اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 01 July 2018
رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:
رئیس اتاق بازرگانی ایران با مطرح کردن این سوال که آیا حمایت از کالای ایرانی در حمایت از عرضه است یا تقاضا؟ گفت: بنظر می رسد سیاست های حمایت از تولید تنها مختص به حمایت از تقاضا محدود شده است در حالی که تولید داخل در شرایطی رونق می گیرد که در حوزه عرضه، حمایت ها اعمال شود .
حمایت از کالای ایرانی در حمایت از عرضه یا تقاضا؟ 
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، غلام حسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار گردید با اشاره به اینکه صنعت دروضعیت خوبی به سر نمی برد گفت: این وضعیت به معنای توجیه ناامیدی و عدم وجود راه حل برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیست، بلکه با فراهم آوردن ملزومات پیشرفت در کشور می توان بر این مشکلات غلبه کرد.
شافعی در ادامه افزود: در گذشته دولت ها فکر می کردند با افزایش درآمد های نفتی و بی نیاز از بخش خصوصی می توان توسعه اقتصاد را در پیش داشته باشند بنابراین دایره بخش خصوصی محدود تر شد و بودن برنامه دقیق صنعتی خود دولت رقیب پر قدرت برای این بخش شد.
وی گفت: خلاقیت و نوآوری موتور اصلی خلق ثروت نبود و به جای آن فروش ثروت های طبیعی منبع خلق ثروت شد و به همین دلیل اقتصاد شکنند شد و با مشکلات زیادی مواجه شدیم .
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان این مطلب که مشکلات داخلی کمتر از تحریم ها نیست، گفت: در حال حاضر سهم صنعت و معدن 13 درصد تولید ناخالص ملی است و تنها 2 درصد از صادرات جهان را دارا می باشید .
وی افزود: 92 درصد رشد تولیدات صنعتی در بازار داخلی است و نمی توان بدون توجه به حجم به مشکلات براقدامات نا کارآمد گذشته پافشاری کرد و با عدم تمهیدات در صنعت و کاهش رقابت پذیری نمی توان موجب رونق شد بلکه باید تلاش کنیم با سطح بالاتری ورود پیدا کرده و برای پیشرفت اقتصادی کشورهمت جهادی کنیم.
وی گفت:شرایط غیر عادی را نمی توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد لذا در این خصوص با دستور مقام معظم رهبری با ایجاد ستاد اقتصادی نقطه عطفی برای حل این مشکلات است.
وی در ادامه گفت:با دستور معاون اول رئیس جمهور دو دستور مهم  برای سازمان مالیاتی کشور و تامین اجتماعی صادر شد که کمک شایانی  به بخش خصوصی کرد.
شافعی با اشاره به اینکه آیا حمایت از کالای ایرانی در حمایت از عرضه یا تقاضا؟ گفت: این شعارگونه فقط حمایت از تقاضا است اما تقویت بنیه تولید و تسهیلات لازم در کمک به رقابت پذیر بودن حمایت از عرضه است نه فقط تقاضا. 
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: تا حاکمیت زیر ساخت های لازم را فراهم نکند تا کالا رقابت پذیر باشد  نمی توان اگر کالای خارجی با کیفیت و ارزان قیمت وجود داشته باشد مردم را به سمت کالای ایرانی سوق داد.
خبرنگار :پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: