اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - 28 January 2019
مدیرعامل آب منطقه ای اعلام کرد:
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد،اعلام کرد: سالانه در دشت ورامین ۱۲ سانتی متر، شهرری ۲۵ سانتی متر،تهران۱۷ سانتی متر و شهریار ۳۶ سانتی متر فرونشست ها رخ مي دهد و علاوه بر آن مناطق 16،17،18،19،20 شهرداري تحت تاثیر بیشتر این فرونشست ها قرار گرفته است .

۵ منطقه تهران بیشترین میزان فرونشست زمین را دارندبه گزارش خبرنگار سرويس اقتصادی عصرپرس، سیدحسن رضوی مدیرعامل آب منطقه ای تهران درنخستين  نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: از مهرماه سال جاری تا کنون در استان تهران میزان 185/9 میلی متر بارندگی داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد .

مدیرعامل آب منطقه ای تهران در ادامه گفت: شرایط بارندگی امسال نسبت به ۳۰ سال گذشته ۶۳ درصد افزایش بارندگی را نشان مي دهد و پیش بینی ها حاكي از آن است كه بهمن و اسفند ماه سال جاری نیز وضعیت بازندگی خوبی داشته باشیم .

وی در ادامه با اشاره به اینکه سدهای امیرکبیر، لار،طالقان،ماملو و لتیان سدهای تامین کننده آب شرب تهران هستند، گفت: از نظر ورودی آب به سدها از مهرماه سال جاری ۲۶۸ میلیون متر مکعب ورودی آب به این سدها داشته ایم که سال گذشته ۱۸۳ میلیون متر مکعب بوده که ۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

مديريت 12 درصدي مصرف آب شرب در تهران

رضوی ادامه داد: تامین آب شرب تهران ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال جاری بوده و براي عبور از تابستان 98 بدون خاموشي 12 درصد مديريت مصرف صورت گرفته ، تا با ذخیره مناسب مخازن بتوانيم از تمام نیروگاه های برق آبی تهران در تابستان استفاده کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران در ادامه با اشاره به تامین ۸۸ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از سدهای تهران، گفت: با مدیریت مصرف آب کشاورزی توانسته ایم ۴۰ درصد کاهش مصرف را انجام دهیم .

تامين ۳۴ مترمکعب آب تهران از سدها

رضوی گفت: تهراني ها در بهمن ماه سال جاری ۲ میلیون و ۶۲۹ميليون متر مکعب مصرف آب شرب داشته اند که 3/4 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد و از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۰۹میلیون و ۸۶۶ میلیون متر مکعب مصرف شده که 2/8 درصد رشد مصرف را داشته ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، گفت: در حال حاضر برای تهران ۳۴ مترمکعب از سدها آب تأمین می‌شود که ۸ مترمکعب بر ثانیه آن پساب است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد آب شرب تهران از آب های سطحی و ۳۰ درصد از آب های زیر زمینی تامین می شود، گفت: با توجه به فرونشست های موجود در استان تهران و اطراف تهران و برداشت های بیش از حد از آب های زیر زمینی، طرح تعادل بخشی سفرهای زیرزمینی در حال اجراست  اما برای این موضوع راهکارهای فنی نیاز است.

 شهريار سالانه ۳۶ سانتی متر فرونشست دارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد،اعلام کرد: سالانه در دشت ورامین ۱۲ سانتی متر، شهرری ۲۵ سانتی متر،تهران۱۷ سانتی متر و شهریار ۳۶ سانتی متر فرونشست ها رخ مي دهد و علاوه بر آن مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداري تحت تاثیر بیشتر این فرونشست ها قرار گرفته است .

وی گفت: کمربند های تهران _آزادگان ۲۵ کیلومتر، اتوبان قم _تهران  ۲۸ کیلومترو جاده ساوه تهران ۲۱ کیلومتر در معرض فرونشست قرار دارند که باید راهکار های فنی مهندسی وبا نگاه فرونشست زمین انجام شود، البته مطالعات لازم صورت گرفته اما نیازمند ردیف بودجه خاص می باشد تا هر ارگان به صورت جزیره‌ای این موضوع را بررسی نکند.

رضوی در ادامه با اشاره به بازنگری پروانه های مجاز چاه های زیرزمینی از برنامه های این شرکت است، گفت: متاسفانه چاه های مجاز با اضافه برداشت های که داشته اند عامل بخشی از فرونشست ها شده اند که تعدیل برداشت از پروانه باعث کاهش مصرف می شود البته در برخی مواقع نیازمند دخالت حاکمیتی و ممانعت از مصرف بی رویه لازم است.

وي ادامه داد: با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی توانسته ایم ۲۷۹ مورد آزاد سازی بستر رودخانه ها را انجام دهيم و علاوه بر آن نيز ۴۵ هکتار اراضی آزاد سازی صورت گرفته است.

رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه در طرح تعادل بخشی چه میزان بازگشت آب به سفرهای زیرزمینی را داشته ایم، گفت: در سال جاری ۱۴۵۰ حلقه چاه غیر مجاز پرو مسلوب شده و از برداشت سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب منابع زیر زمینی جلوگیری شده است.

وي گفت: با استفاده از تجهیزات مدرن و نصب ۱۳۵۰ کنتورهای هوشمند به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت جلوگیری شود.

رضوی با بیان اینکه سرانه مصرف آب و آب تجدیدپذیر در استان تهران نسبت به چهل سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، گفت: قبل از سال ۵۰ سرانه آب تجدیدپذیر در کشور ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر بود و اکنون این سرانه آب تجدیدپذیر به ۱۴۰۰ مترمکعب کاهش یافته است و در استان تهران این عدد به ۳۵۰ مترمکعب رسیده است.

وی گفت: باید یک راهبرد مناسب برای مقابله با این وضعیت بیندیشیم، چرا که در ۵ دهه گذشته رویکردهای ما در آب عرضه‌محور بوده، یعنی هر چه آب تأمین کنیم و در اختیار مصرف‌کننده‌ها بگذاریم، توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم، اما زمان نشان داد که این رویکرد، رویکرد درستی نبود و عرضه‌محوری رویکرد خوبی به حساب نیامده است.

رضوي ادامه داد: به هم زدن مدیریت حوزه‌ای آب باعث شد در ۵ دهه گذشته اوج نامدیریتی در بخش آب را رقم بزنیم اما ما معتقدیم هر جا که جلوی این ضرر گرفته شود به نفع کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه آب بايد با قيمت واقعي عرضه شود، گفت: تعرفه‌های مناسبی برای آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی وجود ندارد، بنابراین روز به روز قیمت تمام شده با تعرفه‌ها فاصله زیادی گرفت، بنابراین حل شدن این موضوع برای سیاسیون و مردم سخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اينكه برخي کشورهای پرآب از آب هفت بار استفاده مي شود، گفت: در برخی از شهرهای کشور آن هم به طور محدود، تنها دو بار از آب استفاده می‌شود، در حالي كه برخي كشورها هفت بار از آب استفاده مي كنند و ما نيز بايد به اين سمت حركت كنيم.

رضوی با تأکید بر اینکه سالهاست که کشور با کمبود آب مواجه است اما نحوه مصرف و درست مصرف کردن به شدت تغییر کرده است، گفت: باید مردم و مسئولان به این باور برسند که وضعیت آب وضعیت مناسبی نیست و باید نحوه مصرف خود را تغییر دهند.

كاهش سالانه حجم آب تجدید‌پذیر در تهران

محمدرضا خانیکی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه تهران در ادامه اين نشست با اشاره به اینکه برداشت‌های بی‌رویه از دشت‌های استان تهران به دلیل منابع محدود این دشت‌ها موجب فرونشست زمین شده است،‌گفت: برداشت بی‌رویه از دشت‌های استان تهران باعث شده تا علاوه بر فرونشست دشت‌های استان تهران ظرفیت آبخوان‌های استان که قبلا به عنوان مخازن آب زیرزمینی به شمار می‌رفتند، تقاضای مفید خود را از دست بدهند.

وی افزود: در استان تهران 44 هزار حلقه چاه آب وجود دارد که از آن تعداد 12 هزار حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری هستند و کمتر از 32 هزار حلقه چاه بدون پروانه وجود دارد که آمارها نشان می‌دهد، این چاه‌های بدون پروانه برداشت آب بیشتری دارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه تهران گفت: حجم برداشت آب از چاه‌های دارای پروانه حدود 2 میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است، اما برداشت آب از چاه‌های بدون پروانه تنها 200 میلیون متر مکعب است. پس این آمار نشان می‌دهد که برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه کمتر از چاه‌های دارای پروانه برداشت انجام می‌شود.

خانیکی با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی کشش بهره‌برداری بیشتر ندارد، اظهار داشت:‌ اگر می‌خواهیم مدیریت قوی برای منابع آب انجام دهیم، باید به سراغ چاه‌های دارای پروانه برویم، چرا که شاید 30 سال قبل که به این چاه‌ها پروانه بهره‌برداری آب داده شده است، منابع آب زیرزمینی کشش بهره‌برداری را داشته‌اند.

وی افزود: برخی از این چاه‌ها که پروانه بهره‌برداری آنها به 30 سال قبل بازمی‌گردد 40 لیتر در ثانیه است، اما این وضعیت در حال حاضر با وخیم‌تر شدن منابع آب زیرزمینی برداشت این چنین امکان پذیر نیست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه تهران گفت:‌ حجم آب تجدید‌پذیر سالانه در حال کاهش است. بنابراین وزارت نیرو برنامه‌ای برای تعدیل پروانه‌ چاه‌های کشاورزی تدوین و ابلاغ کرده‌اند که بر اساس هر دشت این سهمیه‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته خانیکی استان تهران در حال حاضر 150 میلیون متر مکعب آب کسری مخزن دارد که در حال حاضر برای دشت ورامین این عدد در سال 80 میلیون متر مکعب بیشتر از آبی است که وارد این دشت می‌شود و به عبارتی دیگر این میزان آب از ذخایر استراتژیک این دشت برداشت می‌شود.

وی اظهار داشت: برای بهتر شدن وضعیت حوضچه‌های تزریق مصنوعی در این دشت ایجاد شده است و همچنین استفاده از پساب برای استفاده آب کشاورزی به دشت ورامین منتقل می‌شود.


خبرنگار: پروين مرادي

 

نام:
ایمیل:
* نظر: