اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - 24 February 2021
در حاشیه جلسه هیات دولت:
رئیس دفتر رئیس جمهور بر تاکید بر عزم جدی دولت برای اجرای مصوبه هسته ای مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دولت در تلاش است براساس منویات مقام معظم رهبری و اصول جمهوری اسلامی ایران منافع کشور را تامین کند.
برجام باید منافع جمهوری اسلامی را تامین کندبه گزارش عصرپرس، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، با تاکید براینکه برجام باید منافع جمهوری اسلامی را تامین کند، افزود: خروج داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران از پروتکل الحاقی در چارچوب برجام قطعا خوشایند طرف های مذاکرات هسته ای و آژانس انرژی اتمی نخواهد بود.

وی افزود: برای بازگشت برنامه هسته ای ایران به روال سابق نیاز است تا طرف های برجام به تعهدات خود پایبند باشند و ۱۶۰۰ تحریمی که در چهار ساله ترامپ  علیه مردم و حکومت ایران وضع شده است، لغو گردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به ادعای جدید آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر وجود مواد اعلام نشده در برخی سایت های هسته‌ای ایران، تاکید کرد: این مسائل یک بار در گذشته با آژانس صحبت و این پرونده بسته شده است و این مدارک مربوط به گذشته است، از زمانی که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را با آژانس شروع کرده، هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

واعظی در پاسخ به این سوال که رئیس مجلس شورای اسلامی به دو رئیس کمیسیون ماموریت داده تا با دولت بر سر تفاهم ایران با آژانس تعامل شود، گفت: انتظار ما این بود قبل از اینکه آن وضع در مجلس به وجود بیاید، به دولت و مسوولین توهین کنند و عملا یک صدای مخالف به خارج بفرستند، تعامل شود.

وی با تاکید براینکه دولت از تعامل با مجلس شورای اسلامی استقبال می کند، گفت: دولت مصمم بود قانون مجلس را اجرا کند تا به کشورهای خارجی پیامی داده نشود مبنی بر اینکه دولت ایران وقتی قانون خودش را اجرا نکند طبیعی است که به آنچه با آنها امضا می‌کند هم متعهد نیست.

واعظی با اشاره به حضور رئیس مجلس در جلسه شورای عالی امنیت  در زمان بحث درمورد توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و اینکه مصوبات جلسه به تایید مقام معظم رهبری رسیده و به رئیس مجلس هم ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: کاری که ما کردیم بر اساس همان مصوبه و حفظ قانون بود و فکر می‌کردیم رئیس مجلس گزارشی از آنچه که اتفاق افتاده را به نمایندگان مجلس ارایه می کند که اینچنین نشد، مجلس مدیریت نشد و شرایطی به وجود آمد، بداخلاقی‌هایی شد و تهمت‌هایی به دولت و به مسوولین زده شد که اصلا در شان مجلس و نظام ما نبود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: مقام معظم رهبری بعد از تذکری فرمودند که با هم تعامل کنید،دولت همواره برای تعامل با مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است و امیدوار هستیم آنچه که مقام معظم رهبری در ارتباط با بودجه و مساله هسته ای تذکر دادند، آویزه گوش باشد.

واعظی درباره شکایت برخی نمایندگان از رئیس جمهور در مورد اجرای این مصوبه و منتفی شدن این موضوع بعد از توصیه رهبری، با اشاره به اینکه مشخص نیست بر اساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس جمع آوری امضا در طول یک ساعت، بررسی در کمیسیون بدون حضور نماینده دولت و طرح آن در صحن مجلس شورای اسلامی چگونه انجام شده است، تصریح کرد: این بیشتر یک کار هیجانی بود و نه منطقی که به نظر می‌رسد باید اصلاح کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره سازوکار دولت برای ثبات قیمت ها در بازار شب عید تاکید کرد: وزارت صمت بر روی قیمت‌ها تمرکز دارد و همچنین همکاری بسیار نزدیکی بین وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی شکل گرفته است تا کمبودهای شب عید جبران شود و از افزایش قیمت ها جلوگیری به عمل آید.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره شیوع ویروس کرونای انگلیسی و احتمال تشدید دوباره محدودیت ها، با اشاره به وضعیت استان خوزستان بخاطر تردد مسافران کشور عراق در این استان، گفت: آنچه   هفته گذشته در خوزستان با آن مواجه شدیم، بسیار با سرعت انجام شد و باید برای خروج از این شرایط همکاری ها برای رعایت اصول بهداشتی گسترش یابد.

از واعظی درخصوص حادثه اخیر در شهر سراوان سوال شده که وی در پاسخ با بیان اینکه اوضاع در این شهر آرام شده است، به اجرای «طرح رزاق» برای اینکه مردم بتوانند به پاکستان سوخت بفروشند، اشاره کرد و افزود: غیر از کسانی که در طرح رزاق نام ‌نویسی کرده اند، برخی افراد غیر از دو معبر مشخص شده، از بخشهای دیگر سوخت منتقل می‌کنند و از مسیر دیگری برمی‌گردند و این بار این عده می خواستند از معبر رسمی برگردند که با پاکستانی‌ها درگیر و تیراندازی می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره روند آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، با تاکید براینکه باید تمام پول جمهوری اسلامی ایران در این کشور سریعا آزاد شود، گفت: دولت کره جنوبی قول پیگیری این موضوع را داده است و اعلام کردند که مرحله اول سریع‌تر انجام می‌شود.

واعظی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت تصویب لوایح FATF‌ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تغییر اوضاع بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و تماس های دیپلماتیک سایر کشورها برای گسترش همکاری ها و روابط بانکی، تصریح کرد: موضوع اف.ای.تی.اف بسیار مهم است و نباید بعد از برداشته شدن تحریم ها، خودتحریمی داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور برخی از اعضای دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: دولت برای آینده روابط خارجی بویژه روابط بانکی‌، آماده است تا تمام تلاش خود را بکار گیرد و مصوبه ای که دولت و مجلس تصویب کرده اند و از شورای نگهبان عبور کرده است، الان مجمع تشخیص باید درمورد آن تصمیم بگیرد که اگر در آینده مشکلی پیش آمد پاسخگو باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره توافق ایران و آژانس بین المللی اتمی، با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافقات با این نهاد بین المللی در گذشته، گفت: الان در کشور این موضوع مطرح نیست که عضو آژانس نباشیم و قبل از برجام هم عضو آژانس بودیم و همکاری‌های نظارتی در برجام انجام می شد و قبول کردیم که داوطلبانه پروتکل الحاقی را بپذیریم که روز گذشته این همکاری داوطلبانه متوقف شد.

واعظی با بیان اینکه در این مدت بازرسی‌های سرزده را به هیچ وجه نمی‌پذیریم، گفت: دسترسی دوربین‌ها به بیرون به طورکلی قطع می‌شود و آنها به هیچ وجه به نوار دوربین ها دسترسی ندارند اما اگر در آینده همه مسائل ما حل شود، طرف مقابل متعهد باشد و تحریم ها برداشته شود، آمادگی داریم حتی نوار ضبط شده  این مدت را هم به آنها تحویل دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دوباره درمورد برخی اقدامات مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در زمینه مساله هسته ای، تاکید کرد: اقدامات دولت خیلی شفاف و روشن بوده و بر اساس بحثی است که در شورای عالی امنیت ملی داشتیم، اقدامی که دولت انجام داد روشن است و از نظر ما قانون کاملا اجرا شده است اما مجلس بدون پرسش از دولت و برگزاری جلسه مشترک چنین اقدامی انجام داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: