمپر ترانسفورماتور در کشور

فاینانس فروش ترانسفورماتور

رجبی مشهدی استفاده از تسهیلات بانکی برای تامین کنندگان را یکی از روشهای تامین این اعتبار دانست و گفت: در همین کنفرانس با یکی از بانکها قراردادی به میزان 350 میلیارد تومان تسهیلات  امضاء شد و علاوه بر آن نیز می توانیم با روش فاینانس فروشنده يا خريد اقساطي ترانس بخشی از آن را به بعد معوق کرده تا از طریق ظرفیت های قانونی برای آینده پرداخت داشته باشیم.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير در ادامه با ارائه آماري از شبكه برق ايران گفت: هم اكنون ظرفيت نصب شده نيروگاهي ايران نسب به ابتداي انقلاب11.4 برابر و تعداد مشتركان برق  نيز 10.4 برابر شده است.

وي ادامه داد: پيك مصرف برق نسبت به سال 57 در حدود 16.4 برابر و روستاهاي برقدار 13 برابر شده است.

رشد 7 درصدی مصرف برق در کشور

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير با اشاره به ميانگين رشد 7 درصدي مصرف برق كشور در هر سال، تصريح كرد: در صورت تداوم اين روند رشد، حجم تاسيسات شبكه برق بايد در هر 10 سال به دوبرابر افزايش يابد كه نيازمند سرمايه گذاري بسيار زيادي در همه بخش هاست.

رجبي مشهدي درخصوص وضعيت كنوني شبكه انتقال و فوق توزيع كشور گفت: هم اكنون با اضافه بار در شبكه انتقال مواجه هستيم، به طوري كه اگر يك ترانس از مدار خارج شود، 119 پست انتقال  با اضافه بار مواجه مي شوند.

وي يادآور شد: در اين خصوص استان هاي خوزستان، تهران و مازندران با بيشترين ميزان اضافه بار مواجه هستند كه نيازمند تمهيدات بسيار ويژه اي براي پيك 98 است.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير همچنين درخصوص بخش فوق توزيع نيز گفت: 768 پست فوق توزيع برق در صورت خروج يك ترانس دچار اضافه بار مي شوند كه  بيش از همه در مناطق تحت پوشش شركت هاي برق منطقه اي فارس، تهران و خراسان قرار دارند.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: