اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - 16 February 2022
معاون محیط‌ زیست تاکید کرد:
معاون محیط‌‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر ضرورت مدیریت یکپارچه برای احیای پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: یک‌ پنجم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی کشور در این تالاب بین‌المللی سرشماری می‌شود و به لحاظ تنوع محیط زیستی، این تالاب، نقطه اوج تنوع پرندگان مهاجر است.
ضرورت مدیریت یکپارچه برای احیای پناهگاه حیات وحش میانکالهبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان حفاظت محیط‌ زیست، حسن اکبری در نخستین جلسه شورای راهبری «پناهگاه حیات‌ وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب میانکاله» با اشاره به اینکه در کشور مناطق حفاظت‌ شده در میان چند استان مشترک است و این مناطق غالباً تحت مدیریت یکپارچه قرار دارند، اظهار داشت: حفاظت بعضی از این مناطق به لحاظ حساسیت‌های ویژه محیط زیستی و با دارا بودن تنوع زیستی خاص با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود بر این اساس از چند سال قبل تشکیل شورای راهبری متشکل از چند استان که بر یک منطقه سهم دارند با اولویت پارک ملی گلستان و با هم‌افزایی بیشتری شروع و موجب تخصیص ردیف اعتباراتی خاص برای این پارک شد.

وی ادامه داد: دومین منطقه‌ای که شورای راهبری برای آن تشکیل شد، پناهگاه حیات‌وحش میانکاله است. یک‌ پنجم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی کشور در تالاب بین‌المللی میانکاله سرشماری می‌شود و بر این اساس به لحاظ تنوع محیط زیستی، این تالاب به‌ عنوان نقطه اوج تنوع پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. با همین رویکرد، شورای راهبری تشکیل شد و مدیریت یکپارچه‌ای برای پناهگاه حیات‌وحش میانکاله واقع در محدوده دو استان مازندران و گلستان و با نظارت سازمان حفاظت محیط‌ زیست شکل گرفت.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه اساسنامه تشکیل شورای راهبری پناهگاه حیات‌وحش میانکاله نیاز به بازنگری و تغییرات دوباره دارد، گفت: اساسنامه تشکیل شورای راهبری پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد به مدت دو سال با همگرایی ویژه‌ای و با اختصاص ردیف بودجه مستقل برای احیای تالاب میانکاله به استان‌های مازندران و گلستان تهیه و ابلاغ‌ شده است.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته به دلیل بیماری بوتولیسم ۵۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب «میانکاله» تلف شد اما در سال جاری خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه تلفانی نبودیم، گفت: حفاظت و پایش در این منطقه برای این بیماری همچنان ادامه دارد اما خطر هنوز به‌طور کامل رفع نشده است.

وی اضافه کرد: در مناطقی که ناهماهنگی‌های احتمالی با هدف حفاظت رخ می‌دهد که خیلی هم غیرطبیعی نیست می‌توان با مدیریت انسجام و برنامه‌های منظم در شورای راهبری ناهماهنگی‌هایی که در استان‌ها وجود دارد را مدیریت کرد.

نخستین جلسه شورای راهبری پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیستکره و تالاب میانکاله وفق اساسنامه ابلاغی معاون رییس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با هدف حفاظت و مدیریت یکپارچه و رفع مشکلات زیستگاهی منطقه با استفاده از همکاری‌های جوامع محلی، دستگاه‌های اجرایی حاکمیتی و نظارتی استان‌های ذینفع، صاحب‌نظران، کارشناسان خبره محیط‌ زیست و سمن‌های بومی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی، استانداران مازندران و گلستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکل‌های مردمی استان‌های مازندران و گلستان و اعضای شورای راهبری پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب میانکاله در سازمان حفاظت محیط‌ زیست برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: