به گزارش خبرنگار عصرپرس، مهدی صفارینیا، رئیس پارک فناوری پردیس، در نشست خبری رویداد ملی فناورانه دانشآموزی دانوا با تاکید بر لزوم فعالیت شرکتهای دانشبنیان و افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان در اقتصاد ملی ، گفت: هدفگذاری ما در برنامه های آینده این مجموعه، افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان به ۳۰ هزار شرکت است.
رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه توسعه مستلزم تقویت دو حوزه نیروی انسانی در شرکتهای دانشبنیان و توسعه بازار آنهاست، گفت: تقویت و توسعه بازار به منظور کسب جایگاه و برخورداری از سهم خوب و قابل قبول در بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات و خدمات این شرکتها حائز اهمیت است.
صفارینیا با تاکید بر اینکه باید تمرکز در حوزه دانش بنیان ها به سمت فارغالتحصیلان دانشگاهی باشد، گفت: البته باید از سنین و سطوح دانشآموزی، شرایط را برای تحقق این اهداف فراهم کنیم.
وی افزود: ایجاد آمادگی از زمان دانشآموزی و فعالیتهای علمی و فناورانه دانشآموزان در این زمینهها عاملی در افزایش ضریب تاسیس شرکتهای دانشبنیان پس از ورود این افراد به دانشگاه و گذراندن تحصیلات تکمیلی است.
رئیس پارک فناوری پردیس، گفت: آمادگی نیروی انسانی از سنین دانشآموزی موضوعی است که در رویداد فناورانه دانشآموزی دانوا در دست پیگیری است.
ورود نیروهای مستعد وصاحب ایده در فعالیت های فناورانه
وی پیرو مصوبه امسال دولت در رابطه با ارتقا تراز پارک در منطقه بینالمللی نوآوری و محول کردن تکالیف جدید که فعالیتهای علمی و فناورانه در عرصه ملی و بینالمللی توسعه بیاید، فراهم آمدن امکان ورود نیروهای مستعد و شکوفا شدن استعداد آنها را مهم تلقی کرد.
صفارینیا، تعداد طرحهای ارائه شده در دوره نخست این رویداد (سال ۱۴۰۱) را بیش از ۶۰۰ طرح اعلام کرد و گفت: تعداد طرحهای ارائه شده در سال دوم (۱۴۰۲) برگزاری این رویداد به بیش از هزار طرح و ایده رسید.
وی ادامه داد: حوزههای تخصصی که دانشآموزان ایدههای خود را تحت این عناوین ارائه میکنند عبارت است از برنامهنویسی، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، مکانیک و ابزار دقیق، رباتیک، امنیت سایبری، حوزه سلامت، شیمی و حتی صنایع نرم است.
صفاری با تاکید براینکه رویداد دانشآموزی دانوا در دورههای گذشته نتایج و خروجی خوبی داشته، گفت: انتظار ما توسعه جغرافیایی این رویداد در سطح کشور است و این موضوع تکلیفی است که از سمت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز بر عهده آنها گذاشته شده است.
رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه حضور دانشآموزان مستعد و صاحب ایده در این رویداد باعث شناسایی استعداد جدید در کشور شده، گفت: این رویداد زنجیره اتصال برای آشنایی دانش آموزان با افرادی با تجربه است همچنین آنها می توانند در این خصوص تصویری از شغل آینده برای خود ترسیم کنند.
امروزه اولویت همه کشورها توجه به پژوهش و نوآوری است
سیدمصطفی آذرکیش، معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، ساحت علمی و فناوری را یکی از ۶ ساحت تعلیم و تربیت برشمرد و بر اهمیت آن تاکید کرد و گفت: عناوین پژوهش و نوآوری و همچنین راههای جدید کارآفرینی و اشتغال را از جمله مواردی است که پرداختن به آن امروزه اولویت همه کشورها است.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، واکنش بهموقع و مناسب به تغییرات و تحولات فناورانه را مهم دانست و گفت: باید در این باره به دانشآموزان آموزشها و آگاهیهای لازم منتقل شود.
وی تنوعبخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی یادگیری، ایجاد شبکهای از محیط یادگیری، برقراری ارتباط سازمانیافته با مراکز علمی و پژوهشی در فرآیند تعلیم و تربیت، ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر در درون ساختار نظام تعلیم و تربیت با استفاده از فناوریهای نوین را از مهم ترین نکات سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش عنوان کرد.
رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان در پژوهشسراها
آذرکیش در ادامه از فعالیت ۶۹۴ پژوهشسرا در وزارت آموزش و پرورش خبر داد، گفت: محوریت فعالیت این پژوهشسراها رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان عنوان شده است.
طبق گفته معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، همکاری پژوهشسرا با پارکهای علم و فناوری در برنامه سالانه به صورت منسجم تعریف شده است.
وی اهداف همکاری وزارت آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری را ارتقای شایستگیهای دانشآموزان عنوان کرد و گفت: برای اینکه دانشآموزان ما از تفکر، فضائل اخلاقی و سواد رسانهای برخوردار باشند. همچنین دانشآموزان ما بتوانند از فناوریهای نوین و دارای قابلیتهای منبعث از فرهنگ ایرانی- اسلامی در کنار تغییرات و تحولات فناورانه بهرهمند شوند.
آذرکیش با تاکید براینکه نیازمند توسعه همکاری وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم، گفت:ما در این رابطه آمادگی هر گونه همیاری و همکاری و استفاده از ظرفیتهای حوزههای مربوطه مانند پژوهشسراها و گروههای آموزشی دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش برای تعلیم دانشآموزانی که مهارت و توانایی مقابله با چالشها و تغییرات حوزههای فناوری نوین و شناسایی استعدادها را را داریم.
وی اعلام کرد: استقبال از سومین رویداد دانوا نسبت به دو دوره گذشته بیشتر بوده است که خود این اتفاق نشاندهنده نگاه نسل جدید دانشآموزان و روی آوردن آنها به حوزههای فناوری است.
مجتبی جباریپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس هدف از برگزاری این رویداد را کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزان و حمایت از طرح و ایده دانشآموزی دانست و گفت: در مقیاس وسیعتر به دنبال الهامبخشی و جریانسازی در بدنه نظام دانشآموزی در کشور هستیم که به سمت اولویتها و نیازها کشور با در نظر گرفتن قابلیتها به صورت هدفمند پیش برود.
وی افزود: تاکنون بیش از ۲۵۰۰ مورد ثبت شده و سپس مورد ارزیابی قرار میگیرند که در نهایت ۳۰۰ طرح به مرحله بعدی یعنی نمایشگاه میرسد.
جباریپور از بخشهای برگزاری دورههای آموزشی و توانمندسازی که در طی کردن مسیر تجاری اهداف و طرحهای دانشآموزان موثر است خبر داد.
براساس این گزارش، رویداد ملی فناورانه دانشآموزی دانوا با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش از ۲۹ آبان تا یکم آذرماه در منطقه بینالمللی نوآوری ایران برگزار خواهد شد. این رویداد تنها برای دانشآموزان مقطع متوسطه نیست و امکان شرکت همه دانشآموزان از نقاط مختلف کشور وجود دارد.
خبرنگار: محسن ولی زاده