به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین چراغی درباره نهمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر، افزود: نهمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر به میزبانی کشور قزاقستان در شهر بندری اکتائو و با حضور نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و فدراسیون روسیه به کار خود پایان داد.
وی تصریح کرد: در نهمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای
خزر، ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری در خزر، ساده سازی
فرایندها برای تسریع در حمل کالا از مسیر ایران- خلیج فارس- هند و بالعکس، به اشتراک
گذاری اطلاعات کالا و مشتریان از طریق ایجاد یک وب سایت مشترک، توسعه مسافرت و توریست
دریایی بین کشورهای حاشیه خزر مطرح شد که مورد توافق اعضای اجلاس قرار گرفت.
چراغی خاطرنشان کرد: همه مدیران بنادر حاشیه خزر بر این نکته تاکید داشتند برای
توسعه حمل و نقل دریایی و تبادل کالا بایستی بازارهای هدف شناسایی شوند و برای هر کدام
از ظرفیتهای بازار به صورت جداگانه استراتژی تعرفهگذاری و تسهیلات بندری در جهت کاهش
زمان حمل و نقل کالا و قیمت نهایی کالا اتخاذ شد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی اضافه کرد: مدیران بنادر حاشیه خزر یکی
از مناسبترین مسیرها برای انتقال کالا را بنادر ایران معرفی کردند و بر این مهم تاکید
داشتند که برای توسعه حمل و نقل دریایی و تبادلات تجاری بایستی هدفمند قیمت و زمان
را در مسیر کریدور شمال - جنوب تغییر داد و مناسب با نوع و حجم کالا و با استفاده از
مزایای حمل و نقل کانتینری نسبت به تکمیل ظرفیتهای بنادر حاشیه خزر اقدام کرد.