اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 21 December 2016
واگذاری مدارس گولن در گابن به دولت ترکیه
این روزها آنچه به جایی نرسد البته تکذیب‌های پی‌در‌پی‌‌‌ای است که از پنسلوانیای آمریکا از مقر «فتح‌الله گولن» صادر می‌شود. رسانه‌های طرفدار دولت ترکیه انگشت اتهام را به سوی شبکه گولن نشانه رفته‌اند. عملی که اگر برای آنها «آب» نداشته باشد برای اردوغان «نان» دارد. تملک سه مدرسه گولن در کشور گابن آخرین نمونه از آن است.
عصرپرس: فتح‌ا‌له گولن که در آمریکا در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد هنوز در صدر اخبار رسانه‌های ترکیه قرار دارد. رسانه‌های نزدیک به اردوغان می‌کوشند «فتو» (FETÖ) را عامل پشت پرده ترور سفیر روسیه معرفی کنند. 

گولن که پایش به کودتای نافرجام ژوئیه نیز کشیده شد و به شدت آن را تکذیب کرد هنوز نتوانسته از خشم اردوغان و دولت ترکیه بکاهد. 

«فتو» پشت ترور سفیر روسیه است

در تازه‌ترین اقدام، دولت ترکیه موفق شد 3 مدرسه گولنیست‌ها را در کشور آفریقایی گابن مصادره کند. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، طی توافقنامه‌ای که به امضای حسن یاووز، معاون هیئت مدیره بنیاد معارف ترکیه و لوسیا آکالانه، وزیر آموزش ملی گابن رسید، این مدارس به دولت ترکیه واگذار شد.

یاووز، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: سند توافق بر سر واگذاری تمامی اموال مدارس وابسته به فتو در گابن نیز از سوی مقامات این کشور امضا شده است. با واگذاری مدارس، این موسسات که با زحمات ملت ما ساخته شده اند، به عملکرد واقعی خود بازخواهند گشت.

در کشور گابن 3 مدرسه متعلق به گولن در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان با ظرفیت 200 دانش آموز وجود دارد.

«فتو» پشت ترور سفیر روسیه است

فتح اله گولن از دهه 70 میلادی اقدام به راه‌اندازی جنبشی جهانی برای آموزش همگانی کرد و به تدریج آن را در بیشتر کشورهای دنیا گسترد. در مدارس گولن آموزش‌ بر مبنای شیوه‌های نوین و با رویکردی خاص ارائه می‌شود. بسیاری بر این باورند که فارغ‌التحصیلان مدارس گولن به «اسلام معتدل» نزدیک‌تر هستند.

پس از آنکه رابطه او با حزب عدالت و توسعه بر سر مسائل مختلف بالا گرفت حذف تمام‌عیار وی در دستور کار قرار گرفت. اگر چه اردوغان برای تصفیه مخالفان خود همواره بر آنها برچسب «گولنیست» زده است اما دامنه نفوذ گولن در تمام ارکان حیات اجتماعی، سیاسی و قضایی ترکیه را می‌توان از دستگیری‌ها و اخراج‌های گسترده پس از کودتا فهمید. 

نسبت دادن ترور سفیر روسیه و «مولود مرت آلتین تاش» به شبکه گولن نیز در همین راستا صورت می‌گرد. اقدامی که خود فتح‌اله گولن به شدت آن را رد کرد. مانند کودتای ژوئیه. اما در آنجا هم حرفش به جایی نرسید و طرفدارانش حذف و زندانی و سرکوب شدند. 

تملک مدارس آخرین نمونه از فرصت‌طلبی دولت ترکیه برای حذف گولن به بهانه یک ناامنی سیاسی دیگر است. 

*تحریریه عصرپرس/ 1199*

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: