اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - 17 December 2018
مدیر عامل هواپیمایی کشوری اعلام کرد :
مدیر عامل هواپیمایی کشوری گفت: تنها با تقویت بخش خصوصی می توان از شرایط سخت اقتصادی عبور کرد و در این راستا باید شرایط حضور بخش خصوصی را فراهم‌کنیم.

عبور از شرایط سخت اقتصادی با تقویت بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت پیش از برجام استوار بوده، در دوره برجام رشد کرده و پس از برجام نیز پابرجا خواهد بود، گفت: در ایران‌ایر ما نگران تحریم نیستیم، چراکه توانمندی‌های داخلی آنقدر بالا است که می‌توانیم از تحریم به سلامتی عبور کنیم.

وی ادامه داد: در تعمیر و نگهداری هواپیما بسیار قوی هستیم و علاوه بر خدمت‌رسانی به ناوگان موجود، توانایی ارائه خدمات به ناوگانی که اضافه خواهد شد را نیز داریم. در بحث طراحی نیز توانمندی‌های خوبی داریم، به عنوان مثال اکنون یک دستگاه تست سیستم TCAS در ایران‌ایر طراحی شده که بسیار دقیق است و طراحی آن تمامی به دست متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه «هما» صورت گرفته است. این یعنی هیچ نیازی به متخصصان خارجی در هما وجود ندارد.

شرفبافی سپس به خودکفایی ایران‌ایر در بحث عملیات هوانوردی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون کترینگ ایران‌ایر در فرودگاه حضرت امام(ره) توانسته در مدتی کوتاه تمام پروازهای خارجی «هما» و سایر شرکت‌های هواپیمایی را پوشش دهد و در همین مدت میزان تهیه غذا در این کترینگ از ۳۰۰۰ پرس پیش‌بینی شده به ۲۵ هزار پرس در روز رسیده است که رقم بزرگی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد نسبت به قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران ایر انتقاداتی را مطرح می‌کند، اظهار کرد: آن چه که در جریان قراردادهای اخیر اتفاق افتاد، ایجاد یک شفافیت در فرایند ورود هواپیما به ایران بود. همین مساله باعث شد تا منافع برخی از افراد به خطر بیافتد و نسبت به این قراردادها انتقاداتی را مطرح کنند.

مدیرعامل ایران‌ایر در ادامه‌ با اشاره به این که ما هما را در شرایطی تحویل گرفتیم  که اوضاع بسیار سختی را تجربه می‌کرد، با اشاره به نقش هواپیماهای جدید تصریح کرد: آن چه که هواپیماهای بر جامی برای ما داشته است، این است که توانسته‌ایم بیش از ۲۰ مسیر هوایی جدید را که برای سال‌های طولانی متوقف شده فعال کنیم و در طول ماه‌های گذشته هرگز در هزینه‌های جاری مانند پرداخت حقوق مشکلی نداشته ایم. ایران ایر در سال گذشته برای امور جاری خود مجبور شد از سازمان بنادر استقراض کند، اما ما این قرض را همان سال تسویه کرده و پس از آن نیز دیگر نیازی به قرض نداشتیم. همچنین بخشی از عملیات حج امسال با استفاده از هواپیماهای برجامی انجام شد.

شرفبافی درباره آخرین وضعیت تاخیر های پروازی ایران ایر نیز، گفت‌: طبق آمارهای جدید ما در پروازهای داخلی هفت درصد و در پروازهای خارجی ۱۳ درصد کاهش تاخیر داشته ایم. البته مسائلی مانند شرایط بد جوی و یا مسائلی که خارج از دست ایر لاین است، می‌تواند در تاخیرها تاثیرگذار باشد، اما با این حال ایران ایر توانسته است عملکرد مثبتی را در این بخش به ثبت برساند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به شدت تحریم‌ها علیه این شرکت اشاره کرد و گفت: وزارت خزانه داری آمریکا حتی هواپیماهای زمینگیر «هما» را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. حتی هواپیمایی که مدت‌ها پیش واگذار شده و اکنون به صورت متلاشی شده در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است نیز تحریم شده است و به عقیده من، این اقدام به این خاطر است که ارتباط با «هما» به صورت همه جانبه قطع شود.

شرفبافی در ادامه با اشاره به هماهنگی این شرکت با شرکت فرودگاه‌ها، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و سازمان هواپیمایی کشوری افزود: از روش‌های مختلفی برای ادامه پروازها به اروپا استفاده کرده‌ایم که لازم است در این مورد از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و دولت تدبیر و امید تشکر کنم.

وی در ادامه به قراردادهای خرید هواپیما برای هما اشاره کرد و گفت: پس از برجام ۳ قرارداد بزرگ به این منظور منعقد شد که بر اساس همین قراردادها توانستیم ۱۶ فروند هواپیما، یعنی ۲ فروند ایرباس A۳۳۰، یک فروند A۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR۷۲ دریافت کنیم. اکنون ما از هیچ کدام از این قراردادها کوتاه نیامده‌ایم، از منظر حقوقی دست بالا را داریم و برای احقاق آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به دریافت پنج فروند ای‌تی‌آر پس از آغاز تحریم‌های آمریکا در تاریخ ۸ آگوست افزود: برای تمدید مجوز اوفک و دریافت این هواپیماها تلاش‌های ارزنده‌ای از سوی «هما» و شرکت ATR انجام شد. اکنون انتظار ما از اتحادیه اروپا این است که با اقدام برای تمدید مجوز اوفک، تعدادی ایرباس نیز به «هما» تحویل دهد. همچنین به بویینگ نیز توصیه می‌کنیم اگر علاقه‌مند به تحویل هواپیما به «هما» است، مذاکرات را ادامه دهد.

به گزارش عصرپرس ، سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته ۲۵ الی ۲۷ آذر ماه  باحضور ۶۰ شرکت داخلی در محل مصلی امام خمینی ره برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: