اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 24 May 2023
غریب آبادی:
معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت که ایران با برخورداری از چارچوب‌های قانونی، قضایی و اداری کارآمد، تعهد خود را در مبارزه مؤثر با انواع جرایم مانند قاچاق انسان، قاچاق مهاجرین، پولشویی، جرایم مرتبط با فساد و حوزه سایبر به‌خوبی نشان داده است.
ایران عزم تزلزل‌ناپذیر خود را برای مبارزه با تروریسم نشان داده استبه گزارش عصرپرس از معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی در سی و دومین نشست کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری که در وین اتریش در حال برگزاری است، اظهار داشت:این اقدام نه‌تنها بخشی جدایی‌ناپذیر از واکنش جمعی به جرایم فراملی را تشکیل می‌دهد بلکه برای حمایت از حقوق قربانیان از جمله حق غرامت و کاهش تکرار جرم نیز ضروری است.

غریب آبادی افزود: طراحی مکانیسم‌های نوآورانه برای بهبود اقدامات در حوزه عدالت کیفری و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی مؤثر، در صورتی تحقق می‌یابد که ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی کشورها و نیز اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به‌ویژه برابری حاکمیتی و عدم مداخله به‌طور کامل رعایت شده و مورد احترام و حمایت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از چهارچوب‌های قانونی، قضایی و اداری کارآمد، تعهد خود را در مبارزه مؤثر با انواع جرایم مانند قاچاق انسان، قاچاق مهاجران، پولشویی، جرایم مرتبط با فساد و حوزه سایبر به‌خوبی نشان داده است همچنین تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منجر به پیشگیری و مبارزه مؤثر با فعالیت‌های تروریستی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: با توجه به ماهیت مرکب و پیچیده جرایم سایبری و استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات برای مقاصد مجرمانه که از مرزهای جغرافیایی فراتر می‌رود و به‌عنوان منبع درآمدی جدید و سودآوری برای فعالیت‌های غیرقانونی ظهور کرده است، تدوین یک سند حقوقی جامع بین‌المللی درباره این قبیل جرایم را یک اولویت فوری برای جلوگیری از تشکیل یک پناه‌گاه امن برای مجرمان سایبری و محاکمه آنان دانست و از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا روند تدوین کنوانسیون مقابله با استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات در مقاصد مجرمانه را تسهیل و تسریع کنند.

غریب آبادی اظهارداشت: با وجود تلاش‌های جامعه جهانی، استفاده از ترور علیه برخی ملت‌ها و دولت‌ها همچنان چالش و تهدید عمده‌ای علیه جامعه بین‌المللی است که جان افراد بی‌گناه بسیاری را گرفته و پیامدهای مخربی نیز بر ثبات و امنیت کشورها و توسعه و رفاه جوامع بر جای گذاشته‌ است. از قضا، اقدامات برخی کشورها تحت لوای مقابله با تروریسم، خود اغلب چالش‌های جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عزم تزلزل‌ناپذیر، تعهد راستین و نقش تعیین‌کننده خود را در مبارزه با تروریسم با کمک مؤثر به کشورهای آسیب‌دیده در مقابله با گروه‌های تروریستی همانند القاعده، داعش و جبهه‌ النصره نشان داده است. این در حالی است‌ که برخی حملات وحشیانه علیه مردم، دانشمندان و مقامات دولتی، به‌ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه قرار داشت، از سوی جامعه بین‌المللی بی‌پاسخ مانده است.

غریب‌آبادی افزود: بکارگیری اقدامات قهری یک‌جانبه که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اصول درج شده در منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، همچنان مانعی در مقابل واکنش‌های جمعی موثر به جرائم در سطح بین‌المللی به‌شمار می‌آیدزیرا چنین اقدامات غیرقانونی مانع همکاری و هماهنگی کشورهای عضو، به ویژه کشورهای آسیب دیده در مقابله با جرایم و مجرمان می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: