به گزارش خبرنگار عصرپرس، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری امروز ( یکشنبه ) 16 شهریور در نشست خبری با موضوع گردشگری سلامت گفت: بعد از انجام چند ماه کار حرفه ای، حضور دستگاههای مختلف از جمله وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه کسانی که در حوزه سلامت صاحب ایده بودند، تلاش کردیم در معرفی قابلیتها و توانمندیها در عرصه سلامت به یک وفاق دست یابیم و آن هم راه اندازی سامانه جامع «گردشگری سلامت» بوده است.
انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه کشورها در این زمینه موفق بودند و در برندسازی و بازاریابی کار کردند، گفت: در حوزه گردشگری سلامت حتما به یک نقشه راه و استراتژی نیاز داریم و این راهبرد تقویت نهاد حکمرانی و تعهد جمعی است.
وی افزود: اگر میبینیم که در گردشگری سلامت و زیارت کشور مزیت دارد به خاطر قابلیتهایی است که از آن برخوردار هستیم که از جمله آن مزیتها میتوان به پزشکانی حاذق و توانمند، بیمارستان ها و برخورداری از تسهیلگران اشاره کرد.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامهداد: هند، کره جنوبی و تایلند هر کدام توانستند در زمینه هایی که صاحب تخصص بودند، در آن زمینه کار کنند وگردشگر جذب کنند.
وی تأکید کرد: برنده شدن در گردشگری سلامت، تعهد مشترک همه ذینفعان است تا وزارت بهداشت را یاری کنند و در این زمینه نه تنها ۶ میلیارد یورو بلکه در پایان برنامه هفتم میتوانیم افزایش درآمد بیشتری نیز در این زمینه داشته باشیم.
محسنی بندپی با بیان اینکه تا قبل از دولت چهاردهم شورای راهبری سلامت تعطیل شده بود، گفت: در این دولت کار را آغاز کردیم، کار هتلینگ بیمار تا قبل از ورود به بیمارستان با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و ارائه خدمات سلامت به عهده وزارت بهداشت است. در تلاش هستیم تا وزارت امور خارجه نیز در برخی از کشورهای رایزن گردشگری داشته باشد.
وی با بیان اینکه جنگ دوازده روزه در گردشگری بیشتر از سایر زمینهها ضرر زد، گفت: در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش گردشگر داشتیم اما این میزان در اردیبهشت امسال ۱۴ درصد افزایش یافت و در خرداد ۵۲ درصد کاهش پیدا کرد.
معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: بررسی دو دهه اخیر نشان میدهد که کشور بهصورت پایدار از نظر امنیت و تصویر بینالمللی وضعیت مطلوب نداشته است.
وی افزود: به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر وارد ایران شدند؛ در حالی که در سال ۱۳۹۲ و همزمان با شیوع کرونا، حادثهای برای یک تبعه آذربایجانی رخ داد و تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از آذربایجان به ایران سفر کردند. این آمار نشان میدهد که نبود امنیت پایدار و تصویر منفی از کشور، بر گردشگری اثر مستقیم داشته است.
محسنی بندپی ادامهداد: : در سال ۱۴۰۳ تعداد گردشگران ورودی به ایران ۷ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر ثبت شد اما بحرانهای منطقهای و جنگها مانند جنگ ۱۲ روزه، تاثیر منفی بر جذب گردشگر گذاشت.
به گفته معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، ضعف تبلیغات گردشگری نیز عامل محدودکننده بوده و هزینه تبلیغات به ازای هر گردشگر در ایران حدود ۳۰ سنت است، در حالی که این رقم در ترکیه بیش از ۱۰ دلار است.
محسنی بندپی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری، باید چند راهبرد اساسی دنبال شود، افزود: اولین اقدام، ارتقای جایگاه گردشگری در سیاستگذاریهای کشور است زیرا گردشگری علاوه بر نقش اقتصادی، اشتغالزایی، ارزآوری و ارتقای سلامت، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه دارد.
وی تأکید کرد: ثبت اثر خرمآباد در استان لرستان به عنوان بیست و نهمین اثر جهانی یونسکو، نمونهای از ظرفیت هویتساز گردشگری است که شور و نشاط را در منطقه ایجاد کرده است.
محسنی بندپی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت ایران را به دلیل ظرفیتهای طبیعی، سلامت، بومگردی و میراث فرهنگی در فهرست ۲۰ کشور برتر گردشپذیر دنیا قرار داده است، گفت: این شناخت جهانی، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار در کشور فراهم میکند.
به گفته معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، ایران میزبان نشستهای مهم گردشگری سلامت کشورهای عضو در همدان و تهران بوده و این رویدادها با استقبال گسترده همراه بود.
وی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختها در این حوزه افزود: این اقدامات میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر بینالمللی و معرفی قابلیتهای واقعی ایران ایفا کند.
محسنی بندپی ادامهداد: ظرفیتهای کشور در حوزه گردشگری شهری، آثار طبیعی و فرهنگی، سلامت، دندانپزشکی، پیوند کبد و درمان ناباروری، جایگاه ایران را در میان ۱۰ کشور برتر دنیا تثبیت کرده است.