اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - 13 March 2023
وزیر بهداشت،تاکید کرد:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از رایگان شدن خدمات بستری بیماران استان‌های بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی در قالب پزشکی خانواده و نظام ارجاع خبر داد و گفت: این خدمات اکنون در کل جمعیت مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در حال انجام است و سال آینده در کل کشور اجرایی می‌شود.
اجرای رایگان درمان بیماران در قالب برنامه پزشکی خانوادهبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، بهرام عین اللهی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سند ملی سلامت بخش افزود: جلسات بسیار زیادی در قرارگاه پزشکی خانواده با حضور معاونان مربوطه داشتیم در این جلسات بررسی کاملی از پزشکی خانواده به عمل آمد، این برنامه درسال ۱۳۸۲ مطرح و در سال ۱۳۹۰ در ۲ استان اجرا شد، اکنون در کل جمعیت مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در حال انجام است و سال آینده در کل کشور اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: طرح پزشکی خانواده در واقع سلامت خانواده است و برای اجرای آن زیر ساخت های فیزیکی لازم را با رسیدگی به ۲ هزار خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت و غیره ایجاد کردیم و تیم سلامت و نیروهای حوزه بهداشت کار اصلی را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: طرحهای سلامت از جمله شبکه های بهداشت، بهورزها و غیره ما در دنیا بی نظیر است، امروزه دیابت، فشار خون، تغدیه و سبک زندگی ناسالم باعث بیماری می شود هر چقدر در این حوزه هزینه کنیم سلامت ارتقا می یابد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سیستم درمانی در برنامه پزشکی خانواده در سطح یک پزشکان عمومی هستند تا افرادی که به آنها ارجاع می شود درمان کنند ،در سطح ۲،به آزمایشگاهها معرفی می شوند و سطح ۳ ارجاع نیز به بیمارستان و بستری تلقی می شود .دنبال آن هستیم شبکه سلامت خانواده تقویت و کانال مطمئنی که پزشکی خانواده از آن نام می بریم ، ایجاد شود و برای بیماران و گروه های فعال مشوق هایی نیز در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: در بحث نسخه الکترونیک نیز ۱۰ درصد پیشرفت وجود داشت که امروز در دولت سیزدهم به بالای ۹۰ درصد رسیدیم ، افراد باید پرونده الکترونیک نیز در برنامه پزشکی خانواده داشته باشند وبیماران مشخص شود که چه بیماری دارند و اطلاعات دقیق آنها ثبت شده و کارهای پیشگیری زودتر انجام گردد.

به گفته عین اللهی، افرادی که در برنامه پزشکی خانواده قرار می گیرند، از مزایای این برنامه برخوردار می شوند و درمان با نازلترین قیمت برای آنها انجام می شود، بیمارانی که از سطح یک به دو و سه ارجاع می شوند، ۹۵ درصد فرانشیزی که بیمه پرداخت می کرد و پنج درصد را خود بیمار می داد ، دیگر هزینه بیمار رایگان می شود و اکنون در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرای این طرح کلید خورد و بزودی با اولویت سایر استان‌ها گسترش می یابد .

وی تاکید کرد: امیدواریم مجلس و سازمان برنامه و بودجه ، بودجه برنامه پزشکی خانواده را افزایش دهد تا اجرای آن گسترش یابد.

وی ادامه داد: هدف اصلی‌ این برنامه پیشگیری تشخیص و مراقبت است و امیدواریم بویژه در مناطق محروم بیماران بستری شده در بیمارستان ها از طریق سیستم ارجاع درمان رایگان ، رضایتمندی داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: