اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 22 December 2018
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال 1392 به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال رسیده است.

افزایش ظرفیت ۶٠٠ میلیون مترمکعبی تولیدگاز در پارس‌جنوبی

خبرنگار: معصومه مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد مشکین‌ فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری به مناسبت بیستمین سال تاسیس شرکت نفت و گاز پارس گفت: در حال حاضر، ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، روزانه 580 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم تا پایان سال جاری با ثبت یک رکورد تازه، به بیش از 630 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، گفت: ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال 1392 به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال رسیده است.

وی افزود: برداشت تجمعی گاز از میدان گاز پارس جنوبی، هم‌اکنون به یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است که نسبت به سال 1392، دو برابر شده است.

مشکین‌فام  ادامه داد: تا اواسط بهمن‌ماه ظرفیت تولید پارس جنوبی ۸۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. و علاوه بر آن نیز چهار مخزن میعانات گازی پارس جنوبی با ظرفیت ۲ میلیون بشکه امروز به بهره‌برداری رسیده است.

تکمیل پنج پالایشگاه پارس جنوبی در منطقه تنبک تا پایان سال

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به توسعه میدان گازی فرزاد، اظهار کرد: مذاکره با شرکت او ان جی سی هند، برای توسعه میدان گازی فرزاد بی که MDP آن تکمیل شده،  اگرچه کند، اما در حال انجام است. البته مانیز هم به‌صورت موازی طرح را دنبال می‌کنیم و مطالعات تکمیل شده است.

مشکین فام در ادامه با بیان اینکه گاز فرزاد یا در شبکه تزریق می‌شود و یا به میادین نفتی  انتقال می یابد، اظهار داشت:  ۱۳پالایشگاه پارس جنوبی در عسلویه به بهره‌برداری تحویل شده است و پنج پالایشگاه دیگر پارس جنوبی در منطقه تنبک، به جز فاز ۱۴ تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

برداشت روزانه ٢٥ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: روزانه ٢٥ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی برداشت می شود.

وی گفت: از زمانی که مرسک در توتال ادغام شد، به‌دلیل حضور توتال در طرف قطری مذاکرات خود را با این شرکت متوقف کردیم اما درحال حاضر برای توسعه لایه‌ها، با چند شرکت ایرانی درحال مذاکره هستیم که این مذاکرات محرمانه است.

توسعه فاز ١١ پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به توسعه فاز ١١ پارس جنوبی گفت: طبق مفاد قرارداد مسئولیت توتال به شرکت چینی CNPC منتقل می‌شود چرا که توتال اعلام کرد در این قرارداد نخواهد ماند و آن را ترک خواهد کرد.

مشکین‌فام ادامه داد: قرارداد سه جانبه‌ای بین توتال،CNPC و پتروپارس امضا شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: خبرهایی وجود دارد مبنی بر این‌که شرکت چینی قصد دارد قرارداد را ترک کند اما این شرکت هنوز به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده است.

تا پایان سال، وضعیت پارس جنوبی مشخص می‌شود

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: طراحی توتال ظرف ١٥ ماه برای تقویت فشار در اختیار ما قرار دارد. مدارکی که قبل از تیر ٩٦ وجود نداشت و اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، کار را بر اساس مدارک توتال توسط توتال ادامه می‌دهیم.

تولید 70 درصد گاز کشور در پارس جنوبی

وی در ادامه با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور اشاره کرد و گفت: با نزدیک شدن به فصل زمستان و ضرورت تأمین پایدار و مستمر نیاز گازی کشور، بهره‌برداری از فازهای در حال توسعه پارس‌جنوبی شتاب بیشتری به خود گرفته است و از آنجا که شرکت نفت و گاز پارس راهبری عملیات تولید از بخش ایرانی بزرگترین میدان گازی جهان را نیز به عهده دارد، در بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی، نیروگاهی 70 درصد گاز کشور را تامین می کند.



 


نام:
ایمیل:
* نظر: