اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - 16 November 2023
معاون هماهنگ‌کننده ارتش تبیین کرد؛
معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: رهبر معظم انقلاب با اقدام بسیار انقلابی و نوشتن دو نامه برای سرهنگ قاسمی‌نو فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز و شهید فلاحی در ساعت ۱ بامداد، موجب برهم‌خوردن طرح بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت شدند؛ چرا که بنی‌صدر تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی را از شرکت در عملیات شکست حصر سوسنگرد منع کرده بود.
ماجرای نامه رهبر انقلاب در عملیات آزادسازی سوسنگرد و ناکام ماندن بنی‌صدربه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت عملیات آزادسازی سوسنگرد که در سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش برگزار شد، گفت: در دوران دفاع مقدس عملیات‌های متعدد و بزرگی انجام گرفت که نتایج ارزشمندی را به همراه داشت و نظام جمهوری اسلامی ایران را سرافراز و پیروز کرد.

وی در ادامه درباره عملیات‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس گفت: عملیات‌های ثامن الائمه، بیت‌المقدس، والفجر ۸ و مروارید، عملیات‌های بزرگ و مؤثر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمن تا بُنِ دندان مسلح بود اما در این میان، عملیات آزادسازی سوسنگرد از یک ویژگی مهم برخوردار است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: در دفاع مقدس سه محور اصلی داشتیم؛ محور شمال که دشمن به دنبال تصرف دزفول بود، محور میانی که دشمن در آن به دنبال تصرف اهواز بود و محور جنوبی که دشمن به دنبال تصرف آبادان و خرمشهر بود.

دریادار سیاری با بیان اینکه هدف استراتژیک و راهبردی دشمن تصرف خوزستان بود، عنوان کرد: اگر در این سه محور موفق می‌شد، تصرف خوزستان قطعی بود؛ دشمن در محور شمالی در پل نادری و کنار رودخانه کرخه ناکام ماند و در محور جنوب نیز با شکست استراتژی‌اش مواجه شد اما در جبهه میانی به دنبال تصرف اهواز بود زیرا کلید تصرف اهواز تصرف سوسنگرد بود و اگر دشمن سوسنگرد را تصرف می‌کرد، به تمام راه‌های مواصلاتی به اهواز دسترسی پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه عملیات آزادسازی سوسنگرد به‌عنوان یک عملیات راهبردی مانع تصرف اهواز توسط دشمن شد، تصریح کرد: پیروزی در این عملیات و آزادسازی سوسنگرد موجب شد دسترسی دشمن به اهواز از بین برود؛ در واقع ارزش، جایگاه و اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد این بود که اجازه نداد دشمن به هدف راهبردی خود در تصرف اهواز دسترسی پیدا کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به دو متغیر اساسی اثرگذار در عملیات آزادسازی سوسنگرد متذکر شد: این دو متغیر پیشران مهمی برای پیروزی در این عملیات بود؛ به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد ممکن است آمادگی لازم برای این عملیات وجود نداشته باشد.

دریادار سیاری افزود: پیش از شروع جنگ تحمیلی بحث محاصره پاوه مطرح بود و حضرت امام (ره) یک پیامی داشتند که از رادیو پخش شد و گفتند من به‌عنوان فرمانده کل قوا دستور می‌دهم تا محاصره پاوه از بین برود و ارتش توانست ظرف ۴۸ ساعت پس از این فرمان محاصره پاوه را از بین ببرد.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) در جای دیگری فرمودند که حصر آبادان باید از بین برود؛ اگر چه اجرای عملیات شکست حصر آبادان یک سال به طول انجامید اما این عملیات با محوریت لشکر ۷۷ خراسان نیروی زمینی ارتش و سایر نیروها پیروز و فرمان حضرت امام محقق شد.

دریادار سیاری درباره فرمان امام خمینی (ره) برای آزادسازی سوسنگرد هم گفت: حضرت امام (ره) در خصوص سوسنگرد نیز ۲۵ آبان ماه فرمودند حصر سوسنگرد باید تا فردا شکسته شود و این کار نیز محقق شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به دومین متغیر تأثیرگذار در عملیات آزادسازی سوسنگرد، تصریح کرد: متغیر دیگری که بسیار حائز اهمیت است، حضور مستقیم و معنادار مقام معظم رهبری است که در آن مقطع نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند.

وی ادامه داد: ایشان با اقدام بسیار انقلابی و نوشتن دو نامه برای سرهنگ قاسمی‌نو فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز و شهید فلاحی در ساعت یک بامداد موجب برهم‌خوردن طرح بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت شدند؛ چرا که بنی‌صدر تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی را از شرکت در عملیات آزادسازی سوسنگرد منع کرده بود!

دریادار سیاری گفت: رهبر معظم انقلاب با ارسال نامه‌های مذکور موجب شدند تا تیپ ۲ و تیپ ۳ لشکر ۹۲ و دیگر یگان‌ها با پشتیانی نیروی هوایی وارد عملیات شوند و خودشان شخصاً به‌عنوان محور عملیات، فرماندهی مستقیم آن را برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در این عملیات دستور دادند تا شهید فلاحی نیز به‌عنوان مستشار حضور داشته باشد، بیان کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد یک فرد انقلابی در جایی که نیاز بود، نیمه‌های شب در صحنه حاضر شد و با تدبیر مناسب، اقدام لازم را اتخاذ کرد و پای کار آمد و یگان‌ها را به حرکت درآورد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اجرای تدابیر فوق طرح بنی‌صدر را ناکام گذاشت و در اجرای فرمان امام خمینی (ره) سوسنگرد آزاد شد و سرنوشت جنگ تغییر کرد، تصریح کرد: بزرگداشت و بازگویی عملیات بسیار پیچیده و راهبردی ارتش اهمیت ویژه‌ای دارد تا نسل جوان ارتش با ابعاد مختلف این نبرد آشنا شود.

در این مراسم «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی، امیر «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی، امیر «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز و جمعی از خانواده معظم شهدا حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر: