اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 08 February 2023
رئيس سازمان شيلات ايران اعلام کرد:
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲میزان اعتبار از ۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار تملکی به ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده که این مبلغ ۷۷ درصد رشد را نشان می دهد.گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای این بخش در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۹۴ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۹ میلیارد تومان رسید که رشد ۵۰ درصدی داشته است.
رتبه 22 آبزی پروری شیلات ایران در جهانخبرنگار: وجیهه مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سيدحسين حسيني معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در نشست خبري كه به مناسبت ايام دهه فجر در محل سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه شيلات با توليد يك ميليون و ۲۵۶ هزار تن آبزي داراي رتبه ۲۲ در جهان و رتبه ۱۲ در آسيا است گفت: در حوزه صيد و صيادي در منطقه غرب آسيا صيد و صيادي رتبه اول و آبزي پروري رتبه دوم را داراست.

حسيني ادامه داد: ميزان توليدات صيد و صيادي ۷۵۲ هزار تن و در حوزه آبزي پروري ۵۵۷ هزار تن است.

رئيس سازمان شيلات ايران در ادامه برنامه هاي مدون و راهبردي براساس مطالعات جامع در سه محور افزايش بهره وري در مزارع موجود با استفاده از مكانيزاسيون و هوشمندسازي، استفاده از ذخاير كمتر برداشت شده و استفاده از آب هاي شور و لب شور و سواحل عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس ظرفیت های موجود، کشور ما دارای ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ اسکله تخلیه آبزیان، ۳۷ اسکله مردمی نقطه تلاقی خشکی و دریا است.

فعالیت ۱۱ هزارو ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی

وی اضافه کرد: ۱۱ هزارو ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند و ۲۷ هزار مزرعه آبزی پروری داریم که از این مقدار نزدیک ۱۸ هزار مربوط به ماهیان گرمابی (کپورماهیان) و ۷ هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل آلا) است که بعد از انقلاب اسلامی با ۲۰۰ هزارتن تولید ماهی قزل آلا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده ایم.

حسینی گفت: ایران در غرب اقیانوس هند در حوزه صید و صیادی در بین ۳۲ کشور با ۱۷۸ هزارتن تولید رتبه دوم را داراست.

تولید ۶۱ هزار تن میگو و ۱۷ تن خاویار پرورشی در سال جاری

وی با اشاره به اینکه امسال ۶۱ هزارتن میگو در ۹۵۰ مزرعه در حدود ۲۰ هزار هکتار تولید شده است، اظهار داشت: امسال ۱۷ تن خاویار و ۴ هزارتن گوشت ماهیان خاویاری در ۱۲۶ هزار مزرعه تولید شده است.

به گفته وی، از سال ۲۰۱۰ برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریاچه خزر ممنوع شد و در این ۱۲ سال بیش از ۲۳ استان کشور ماهیان خاویاری را پرورش می دهند.

افزایش دو برابری پرورس ماهی و میگو

وی اضافه کرد: در مجموع ۷۱۸ هزارو ۶۶۵ مزرعه پرورش ماهی و میگو در کشور فعال است که قرار است در برنامه تحولی مقام عالی وزارت این میزان به ۲ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جامع این حوزه برنامه ها در ۳ محور افزایش بهره وری در مزارع موجود تولید در واحد سطح با استفاده از مکانیزاسیون، هوشمند سازی و بهره وری ۳۰ درصدی ریل گذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی امور شیلات گفت: در حوزه صید و صیادی حرکت به سمت ذخایر برداشت نشده یا کمتر برداشت شده در آبهای نیمه عمیق و عمیق و صید فراسرزمینی فراتر از اقیانوس هند به اقیانوس های دیگر و سواحل کشورهای دیگر در دستور کار است.

حسینی افزود: موضوع مهم دیگر استفاده از ظرفیت های زیستی و اقلیمی کشور در ۵ هزارو ۸۰۰ کیلومتر ساحل در بخش آبزی پروری با پرورش در آبهای شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و غیرمتعارف است.

وی گفت: پرورش ماهی در قفس، پرورش آبزیان در سواحل ، پرورش گیاهان آبزی در کرانه های موجود به تمامی استان های دارای این پتانسیل تدوین و ابلاغ شده که اقدامات آنان مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

برای پرورش ماهی در قفس ۲۷۱ حلقه در دریا قرار دارد

رییس سازمان شیلات ایران درباره پرورش ماهی در قفس اظهارداشت: اکنون برای پرورش ماهی در قفس ۲۷۱ حلقه در دریا قرار دارد که تلاش داریم تا پایان سال با توجه به تشکیل کمیته سرمایه گذاری و جذب سرمایه این تعداد را به ۳۵۴ حلقه برسانیم.

حسینی، ارزان سازی قیمت آبزیان، فرهنگ سازی مصرف، حذف واسطه ها و تغییر ذائقه مردم را از جمله اقدامات این سازمان برای حل مشکل بخش شیلاتی کشور عنوان کرد.

۵۵۶ دلار ارزآوری از محل صادرات محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۰

وی درباره صادرات این بخش خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان صادرات محصولات آبزی از لحاظ وزنی ۱۶۶ هزارتن به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار بوده است که ۶۷ درصد ازلحاظ وزنی و ۲۷ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

رشد ۷۷ درصدی اعتبار شیلات در لایحه بودجه ۱۴۰۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بودجه این بخش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای این بخش در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۹۴ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۹ میلیارد تومان رسید که رشد ۵۰ درصدی داشته است.

حسینی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲میزان اعتبار از ۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار تملکی به ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده که این مبلغ ۷۷ درصد رشد را نشان می دهد.

رشد تولیدات شیلاتی به ۲.۶ میلیون تن در برنامه هفتم توسعه رییس سازمان شیلات ایران درباره اولویت های این سازمان در برنامه هفتم توسعه در پاسخ به ایرنا گفت: دربرنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی تولیدات شیلاتی باید به ۲.۶ میلیون تن یعنی در بخش صید و صیادی به ۸۵۰ هزارتن و آبزی پروری ۷۰۰ هزارتن که ۳۰ درصد افزایش برسیم.

وی افزود: برنامه ما در بهره وری و حوزه پرورش ماهی در قفس ۵۰۰ هزارتن و تولید میگو ۱۶۰ هزارتن است که در اولویت برنامه ها قرار دارند.

تصویب دستور العمل صید ترال توسط شورای عالی امنیت ملی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صید ترال گفت: صید ترال برای تدوین برنامه و ساماندهی آن به مدت دو سال متوقف شده بود.وی تصریح کرد: اکنون دستور العمل صید ترال تدوین شده که به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشور رسیده است.





نام:
ایمیل:
* نظر: