اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 20 November 2018
نمایندگان مجلس با تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موافقت کردند.

موافقت مجلس با تشکیل سازمان صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع

به گزارش عصرپرس از خانه ملت،  نمایندگان با تصویب ماده (1) لایحه ادغام شرکت ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح با تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

در ماده (1) این لایحه آمده است: بنا بر تدابیر فرماندهی معظم کل قوا به منظور ایجاد قابلیت های بازدارندگی و تأمین نیازمندی های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی، تندرو، سامانه های قوای محرکه، سازه های دریایی، سامانه های موشکی ساحل به دریا، سلاح زیرآبی و کنترل آتش دریایی، تجهیز، تسلیح و تعمیر شناورها از طریق آینده پژوهی، تحقیق، طراحی، ساخت، تولید، تأمین، بهینه سازی خدمات و پشتیبانی با تاکید بر دانش و فناوری های بومی و برتر و آزمایش عملیاتی براساس استانداردهای روز و استفاده از ظرفیت بخش دولتی (سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح) که در این قانون به اختصار سازمان نامیده می شود، وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

 

سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح از نظر حقوقی مستقل است

براساس مصوبه امروز نمایندگان صورت های مالی سازمان دریایی نیروهای مسلح با ضوابط سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیدگی می شود.

براساس ماده 2 لایحه ادغام شرکت ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اداره می شود.

همچنین در تبصره 1 ماده 2 این لایحه آمده است : امور استخدامی هر یک از کارکنان سازمان تا تصویب قانون اداری استخدامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حسب مورد تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود و براساس تبصره 2 نیز صورت های مالی این سازمان با ضوابط سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیدگی می شود.

طبق تبصره 3 نیز انجام معاملات در مورد محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات تابع مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح است. تشخیص محصولات نظامی با پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

همچنین به موجب تبصره 4 ماده 2 این لایحه سازمان در مواردی که در این قانون و یا اساسنامه مقرراتی پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات عمومی کشور خواهد بود.

 

سازمان صنایع دریایی مجاز به ایجاد شرکت های تابعه و وابسته شد

نمایندگان مردم در خانه ملت به سازمان صنایع دریایی مجوز دادند به منظور تامین نیازمندی های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به فناوری های جدید راهبردی به ایجاد شرکت های تابعه و وابسته با تعیین مدت فعالیت محدود، اقدام کند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح ماده 3 این لایحه را با 140 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده 3 لایحه مذکور؛ سازمان می تواند در شرایط ضروری، به منظور تامین نیازمندی های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به فناوری های جدید راهبردی صنایع دریایی نسبت به ایجاد شرکت های تابعه و وابسته با تعیین مدت فعالیت محدود و یا مشارکت با طرف های داخلی یا خارجی به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اخذ مجوز فرماندهی معظم کل قوا اقدام کند.

در جریان بررسی این ماده جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس با اشاره به برخلاف برنامه بودن ماده 3 و همچنین خلاف سیاست های اصل 44 بودن تشکیل شرکت های دولتی، پیشنهاد حذف ماده را مطرح کرد که با مخالفت نماینده دولت و کمیسیون امنیت ملی مواجه و در نهایت نمایندگان با 63 رأی موافق، 116 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

 

ارجاع موضوع معافیت مالیاتی محصولات نظامی به کمیسیون امنیت ملی

نمایندگان مردم در خانه ملت موضوع معافیت محصولات نظامی و نیز تخصیص اعتبارات بنیه دفاعی به سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح از محل بودجه سالیانه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح با ماده 6 این لایحه با 137 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 6 لایحه مذکور؛ اساسنامه سازمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد و پس از تایید فرماندهی معظم کل قوا، ابلاغ می گردد.

همچنین در نشست امروز نمایندگان مجلس به دلیل وجود برخی ابهامات در ماده 4 و 5 این لایحه، این دو ماده را برای بررسی و اصلاحات بیشتر با 144 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع دادند.

مخالفان ماده 4 لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح معتقد بودند که براساس این ماده محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد که این مسئله مغایر با قوانین بالادستی به ویژه قانون مالیات های مستقیم بوده و طبق اصل 75 قانون اساسی بار مالی دارد، از این رو باید اصلاحات بیشتری در این رابطه صورت گیرد.

در ماده 4 لایحه مذکور آمده بود؛ محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

همچنین براساس ماده 5 این لایحه؛ سازمان در چارچوب قانون بودجه سالانه کل کشور از اعتبارات بنیه دفاعی کشور برخوردار می شود.


موافقت نمایندگان با کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 29 آبان) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با 172 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

لازم به ذکر است سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده دولت در موافقت با این لایحه اظهار کرد: لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی یا همان صندوق مکانیزه فروش سامانه ای است که شبکه ملی فراگیر و تخصصی نظام حاکمیت داده را با حداقل هزینه فراهم می کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی یادآور شد: صندوق مکانیزه فروش هیچ هزینه اضافی به مودیان مالیاتی تحمیل نمی کند و برای سخت افزار این سامانه نیز هزینه ای به کشور اضافه نمی شود.

کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) موافقت و سخنگوی کمیسیون در این باره تصریح کرد: بانک جامعه اطلاعاتی پیش بینی شده در این لایحه به شفافیت مالیاتی در کشور کمک خواهد کرد و این لایحه به بحث اشتغال شاغلان در حوزه مالیات لطمه ای وارد نخواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: