به گزارش عصرپرس، سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در راستای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد اسقاط موتورسیکلتهای توقیفی را داد تا این سؤال پیش بیاید که موتورسیکلتهای توقیفی در پارکینگها چطور میتواند روی آلودگی هوای کلانشهرها تأثیر داشته باشد.
آیا سازمان حفاظت محیط زیست نباید بهدنبال اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده
در کف خیابانها باشد؟ پاسخ «مهندس بهزاد اشجعی» کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست در
گفتوگو با «ایران» به سؤال دوم مثبت است. او اعتقاد دارد که دستگاههای مرتبط باید
بهسمت خارج کردن خودروهای فرسوده از خیابانهای تهران باشند اما یک مسأله دیگری هم
وجود دارد. آنطور که اشجعی میگوید: «مسئولیت موتورسیکلتهای توقیفی با ستاد اجرایی
فرمان امام(ره) است.
این ستاد برای اوراق شدن، موتورسیکلتها را به مزایده میگذارد. البته ستاد اجرایی
به شرط اسقاط این موتورسیکلتها را به افراد واگذار میکند اما هیچ اعتمادی نیست کسی
که در این مزایده شرکت میکند موتور را اوراق کند. بنابراین احتمال زیادی دارد که موتورسیکلت
ها دوباره به خیابانها بیاید.» بعضی از خریداران هم قطعات آنها را به لوازم یدکی
فروشان میفروشند. این قطعات دوباره در تولید موتورسیکلتها به کار برده میشود تا
همچنان باعث آلودگی هوایی شود که هر ساله در این فصل نفس کشیدن را برای شهروندان کلانشهرها
سخت و برخی را راهی گورستان سرد میکند.
براساس آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست 500 هزار موتورسیکلت توقیفی در کشور وجود
دارد. علاوه بر آن 9 میلیون خودروی فرسوده و کاربراتوری هم در حال تردد در مبادی مواصلاتی
کشور هستند. اشجعی بازگشت دوباره موتورسیکلتهای توقیفی اسقاطی به خیابانها را بهدلیل
عدم نظارت دقیق میداند. اشجعی هم اعتقاد دارد سازمان محیط زیست بهجای آنکه امروز
دلنگران بازگشت موتورسیکلتهای اسقاطی باشد باید به سراغ خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده
در کف خیابان برود تا بتواند تأثیری روی کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
اما بهدلیل آماده نبودن زیر ساختها این برنامه هم انجام نمیگیرد. بهگفته اشجعی
مسأله به مشکل تولیدکنندگان موتورسیکلتها برمیگردد. براساس بند 11 و 12 آییننامه
اجرایی ماده 2 قانون هوای پاک، تولیدکنندگان موظفند برای تولید هر موتورسیکلت یک موتور
فرسوده را اوراق کنند. در غیر این صورت اجازه شمارهگذاری به آنها داده نمیشود اما
این امکان برای تولیدکنندگان وجود ندارد. بهگفته اشجعی سازمان حفاظت محیط زیست به
دولت پیشنهاد میدهد که تولیدکنندگان از ظرفیت موتورسیکلتهای توقیفی استفاده کنند
تا مشکل تولید موتورسیکلتهای جدید رفع شود و آنها شمارهگذاری شوند. این پیشنهاد البته
با موافقت روبهرو نمیشود.
وی از طرح دیگری در پردیسان میگوید که هدف آن تشویق صاحبان موتورسیکلت فرسوده به اسقاط وسیله ترددشان است. البته او از این طرح بهعنوان یک طرح شکست خورده یاد میکند و میافزاید: «با موافقت دولت روبهرو نشد.» پردیسانیها در این طرح خواستار افزایش قیمت گواهی اسقاط شدهاند. این طرح البته دوباره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزیرکشور و وزیر راه و شهرسازی نوشته شده و به دولت ارائه شده است. او میگوید: «قیمت گواهی اسقاط بین 300 تا 400 هزار تومان است، در حالی که همین موتور فرسوده در بازار بین یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان به فروش میرود.«
بنابراین پردیسانیها پیشنهاد افزایش ارزش «گواهی اسقاط» را دادهاند تا عرضه و تقاضا بالا برود و صاحبان خودروهای فرسوده تشویق به اوراق موتورهایشان شوند. سرانجام این طرح هنوز مشخص نیست. او البته تأکید میکند برای آنکه موتورهای اسقاطی دوباره به خیابانها برنگردند، باید به مراکز اسقاط داده شوند و با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی اسقاط شوند. او تأکید میکند:«در اسقاط حتماً، موتورها باید از وسط دو نیم شوند و کاتالیزور، اگزوز و موتور آنها از بین برود. در غیر این صورت نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارد.«
بازگشت موتورسیکلت های اسقاطی توقیفی به خیابانها تنها مشکل این روزهای آلوده
کلانشهرها نیست. آنطور که «علی پیرحسینلو» مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری در
حساب توئیتری خود مینویسد تنها در 8 ساعت روز سهشنبه، 3838 کامیون دودزا خیابانهای
تهران را درنوردیدهاند.» این کامیونها در حالی در خیابانهای پایتخت جولان میدهند
که براساس تصمیم دولت ورود آنها به تهران تا آخر هفته جاری ممنوع است. علی پیرحسینلو
علت این تردد را عدم اجرای تصمیم دولت از سوی پلیس میداند.
همچنین کامیون دارها در حالی با خیال راحت در تهران رفت و آمد می کنند که عبدالرضا
رحمانی وزیر کشور با اشاره به آلودگی هوای پایتخت خواستار عدم فعالیت نمایشگاه ها در
تهران شده است. ناهماهنگی برای حل معضل آلودگی هوای تهران در حالی ادامه دارد که «شینا
انصاری»،مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی،
خسارتی را که آلودگی هوا سالانه به پایتخت نشینها وارد میکند معادل ۶/۲ میلیارد دلار
اعلام میدارد. او با احتساب جمعیت۷/۸ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متأثر از
آلودگی هوا را برابر با ۳۰۰ دلار در سال میداند!حناچی تصریح کرد: موضوعاتی مانند زلزله،
پسماند و... از مواردی است که باید از مدارس
آغاز شود و اگر بخواهیم خودروی تک سرنشین در سطح شهر نداشته باشیم باید از مدرسه شروع
کنیم.
وی با نامگذاری های پیشنهادی آموزش و پرورش از جمله نامگذاری میدان و خیابانی به
نام حافظی و میرزاخانی موافقت کرد و افزود: مدارسی داریم که هرچند آموزشی هستند اما
آمادگی داریم روی آنها سرمایه گذاری کنیم تا مردم استفاده کنند مانند سالن فرهنگ و
یا دارالفنون، لذا در این زمینه آمادگی همکاری داریم.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: وضعیت سلامتی جوانان در شهر تهران مطلوب نیست لذا باید کاری کنیم تا شرایط ورزش کردن جوانان به
ویژه زنان را فراهم کنیم.
وی از در اختیار قراردان بیش از پیش فضاهای ورزشی به آموزش و پرورش خبر داد و افزود:
در زمینه هوشمند سازی مدارس نیز با آموزش و پرورش همکاری خواهیم کرد.
حناچی اضافه کرد: هرچه قدر به ارزش های شهر بیفزائیم شهر را جذاب برای شهروندانش
جذاب تر می کنیم لذا مدرسه ای مانند دبیرستان البرز را می توان عنوان مکان های مورد
بازدید در شهر تهران قرار داد.
وی از اعطای دوچرخه رایگان به برخی دانش آموزان در قالب طرح بیدود در منطقه 17
خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت بدنی کارهای مشترکی را با آموزش و پرورش انجام
خواهیم داد.
شهردار تهران با بیان اینکه از هراقدامی برای کودکان در سطح شهر حمایت می کنیم،
افزود: شهرداری تهران آمادگی دارد تا با ایجاد زمینه های لازم از اردوگاه شهید باهنر
استفاده بیشتری شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در این نشست اظهار کرد: حدود 2500 مدرسه
تحت پوشش آموزش های لازمه جهت آمادگی در برابر بحران قرار گرفته اند لذا میزان آسیب
پذیری مدارس به این ترتیب مشخص شده است 45 درصد مدارس دارای وضعیت سبز، 25 درصد از
مدارس وضعیت زرد و 30 درصد نیز وضعیت قرمز دارند لذا می شود با کمک خیرین مدارس را
مصون سازی کرد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز اظهار کرد: در خصوص تبصره 9 با شهرداری
ها هماهنگ شده تا جایگزینی مکان های آموزشی انجام شود،
وی افزود: مناسب سازی مکان های پیرامونی
مدارس استثنایی در دستور کار شهرداری است.به گفته نمکی، ایران امسال موفق به اخذ گواهی
حذف سرخک و ریشه کنی فلج اطفال از سازمان جهانی بهداشت شده در حالیکه سرخک امروز یکی
از مشکلات جدی نظام های سلامت در اروپا و آمریکا است.