اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 18 April 2023
وزیر صمت مطرح کرد؛
وزیر صمت با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه تولید و تجارت است، گفت: هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است.
هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین استبه گزارش عصرپرس از شاتا، «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در نشست پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: کلیدواژه‌ای که 18 ماه گذشته و در وزارت صمت روی آن تاکید داریم، حکمرانی نوین است زیرا معتقدیم ظرفیت‌های مردم، شرکت‌ها و کسب و کارهای ایران بسیار فراتر از آنچیزی است که امروز به‌عنوان خروجی قابل مشاهده است.

وی با طرح این پرسش که چرا خروجی مطلوب قابل مشاهده نیست؟، افزود: شیوه حکمرانی‌مان به‌شکلی است که برای ظرفیت‌های بازدارندگی داشته و مانع ایجاد کرده تا پیشبرندگی آنها از بین برود اما با اصلاح نظام حکمرانی، استعداد و توانمندی جهشی سریع خواهد داشت.

بارگزاری دو برنامه مهار تورم و رشد تولید در سامانه جمع‌سپاری

وزیر صمت با بیان اینکه سامانه جمع سپاری یکی از ابعاد حکمرانی نوین است، اضافه کرد: در ابتدای راه‌اندازی این سامانه، دو برنامه مهار تورم و رشد تولید را در یک فضای جمع‌سپاری فعال کردیم تا از نظرات تمامی محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی و ... که مستقیم با ما ارتباط دارند یا ندارد، بهره‌مند شویم. همچنین اگر در وزارت 5 دستورالعمل مهم داشته باشیم، یکی از آنها در حوزه معادن است که این دستورالعمل هم به اشتراک گذاشته شد تا توسط صاحب نظران نقد شود.

هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است

وی با بیان اینکه نشست امروز یک بعد و مولفه دیگر از حمکرانی نوین است که به آن هوشمندسازی هم گفته می‌شود، ادامه داد: تصور اشتباهی در مورد مفهوم اصطلاح دولت الکترونیکی یا دولت هوشمند است، یعنی اگر داخل سازمان را الکترونیکی کنیم، مثلا مدیریت پروژه‌ها با نرم‌افزارمدیریت پروژه انجام شود یا فرآیندهای داخلی را الکترونیکی کنیم، دولت الکترونیکی خواهد بود، درحالیکه اصل دولت الکترونیکی یا حاکمیت هوشمند این است که بخش تحت مدیریت هم الکترونیکی شود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه اگر داخل وزارتخانه الکترونیکی شود اما بخش صنعت، معدن و تجارت با سبک قدیمی پیگیری شود، تنها کارهای خودمان را بهتر و سریعتر انجام داده اما اصلاح و تحولی در ساختار و سازوکارها رقم نمی‌خورد، اضافه کرد: وقتی می‌گوئیم به حکمرانی نوین توجه کرده و یکی از مولفه‌های آن را دولت هوشمند می‌دانیم، بدان معنا بوده که دولت هوشمند در حد در یک سازمان الکترونیکی تعریف نکرده، بلکه هدف‌مان این است که سازوکارهایی در بخش صنعت، معدن و تجارت مستقر شده و مستقل از سیستم‌ها و سازوکارهای وزارتخانه بهبود پیدا کرده و هوشمند شوند.

سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه تولید و تجارت

وی در ادامه تاکید کرد: اقدامی که به‌عنوان سبدی از پروژه‌های شفاف‌سازی فروش ارائه شده، تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است که امروز توسعه یافته و به‌عنوان سامانه تولید و تجارت فعالیت می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت تا جایی پیش رفته و قطع می‌شود، تاکید کرد: در این سامانه و در موضوع واردات، بحث ثبت‌سفارش، انبارها، تولید و پخش وجود دارد و بعد از آن قطع می‌شود، به‌همین دلیل میزان ورود خام محصول، میزان تولید آن و میزان تحویل آن به شرکت پخش کاملا شفاف است اما انتهای زنجیره متصل نبوده و داده‌های قبلی دیگر خیلی قابل استفاده نیست زیرا مشخص شدن میزان تولید خوب است اما موجودی‌ها و قیمت‌ها، در بازار در آن مشخص نیست.

شفاف و قابل ارزیابی حلقه انتهایی پروژه فروش

وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی و تکمیل کننده سامانه جامع تجارت (سامانه تولید و تجارت) است، خاطرنشان کرد: وقتی انتهای پروژه فروش شفاف و قابل ارزیابی شود، داده‌های حلقه‌ها و بخش‌های قبلی قابل استفاده می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: