عصرپرس:✍داريوش كشاورز: "كاهش كيفيت و ارائه قيمت ارزان تر موضوع پنهان در فروشگاه هاى زنجيره اى”اين روزها تب رسيدگى به تخلفات فروشگاه هاى زنجيره اى در شبكه هاى اجتماعى، رسانه ها و نهادهاى ذيربط داغ است.
اما موضوعى كه به آن توجه نشده است و به نظر مى رسد فروشگاه هاى زنجيره اى در اين زمينه نيز تخلف دارند بحث چگونگى كيفيت كالاهاست كه رسيدگى به آن بايد مورد توجه قرار گيرد.
از آنجا كه فروشگاه هاى زنجيره اى، نسبت به مغازه هاى كوچك، شبكه توزيع و فروش گسترده در اختيار دارند اين توانايى را دارند كه به شركت ها سفارشات اختصاصى داشته باشند، به اين صورت كه كالايى با همان ظاهر مشابه در فروشگاه هاى ديگر سفارش دهند اما كيفيت كالا پايين تر از فروشگاه هاى ديگر باشد و به همين دليل نيز مى توانند براى جلب مشترى قيمت را پائين تر ارائه دهند كه متاسفانه مشترى بى خبر از همه جا نيز گمان مى كند كه كالا را ارزانتر از فروشگاه هاى ديگر بدست آورده است كه براى روشن شدن موضوع به يك مثال در اين باره اشاره مى شود.
مثلا: فروشگاه زنجيره اى رب گوجه فرنگى را به يكى از شركتهاى توليدى در بسته بندى قوطى يك كيلويى سفارش مى دهد كه باركد ١٥٠٠٠ تومان قيمت براى مصرف كننده روى كالا درج شده است و كالا با همين مشخصات ظاهرى در فروشگاههاى ديگر ١٦٠٠٠ تومان است
حال فروشگاه زنجيره اى با درخواستى كه از شركت توليدى داشته چنين رب گوجه اى را به مشترى عرضه مى كند يعنى به جاى اينكه Brix(غلظت) رب ٢٨ درجه با ٢درصد نمك باشد، غلظت ٢٧ درجه با ٣ درصد نمك است يعنى هم از غلظت رب گوجه كم كرده اند و هم اينكه غلظت را به جاى جوشاندن رب با نمك بالا برده اند
همچنين در كيفيت نوع قوطى و بسيارى مسائل و ريزه كاريهاى ديگر مى توان كارى كرد تا قيمت براى فروشگاه پايين افتاده و به مشترى نيز ارزانتر بفروشد.
كما اينكه اين فرايند را براى بسيارى از كالاها مى توان به كار برد.
بنا بر اين موضوعى كه رسانه ها و نهادهاى نظارتى ضرورى است به آن توجه و رسيدگى كنند
كاهش قيمت كالاها، بواسطه كاهش كميت و كيفيت كالا در فروشگاه هاى زنجيره اى است.