به گزارش عصرپرس، محمدرضا ظفرقندی روز پنجشنبه در آیین سی و یکمین سالروز نکوداشت روز ملی بیمه سلامت در مشهد با اشاره به تحقق نیافتن بخشی از اعتبارات مصوب برای بیمه سلامت افزود: هنوز بخش قابل توجهی از منابع پیشبینیشده در قانون بودجه تخصیص نیافته و این مساله روند اجرای برنامههای ملی از جمله پزشک خانواده را با چالش روبرو کرده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین مجلس حدود ۸۰۰ هزار میلیارد ریال (۸۰ همت) برای تقویت بیمه سلامت تصویب کرده است اما متاسفانه هنوز بخشی از این اعتبار تحقق نیافته است از اینرو پیگیری برای تخصیص و تامین ۷۰ همت اعتبار دیگر به منظور پرداخت مطالبات حوزه سلامت انجام شد.
وی عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۵ نیز رقم ۳۵ همت برای بیمه سلامت دیده شده بود که در مصوبات نهایی سازمان برنامهوبودجه لحاظ نشد و این موضوع بر عملکرد حوزه سلامت اثر منفی میگذارد.
وی با بیان اینکه تاخیر در پرداختها به بخش درمان بهویژه پرستاران و کادر بیمارستانی موجب نارضایتی شده است، افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون پرداختی به حوزه سلامت روان (یا درمان) انجام نشده است.
ظفرقندی در ادامه با عذرخواهی از همه پرستاران و کارکنان حوزه سلامت بابت تاخیر در پرداختها عنوان کرد: هرچند علت این تاخیرها در وزارت بهداشت نیست، اما همه ما مسوول پاسخگویی به مردم و کارکنان هستیم.
وی با تاکید بر لزوم سرمایهگذاری بیمه سلامت در حوزه پیشگیری گفت: هرچه بیمه سلامت در آموزش، خودمراقبتی و ارتقای سواد سلامت مردم سرمایهگذاری کند، هزینههای درمانی کشور کاهش مییابد.
وی ادامه داد: پلتفرمهای آموزشی باید وارد زندگی مردم شوند. بیمه سلامت باید با بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال، آموزشهای لازم برای پیشگیری از بیماریها را در دسترس عموم قرار دهد.
وی با اشاره به اجرای مرحلهای طرح پزشک خانواده در برخی مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر افزود: با سازماندهی جدید در استانها، اجرای پایلوت این طرح آغاز شده است تا پس از رفع نواقص، به سطح ملی گسترش یابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع خرید راهبردی خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح از اولویتهای جدی ماست تاکنون تفاهمنامههای چهارجانبهای میان وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه و بیمهها امضاء شده و این مسیر باید با جدیت دنبال شود.
ظفرقندی با اشاره به پیشینه ۲۰، ۳۰ ساله فعالیت این سازمان افزود: بیمه سلامت یکی از پایههای مستحکم نظام سلامت است و در این سالها به نهادی اثرگذار و ملی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: همانطور که درخت تنومند برای رشد نیاز به تغذیه مناسب و هرس بهموقع دارد، نظام بیمه سلامت نیز نیازمند تزریق منابع کافی و مدیریت بهینه است تا از اتلاف منابع و هزینههای غیرضروری جلوگیری شود.
لزوم تکمیل پرونده و نسخه الکترونیک
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اهمیت پرونده الکترونیک سلامت بیمار گفت: در حوزه نسخهنویسی و ارجاع الکترونیک، بیمه سلامت عملکرد قابلتقدیری داشته است اما باید بازخورد بین سطوح یک، دو و سه نیز تقویت شود تا نظام ارجاع بهصورت یکپارچه و اثربخش عمل کند.
وی افزود: اجرای ناقص نظام الکترونیک و پزشک خانواده باعث شکست در فرآیند ارجاع و نظارت میشود، بنابراین تکمیل زنجیره دیجیتال سلامت از ضرورت های نظام بهداشت کشور است.
ظفرقندی با اشاره به تکالیف قانونی دولت در قبال اقشار خاص بیان کرد: طبق مصوبات مجلس، بیمه کودکان زیر پنج سال و زنان سرپرست خانوار باید بدون پرداخت حق بیمه انجام شود.
وی ادامه داد: هم اینک حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۲۰ درصد آنها بهصورت پرداختی و ۸۰ درصد رایگان بیمه شدهاند.
بیش از ۸۰ درصد منابع بیمهای از محل اعتبارات دولتی تامین میشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ماهیت تامین مالی بیمهها در کشورهای مختلف گفت: در بسیاری از نظامهای بیمهای دنیا هر فرد بیمهشده متناسب با درآمد خود حق بیمه میپردازد و سهم دولت محدود است اما در ایران بیش از ۸۰ درصد منابع بیمهای از محل اعتبارات دولتی تامین میشود.
وی افزود: در هیچ کشوری چنین سطحی از پرداخت مستقیم دولت برای بیمههای پایه وجود ندارد حال آنکه منابع محدود دولتی نمیتواند پاسخگوی همه هزینههای نظام سلامت باشد و باید در کمیتههای کارشناسی، ساختار منابع و تعهدات بیمهها بازتعریف شود.
ظفرقندی با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه نظارت بر خدمات بیمهای افزود: در نظامهای پیشرفته بیمه نظارت فقط پس از اجرا انجام نمیشود بلکه در مراحل قبل از ارائه خدمت نیز کنترل و ارزیابی صورت میگیرد؛ ما نیز باید علاوه بر نظارت پسینی، نظارت پیشینی را بهصورت نظاممند اجرایی کرده تا از هزینههای غیرضروری جلوگیری شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی کشورها اگر پزشک آزمایش یا تصویربرداری اضافی درخواست کند، سیستم بیمهای بهصورت خودکار آن را تشخیص میدهد و هزینهاش را نمیپذیرد. در کشور ما نیز لازم است برای هر رشته، دارو و خدمت درمانی، استانداردهای مشخصی تدوین شود تا نظارت علمی و فنی جایگزین کنترلهای اداری شود.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نظارت موثر یعنی ارزیابی خدمات براساس ضوابط علمی و متناسب با نیاز واقعی بیمار. از اینرو وقتی نظارت دقیق و مبتنی بر داده برقرار شود، از هدررفت منابع جلوگیری شده و در عین حال رضایتمندی مردم افزایش مییابد.
وی اظهار کرد: ما هم منابع کافی میخواهیم و هم عملکرد درست، زیرا درخت بیمه سلامت زمانی تنومند میماند که هم تغذیه درست داشته باشد و هم مدیریت علمی.
ظفرقندی با بیان اینکه موفقیت نظام بیمه سلامت در گرو همکاری همه ارکان حوزه سلامت است، افزود: تحقق عدالت بیمهای تنها با مشارکت فعال وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، جامعه پزشکی و نهادهای نظارتی امکانپذیر است.
وی ادامه داد: اگر منابع بهدرستی مدیریت و نظارتها هدفمند شوند، میتوان به کارآمدی و رضایتمندی واقعی در نظام سلامت دست یافت.

به گزارش عصرپرس، بیست و چهارمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران و سی و یکمین سالروز نکوداشت روز ملی بیمه سلامت روز پنجشنبه هشتم آبان ماه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسوولان، مدیران و معاونان سازمان بیمه سلامت ایران، استاندار خراسان رضوی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به میزبانی بیمه سلامت خراسان رضوی برگزار شد.
در این مراسم از بیمه شدگان و موسسات منتخب قدردانی شد.