اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - 23 November 2022
سخنگوی صنعت برق خبرداد:
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در سال جاری ۸ میلیون مشترک برق رایگان دریافت کرده، گفت: در حوزه تشویق از ۵۶ میلیون قبض ۲۲ میلیون قبض مشمول تشویق شدند یعنی ۴۰ درصد شامل پاداش صرفه جویی شدند و همچنین یک میلیون و ۱۰۰ مشترک نیز با کاهش مصرف خود را به زیر الگو رساندند.
مصرف رایگان برای ۸ میلیون مشترک برق در سال جاریبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مصطفی رجبی مشهدی در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق با تاکید براینکه همکاری خوبی بین وزارت نیرو، نفت و پالایش و پخش فرآورده برای تامین انرژی زمستان صورت می گیرد،گفت: اکنون تامین گاز نیروگاه‌ها در اولویت وزارت نفت است و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته هیچ‌گونه خاموشی به نیروگاه ها از بابت عدم تامین سوخت نخواهیم داشت.  

استفاده ۷۰ درصدی نیروگاه‌ها از گاز

 وی با بیان اینکه در روز های سرد سال ممکن است درصد گاز به سوخت مایع به ۵۰ درصد برسد، گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود و اگر یک مقایسه در طول چند روز گذشته نسبت به سال قبل داشته باشیم، گاز تحویلی به نیروگاه ها دوبرابر افزایش یافته و اکنون از سوخت جایگزین کمتری استفاده می‌کنیم و با تلاش هایی که در وزارت نفت می‌شود، مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

رجبی مشهدی، تاکید کرد: مشترکان می توانند با کاهش ۱۰ درصدی مصرف در کاهش مشکلات این صنعت در زمستان به ما کمک کنند.

وی گفت: ناترازی مالی باعث شده سراغ روش های مدیریت مصرف جدید و راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری دنبال کرده و در این راستا اقدام به ساخت نیروگاه کرده ایم.

۸ میلیون مشترک برق رایگان دریافت کرده اند

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در سال جاری ۸ میلیون مشترک برق رایگان دریافت کرده، گفت: در حوزه تشویق از ۵۶ میلیون قبض ۲۲ میلیون قبض مشمول تشویق شدند یعنی ۴۰ درصد شامل پاداش صرفه جویی شدند همچنین یک میلیون و ۱۰۰ مشترک نیز با کاهش مصرف خود را به زیر الگو رساندند.

صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاوات برق در سال جاری 

رجبی مشهدی، گفت: در حالی که هر سال ۱۰۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق را در کشور داشته ایم اما امسال شاهد ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف در صنعت برق بودیم و این  ناشی از همکاری خوب مردم در همه بخش‌ها بوده است.

طلب ۸۵ هزار میلیارد تومانی از دولت 

رجبی مشهدی در ادامه گفت:: ما در حال حاضر ۸۵ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم و به همین میزان نیز پیمانکاران از ما طلب دارند که طبق قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق پیش بینی شده ظرف ۳ سال تسویه شود.

وی افزود: وزارت نیرو بدنبال این است که نقش خود را به عنوان فروشنده و خریدار کاهش داده و تصدیگری را کم و به بخش خصوصی واگذار کند.

مشترکان صنعتی می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه بزودی امکان عرضه یک مگاوات برق در بورس فراهم می شود، خاطرنشان کرد: مشترکان صنعتی می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند و به این ترتیب قدرت نقدشوندگی پول بیشتر می شود و مصرف کنندگان برق نیز می توانند برای تامین و مصرف برق برنامه ریزی کنند.

وضعیت صادرات برق به ترکیه

سخنگوی صنعت برق درخصوص اخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه،  اظهار کرد: اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور ازمایشی وارد تبادل کردیم و با اخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست بک تو بک کار را پیش می بریم.

وی با بیان اینکه با این تکنولوژی از اختلالات فرکانسی جلوگیری می شود، گفت: ۶۰۰ مگاوات در این مرحله اقدام شده و امیدواریم بتوانیم تبادلات را گسترده‌تر کنیم.

رجبی مشهدی، گفت: در حال حاضر ۳.۵ روز برق را از این کشور دریافت و ۳.۵ روز صادرمی کنیم.

هدفگذاری صنعت برق برای صادرات به اروپا از طریق ترکیه

سخنگوی صنعت برق درخصوص هدفگذاری صنعت برق برای صادرات به اروپا، گفت: یکی ازمسیرها اروپاست و از طریق ترکیه می‌توانیم به آن راه پیدا کنیم.

وی درباره ارزآور بودن صادرات صنعت برق، اظهار داشت: ما با کشورهای زیادی مرز خاکی داریم که ارتباط برقی و الکتریکی هم با آنها برقرار است، از برخی از این کشورها برق را وارد و به برخی صادر می کنیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در شمال کشور با ترکمنستان و ارمنستان مبادله برقی داریم، افزود: با اولویت تامین داخل به عراق و افغانستان و پاکستان صادرات داریم.

وی تاکید کرد: ما همچنین بدنبال این هستیم که از طریق کابل زیردریایی و احداث خط جدید با کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان متصل شویم و به این ترتیب مراودات بیشتر می شود.






خبرنگار: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: