اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 16 December 2018
با موافقت نمایندگان صورت گرفت
نمایندگان مردم در خانه ملت سازمان امور مالیاتی را موظف کردند تا ظرف ۱۵ ماه سامانه مودیان را راه اندازی کنند.

سازمان امور مالیاتی موظف به راه اندازی سامانه مودیان شد

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده 3 این لایحه با 171 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛ سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

تبصره ۱- سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبار سنجی مؤدیان، و أخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاههای اجرائی را از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادلات اطلاعات موضوع تبصره (۲) ماده (۹۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفند 1395 فراهم کند. همچنین سامانه مؤدیان باید قابلیت فراخوان و تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات را داشته باشد.

تبصره ۲- سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مؤدیان صادر شده باشد، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مؤدیان خواهد بود.

تبصره ۳- پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که مؤدیان به وسیله آنها مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می نمایند، باید دارای استانداردهای نرم افزاری و سخت افزاری باشند. استانداردهای مربوط ش البطل دسترسی و تبادل داده توسط کارگروه راهبری سامانه مؤدیان تعیین می شوند.

کارگروه راهبری سامانه مؤدیان تشکیل می‌شود

نماینده مردم در خانه ملت با تشکیل کارگروه راهبری سامانه مؤدیان موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز(یکشنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با ماده (1) لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با 160 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع آرای مأخوذه 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (1) این لایحه آمده است که در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروحه مربوط به کار می روند:

الف - سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور

ب - پایانه فروشگاهی: رایانه، دستگاه کارت خوان بانکی(POS )، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

پ - سامانه مؤدیان: سامانه ای است تحت مدیریت سازمان، که در آن به هر مؤدی کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان، منحصراً از طریق آن کارپوشه انجام می شود. مؤدیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزاری یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می باشد. فعالیت های این سامانه می تواند از طریق شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی انجام شود.

ت - حافظه مالیاتی: نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری – یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مؤدی برای ثبت صورت حساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شناسه یکتا باشد، شناسه مالیاتی حافظه مالیاتی توسط سازمان داده می‌شود.

ث- صورتحساب الکترونیکی: صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌گردد. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره، در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

ج - اشخاص مشمول (مؤدیان): کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مؤدی استفاده می‌شود، مراد، اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد.

چ - شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی: اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی، از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند.

ح - کارگروه راهبری سامانه مؤدیان: به منظور سیاست گذاری و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذیربط و نیز تدوین استانداردهای تبادل اطلاعات، در چهارچوب ملی تعامل‌پذیری اطلاعات، کارگروهی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات و بانک مرکزی تشکیل می شود. کارگروه راهبری سامانه مؤدیان به ریاست رئیس سازمان تشکیل می شود.

 لاریجانی میلاد حضرت امام حسن عسگری (ع) را تبریک گفت

رئیس مجلس شورای اسلامی میلاد منور حضرت امام حسن عسگری (ع) را به ملت ایران و نمایندگان مجلس تبریک گفت.

لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مصادف است با ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسگری (ع)، این میلاد منور را به همه نمایندگان محترم و ملت عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. 

خرده فروش ها و واحدهای صنفی به استفاده از پایانه فروشگاهی مکلف شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت خرده فروشی ها و واحدهای صنفی را به استفاده از پایانه فروشگاهی مکلف کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با ماده 2 این لایحه با 171 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموعآرای مأخوذه 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛ کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند. خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مؤدیان مزبور موظفند کلیه صورت حساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر نمایند. 

قاضی پور: زیرساخت های لازم برای اجرای ماده دو آماده نیست

نادر قاضی پور در تذکر به ماده دو لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: شما مستحضر هستید که زیرساخت ها هنوز در کشور آماده نیست و باید اول در حوزه انتخابیه شما، قم به مدت یک سال اجرا می شد تا معایب این لایحه مشخص شود و بعد از این به صورت کشوری اجرا می شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از تجار به صورت خرده فروشی در فضای باز و عمومی بدون پرداخت مالیات اقدام به عرضه محصولات خود می کنند و چنانچه این ماده تصویب شود، بعد از این تمام مغازه ها تعطیل خواهد شد و این در حالی است که امسال نسبت به سال گذشته در زمینه صدور پروانه کسب نه تنها رشد وجود نداشته بلکه رشد منفی هم داشته ایم و این مهم را می توانید از آقای درستی که به تازگی برای فعالیت در اتاق اصناف منصوب شده اند، در رابطه با آمار کل کشور بپرسید.

قاضی پور ادامه داد: تصویب ماده دو باعث خواهد شد که اکثر مغازه ها و خرده فروشی ها تعطیل شوند و فروشگاه زنجیره ای به فعالیت خود ادامه دهند که در این روند مشکلات عدیده ای وجود دارد، بنابراین از شما می خواهیم که از دولت بخواهید حداقل این لایحه را در یکی از استان ها همچون آذربایجان شرقی یا شهرستان شبستر اجرا کنند تا معایب آن به طور دقیق مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان با یادآوری اینکه طرح هدفمندی یارانه ها و طرح تحول سلامت موفق نبوده اند، از نمایندگان مجلس خواست تا با عدم تصویب این ماده مانع از بروز مشکلاتی برای مستضعفان و روستاییان شوند.

لاریجانی در پاسخ به قاضی پور گفت: برای این نگرانی شما، بحث مفصلی با وزارت ارتباطات داشته ایم که مشخص شد زیرساخت ها را آماده کرده اند، ضمن اینکه برای تسهیل کار از کارت بانکی یا دستگاه پُز می توانند استفاده کنند که در دسترس همه وجود دارد، ضمن اینکه برای آن زمان 15 یا 18 ماه نیز تعیین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اجرای این ماده براساس رأی نمایندگان صورت می گیرد و این طور نیست که از فردا اجرا شود چرا که تمام دغدغه ها و ملاحظاتی که در این مورد وجود دارد، برای آن لحاظ شده است. 

صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت در سامانه فهرست معاملات خواهد بود

نمایندگان مردم در خانه ملت مصوب کردند تا صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت در سامانه فهرست معاملات محسوب شود.

در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده (7) آن با 189 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع آرای مأخوذه 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (7) آمده است: صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافه در این مورد نخواهند داشت.

امتناع از ثبت‌نام در سامانه مودیان حق مراجعه به محل فعالیت مودی را نمی‌دهد

نمایندگان مردم در خانه ملت سازمان امور مالیاتی را مکلف به تعیین و مطالبه معادل مالیات متعلق به فروش مودیان کرد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده (8) آن با 167 رأی موافق، 4 رأی مخالف و4 رأی ممتنع از مجموع آرای مأخوذه 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (8) آمده است: کلیه مودیانی که از ثبت‌نام در سامانه مودیان خودداری کنند و نیز، خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند مشمول امتیاز مذکور در ماده(4) نیستند. سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل‌های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می‌آورد، تعیین و مطالبه کند.

در تعیین مالیات متعلق به این مودیان هیچ‌گونه اعتبار مالیاتی برای خرید‌های آنان منظور نخواهد شد. مودیان مذبور در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان می‌توانند به ارائه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنند.

در تبصره این ماده ذکر شده در صورتی که مودی موضوع این ماده قبل یا حین دادرسی به عضویت سامانه مودیان درآید سازمان موظف است اعتبار مالیاتی وی را مطابق اعلام سامانه مودیان پذیرفته و از بدهی مالیاتی او کسر کند.

شرایط صورتحساب‌های الکترونیکی مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط صورتحساب‌های الکترونیکی را مشخص کردند.

در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده (6) آن با 175 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع آرای مأخوذه 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (6) آمده است: جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در دوره مالیاتی نمی‌تواند بیشتر از 3 برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مذکور منوط به موافقت سازمان است، در خصوص واحدهای جدید التأسیس یا واحدهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند مطابق آیین‌نامه‌ای که توسط سازمان تهیه و به تأیید وزیر امور اقتصاد و دارایی می رسد عمل خواهد شد.

آیین‌نامه مذکور باید به گونه‌ای تنظیم شود که راه‌اندازی کسب و کارهای جدید با مشکل مواجه نشده و در عین حال مانع شکل‌گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود.

خدری: متن استعفای نمایندگان استان اصفهان قرائت شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده بوشهر مبنی بر ضرورت قرائت متن استعفای نمایندگان استان اصفهان بر اساس آیین نامه گفت: این موضوع در نشست امروز هیات رئیسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 آذر) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد 90 و 91 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: ماده 90 تصریح دارد هر نماینده ای که اعتبارنامه وی به تصویب مجلس رسیده می تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد و پذیرش استفعا به تشخیص مجلس است، همچنین ماده 91 آیین نامه تصریح دارد که نماینده تقاضای استعفای مدلل خود را به عنوان رئیس مجلس می نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی با قرائت متن اعلام و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار می دهد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون تقاضا داریم بر اساس همین آیین نامه با توجه به اینکه نمایندگان استان اصفهان استعفانامه خود را تقدیم مجلس کرده اند، برای جدیت مجلس استعفای آن ها در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار بگیرد.

لاریجانی در پاسخ به وی تصریح کرد: امروز در هیأت رئیسه در این مورد بحث می کنیم و این موضوع را مطابق با آیین نامه پیگیری خواهیم کرد.


مباحث مربوط به بودجه مورد بررسی قرارگرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی مباحث مربوط به بودجه به عنوان موضوع مورد بررسی در نشست غیر علنی صبح امروز مجلس خبرداد.

لاریجانی در تشریح دلیل برگزاری جلسه امروز صحن (یکشنبه 25 آذرماه) به صورت غیر علنی گفت: در این نشست موضوع بودجه مورد بررسی قرار گرفت چرا که بودجه 98 باید متناسب با آن تنظیم شود، بنابراین بخشی از وقت صحن به صورت غیر علنی مصروف این موضوع شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: