اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 11 September 2017
معاون تحقیقات وزیر بهداشت
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 10 درصد مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند و اگر روند افزایش این بیماری به همین شکل ادامه پیدا کند تا 15 یا حداکثر 20 سال آینده یک سوم مردم کشورمان به دیابت مبتلا خواهند بود.
10 درصد ایرانی ها دیابت دارندبه گزارش سرویس سلامت عصرپرس، رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: خطر بزرگی سلامت مردم ایران را تهدید می کند، تغییر سبک زندگی، افزایش مصرف غذاهای چرب و شور مانند فست فودها و غذاهای آمده، مانند پیتزا و ساندویچ و افزایش چاقی، روند بروز بیماری قند یا دیابت را افزایش داده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین، کم مصرف کردن سبزی و میوه و البته سابقه فامیلی از جمله عوامل بروز بیماری دیابت است.

وی گفت: افزایش بیماری دیابت خطر بسیار بزرگی است که سلامت مردم ایران را تهدید می کند اما متاسفانه اغلب مردم نسبت به این خطر مهم آگاهی کافی ندارند، اغلب مردم زیاد و بیش از حد نیاز غذا می خورند، چاقی و اضافه وزن افزایش یافته است و هم اکنون حدود 70 درصد مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: میزان مصرف نمک نیز بین ایرانیان بسیار بالاست، استاندارد مصرف نمک در دنیا بین 3 تا 5 گرم در روز برای هر نفر است است در حالی که میانگین مصرف نمک در بین ایرانیان حدود 12 گرم برای هر نفر در روز و بیش از سه برابر حد مجاز است.

ملک زاده گفت: بسیاری از مردم از ابتلای خود به بیماری دیابت آگاه نیستند و نه تنها درمان نمی شوند بلکه رژیم مناسب غذایی و تحرک بدنی کافی ندارند و اغلب زمانی از بیماری خود مطلع می شوند که عوارض جبران ناپذیر آن آشکار شده است.

وی ادامه داد: بیماری دیابت موجب تخریب رگ های ریز بدن می شود و به مرور زمان قطع پا، نارسایی کلیه، نابینایی، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های اعصاب را به دنبال دارد.

ملک زاده گفت: رسالت مهم خبرنگاران این است که مردم ایران را نسبت به این خطر مهم که آینده کشور و نظام سلامت را تحت تاثیر جدی می گذارد آگاه کنند، وزارت بهداشت نیز باید امکانات غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری را در سراسر کشور فراهم کند، در غیر این صورت دولت و مردم توان پرداخت هزینه های سنگین درمان و معالجه این بیماری را نخواهند داشت و این بیماری مهلک و مزمن که به صورت خاموش گسترش می یابد، نقش مهمی در کاهش عمر ایرانیان و زندگی آنان با ناتوانی و معلولیت خواهد داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: