اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 06 February 2023
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه پویایی دیپلماتیک در زمینه مذاکرات رفع تحریم ها از طریق مجاری مختلف وجود دارد، گفت: پیام‌ها در سطوح مختلف در این زمینه در حال مبادله است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این تلاش ها و اقدامات با حسن نیت استقبال کرده است.
کنعانی: پویایی دیپلماتیک در مذاکرات رفع تحریم ها وجود داردبه گزارش عصرپرس، ناصر کنعانی امروز دوشنبه در نشست خبری درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به کشورمان و ارسال پیام به تهران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت: در این رابطه وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم را ارایه کرده اند و من نمی توانم نکاتی را بر نکات پیش گفته آنان اضافه کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: قطر جزو کشورهای دوست در منطقه است که همواره با نگاه توام با حسن نیت تلاش‌های دیپلماتیک خوبی را برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات مختلف میان ایران و طرف‌های دیگر از جمله در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته است.

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر احتمالی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سوال شد که وی توضیح داد: چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منظم جمهوری اسلامی ایران با آژانس همواره برقرار بوده است و علاوه بر مذاکراتی که توسط سفیر ما در وین به طور مستقیم و مستمر با آژانس برقرار است، گفتگوهای کارشناسی هم در این زمینه انجام شده است و با تکمیل روند آماده‌سازی ها امکان انجام چنین سفری در آینده متصور است و زمینه سازی های فنی آن باید صورت بگیرد و انجام شود.

کنعانی ادامه داد: ایران همواره جزو کشورهای دارای همکاری نزدیک و مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و در چهارچوب فنی گفتگوها و ارتباطات ادامه پیدا خواهد کرد.

شمخانی به مسکو می رود

کنعانی در ادامه نشست خبری به سفر قریب الوقوع علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان انجام می شود و قرار است در جریان این سفر رایزنی های مشترک چند جانبه در خصوص نحوه کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین کمک به توسعه اقتصادی این کشور و رفع مشکلات مردم افغانستان انجام شود.

وی برگزاری این نشست را فرصتی برای شکل دهی گفتگوهای دوجانبه عنوان کرد و افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این سفر علاوه بر مشارکت در نشست مشترک چندجانبه دیدارهایی هم با برخی از همتایان خود خواهد داشت و همچنین با مقامات دولت روسیه در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه‌ای هم گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه‌ آیا این سفر ارتباطی به نشست اخیری که با موضوع سوریه در مسکو برگزار شده بود، دارد، اظهار داشت: در موضوع سوریه مشورت‌های دوجانبه و چندجانبه ما به ویژه در چارچوب مکانیسم روند آستانه همواره با شرکای این روند برقرار بوده است.

کنعانی ادامه داد: نشست مشترک با مقامات دولت روسیه هم اخیراً در مسکو برگزار شده و طرفین در چارچوب تبادل نظرهای دوره‌ای در ارتباط با تحولات سوریه با همدیگر گفتگو و تبادل نظر کرده اند و این بخشی از روند دیپلماسی است که در ارتباط با تحولات سوریه انجام شده و در حال انجام است.

توصیه تهران به باکو برای خویشتنداری

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی مراتب تسلیت خود را درباره این حادثه تلخ به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات از دست رفته در این حادثه ابلاغ کرده و وقوع این حادثه را قویاً محکوم کرده است.

کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در این رابطه در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد؛ ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و پلیسی و قضایی قرار گرفت؛ تحقیقات و اظهارات ضارب نشان می دهد که این کار شخصی و با انگیزه های شخصی و خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: ضارب معتقد بود که همسرش که تبعه جمهوری آذربایجان بود، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و بعد از آن تماس با خانواده خود نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری ندارد و بر اساس اظهاراتش حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن و یا کسب اطلاعات همسرش بوده است که شواهد و قراین هم این موضوع را نشان می دهد.

کنعانی با بیان اینکه تحقیقات اولیه در این زمینه صورت گرفته و مراجع ذیربط نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی با دقت در حال بررسی ابعاد این رخداد تلخ هستند؛ خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از این حادثه وزیر امور خارجه تماس تلفنی با همتای آذری خود داشت و مراتب همدردی و تسلیت ایران را به وی ابلاغ کرد و برای همکاری مشترک جهت مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه اعلام آمادگی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آذربایجان در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: همه تلاش های لازم برای التیام ابعاد این حادثه تلخ از جانب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است تا فضای روابط دو کشور از این حادثه تلخ متاثر نشود و فضای مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بمانند و دو طرف بتوانند در فضای تو انواع دوستی و همکاری متقابل ابعاد مسئله را دقیق‌تر بررسی کنند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران قاعده ضرورت خویشتنداری و بررسی توأم با معنی نه و آرامش سیاسی بر پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت در خصوص این رخداد در حادثه تلخ است و همچنان بر این موضوع تاکید دارد و همه وظایف و مسئولیت های قانونی خود را در این ارتباط انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل خواهد کرد.

کنعانی تاکید کرد: ما با در همین چارچوب منطقی و اصولی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم روابط دوجانبه دو کشور همسایه و دوست که منافع مشترک ناگسستنی که میان دو ملت و دو کشور برقرار است، بیش از این حادثه تلخ و ناگوار متاثر نشود و روابط در ریل دوستی و وحدت و سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه رویکرد مبنایی جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با کشورهایی است که به مسیر روابط دو جانبه توام با احترام متقابل پایبند هستند، اظهار داشت: رویکرد اساسی ایران در ارتباط با آذربایجان عبور از این حادثه و همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم ها است.

زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها با اوکراین مشخص نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع اوکراین و ادعاهای این کشور درباره پهپادهای ایرانی، اظهار داشت: اولین دوره گفتگوهای فنی و کارشناسی میان اعضای دو تیم انجام شده است؛ ما برای ادامه گفتگو ها و برقراری درباره دور جدیدی از گفتگوهای فنی و کارشناسی در این ارتباط مشکل خاصی نداریم و می توانیم در زمان مناسبی این گفتگوها را انجام دهیم اما هنوز زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها انجام نشده است.

کنعانی درباره اتهام زنی مقامات اوکراین به ایران افزود: این موضوع نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه در ارتباط با قضایای مهم بین‌المللی از جمله موضوع اوکراین است.

وی با اشاره به حجم بالای کمک های نظامی دولت آمریکا و اروپایی ها به اوکراین در جنگ این کشور با روسیه، این ارقام را «بسیار سنگین» توصیف کرد و افزود: اگر اندکی از این عدد و رقم ها صرف سرمایه گذاری در اوکراین می شد، ما شاهد این همه ویرانی و خرابی و خسارت و تلفات انسانی در این کشور نبودیم و نیازی هم نبود که اوکراین هر از چند گاهی به جای نگاه کردن به اصل و ریشه بحران، اتهامات سیاسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند.

کنعانی سیاست جمهوری اسلامی ایران را در موضوع اوکراین را روشن دانست و آن را «عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از یک طرف علیه دیگری» برشمرد و ابراز امیدواری کرد، مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملتش آن را قربانی سیاست توسعه طلبانه آمریکا و ناتو در منطقه نکنند و با سیاست حکیمانه در سطح رهبران دو کشور مشاهده شکل گیری مذاکرات صلح و پایان یافتن جنگ در این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره موضوع هواپیمای اوکراینی با بیان اینکه این موضوع روند حقوقی و فنی خودش را دارد و در همان چارچوب دنبال می‌شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه ‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده مبتنی بر منافع متقابل با همه کشورها از جمله اوکراین است و بارها اعلام کرده است که شرایط سخت اوکراین را درک می کند.

وی با ابراز امیدواری به اینکه مناقشه نظامی در این کشور با رویکرد سازنده و سیاسی هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند و طرف این نظام و بحران از طریق گفتگو اختلافات خود را حل و فصل کنند، تاکید کرد: امیدواریم کشورهایی که میلیاردها دلار کمک نظامی را به اورکاین روانه می کنند و در عین حال مدعی طرفداری از صلح هستند، رویکرد غیرسازنده خود را کنار بگذارند و با رویکرد سیاسی و کمک به دو طرف برای حل بحران فکر کنند.

کنعانی با رد ارسال هرگونه تجهیزات و پهپاد به جنگ اوکراین، اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم برای رفع سوء تفاهم تفاهم حاضر به گفتگو هستیم که یک دور از این گفتگوهای تخصصی با هیئت عمانی در عمان انجام شد و در صورت لزوم برای برگزاری دور جدید هم مشکلی نمی‌بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این وزارتخانه ترجیح می دهد که به ادبیات سیاسی که در رسانه ها مطرح می شود، توجه نکند، اظهار داشت: مسیر روابط با کشورها، یک مسیر دو جانبه است که می بایست مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک تعریف شود.

توضیحات دولت کره قانع کننده نبوده است

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وصول طب ایران از کره جنوبی سوال شد، که وی توضیح داد: مطالبات موجود در بانک های کره، مطالبات قطعی متعلق به ملت ایران است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون با جدیت وصول آن را پیگیری کرده است و این روند را تا زمان وصول تمامی این دارایی های ملی پیگیری خواهد کرد.

کنعانی اظهار داشت: در این رابطه از طریق کانال های مختلف، موضوع دنبال می شود و دولت متناسب با شرایط و منطبق بر منافع خود در این زمینه اقدام لازم را و گام‌های مقتضی را در زمان های مناسب بر خواهد داشت و ما امیدوار هستیم تلاش های جاری به نتیجه لازم و درست منتهی می شود و دولت کره به تعهد و مسئولیت قانونی خود در این ارتباط به طور جدی و سریع عمل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل مطالبات مالی ایران از دولت کره به قوت خود باقی است، اظهار داشت: در هفته های اخیر شاهد اظهارات غیرحرفه‌ای و غیردیپلماتیک رئیس جمهور کره جنوبی در جریان سفر به کشور امارات متحده عربی بودیم و خواستار توضیح قانع کننده دولت کره جنوبی شدیم اما متاسفانه توضیحات طرف کره ای تا این مرحله قانع‌کننده نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چنانچه ما در این زمینه پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این امر می تواند بر مناسبات دوجانبه تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.

به گفته کنعانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول در انتظار تنظیم ملاقات های مد نظر برای دریافت پاسخ روشن بر قانع کننده تر در این ارتباط است.

تاکید بر مسیر دیپلماسی در موضوع عربستان

از کنعانی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان سوال شد که وی پاسخ داد: در موضوع عربستان تاکید ما بر مسیر دیپلماسی است؛ ما برای اصلاح مسیر روابط و برقرار شدن آن در ریل صحیح خود همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: چنانچه تلاش توأم با حسن نیتی از طرف هر کدام از کشورهای دوست از جمله عراق صورت بگیرد، ایران از آن استقبال می کند.

وی همچنین درباره تغییر در سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز به خبرنگاران توضیح داد: این کار مسیر شناخته شده خود و روندهای مشخصی دارد که در همین چارچوب در دولت سیزدهم انجام می شود و نقل و انتقالات در زمان مقتضی در تعداد قابل توجهی از سفارتخانه ها صورت گرفته است.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با تعداد دیگری از سفارتخانه‌ها این اقدام در حال انجام است و با پایان یافتن ماموریت تعدادی از سفرا سفرهای جایگزین جایگزین تعداد تعیین شده اند و مسیر اداری لازم برای اخذ پذیرش طی شده برخی ها در شرف اعزام هستند تعداد دیگری هم تعیین شده اند منتظر تکمیل روند اداری در داخل و مرحله اخذ پذیرش هستند.

وی افزود: این روند طبیعی چرخه تغییر مدیریتی در سفارتخانه ها همچنان در این دولت هم انجام شده و متناسب با تغییرات دوره این اتفاق صورت گرفته و این روند تکمیل می شود.

سفر رییس جمهور به چین در حال برنامه ریزی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه چینی درباره زمان سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به پکن اظهار داشت: این سفر جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه ریزی است و در زمان مناسب انجام خواهد شد .

وی همچنین درباره حمله تروریستی به یکی از تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی ایران در شهر اصفهان نیز توضیح داد: در این رابطه که اقدام مذبوحانه و زبونانه‌ای از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود، اطلاع رسانی لازم انجام شده است.

کنعانی ادامه داد: خوشبختانه با تدابیر دفاعی محکم و مستحکم جمهوری اسلامی ایران، این حمله نتیجه نداد و دشمنان ناکام ماندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این حادثه را بیانگر ناتوانی دشمنان ملت ایران در پیشگیری از پیشرفت روز افزون ملت و کشور در حوزه های مختلف دفاعی و صنعتی دانست و تاکید کرد که چنین اقداماتی تاثیری در اراده ملت ایران برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.

پیگیری حقابه هیرمند

از کنعانی درباره پیگیری حقابه هیرمند که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرده است، سوال شد که وی توضیح داد: وزارت امور خارجه در مقاطعی تلاش ها و پیگیری های مجدانه در این زمینه داشت و هیات هایی برای این امر به افغانستان عزیمت کردند که از جمله می توان به سفر هیات های کارشناسی این وزارتخانه، کارشناسان امور مرزی و تیم های ترکیبی در این خصوص اشاره کرد.

وی به سفر وزیر نیرو به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر بخشی از حقابه جمهوری اسلامی ایران دریافت شد اما این تمام حقابه ما نبود و دریافت همه این حقابه جزو مطالبات جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تاکید رئیس جمهور، تاکید موکدی بود تا دستگاهها و وزارتخانه های ذی ربط مسئولیت خودشان را در این رابطه با جدیت ادامه بدهند و موضوع با جدیت در دستور کار قرار دارد و از طریق گفتگوهای مشترک فنی و کارشناسی، این امر دنبال خواهد شد.

به گفته وی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز در ملاقات اخیری که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت، این موضوع را به طور جدی مورد مذاکره و گفتگو قرار داد.

کنعانی تاکید کرد: پیگیری حقابه هیرمند با هدف تامین حقوق ملت ایران از روش های حقوقی و مذاکرات دیپلماتیک و فنی در دستور کار است و این موضوع را برای تحقق منافع ملت و هم برای اجرای دستور رئیس جمهور دنبال خواهد کرد.

تسلیت به ملت و دولت سوریه و ترکیه  درپی زلزله اخیر

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه وقوع زلزله در کشورهای ترکیه و سوریه را تسلیت گفت و اظهار داشت: لازم می‌دانم با توجه به گستردگی این حادثه تلخ تلفات انسانی سنگینی که تا این لحظه گزارش شده است، به ملت های سوریه و ترکیه تسلیت بگویم و مراتب همدردی عمیق جمهوری اسلامی ایران را با این دو کشور اعلام نمایم.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ارتباطات خوبی با هر دو کشور ترکیه و سوریه دارد و با کمک نهادهای امدادی خود به وظیفه اخلاقی و انسانی خود در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه برای کمک به زلزله زدگان عمل خواهد کرد.

وی همچنین درباره عادی سازی روابط آنکارا و دمشق نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه رویکرد سیاسی در کمک به نزدیکی دو کشور ترکیه و سوریه استقبال می کند و پیشتر نیز تلاش‌های سیاسی لازم را در این رابطه انجام داده است.

وی افزود: گفتگوهای خوبی در دمشق و آنکارا در چارچوب سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی صورت گرفت که در مسیر تکمیل تلاش ها برای تقویت گفتگوهای منطقه‌ای برای کمک به تثبیت صلح و ثبات در منطقه و سوریه بود.

کنعانی با بیان اینکه با تقویت روند آستانه اتفاق‌نظر خوبی میان چهار کشور (روسیه، ترکیه، سوریه و ایران)‌شکل گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با توافقات انجام شده شاهد برگزاری نشست های چهارجانبه در آینده نزدیک در راستای کمک به صلح و ثبات در سوریه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست خبری با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی بیش از چهار دهه پیش با رهبری حضرت امام خمینی در شرایطی به پیروزی رسید که الگوی منحصر به فرد را در میانه همه انقلاب‌های جهان به ملت‌ها عرضه کرد؛ انقلابی که تنها با اراده مردم و بدون هیچ گونه مداخله و اراده خارجی به موفقیت و پیروزی رسید و نشان داد که اراده ملت ها می تواند بر معادلات جهانی توسط قدرتها غلبه یابد.

وی با بیان اینکه چندین دهه است که گفتمان جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی به گفتمان غالب در منطقه و پیرامون تبدیل شده است و پیام انقلاب به گوش جهانیان رسیده است، افزود: ملت ها متاثر از پیام بنیانگذار فقید انقلاب امام راحل و متاثر از الگوی مردم سالاری دینی و هویت ملی و مذهبی تلاش می کنند استقلال سیاسی و کرامت انسانی خودشان را در نظام بین الملل و مواجهه قدرت ها و مستکبران احیا کنند و هویت ملی و انسانی خود را از تعرض و دست اندازی قدرتهای سلطه طلب محفوظ نگه دارند.

کنعانی ادامه داد: اکنون ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران مقتدرتر از همیشه در عرصه های مختلف داخلی و خارجی ظهور و بروز و تجلی پیدا کرده و توطئه گران به در بحران کشاندن کشور از طریق تحریک و تحرکات خارجی در سایه هوشیاری و بصیرت ملت ایران ناکام باقی مانده اند و درمانده شده اند.

وی با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملت بزرگ ایران و آرمانهای وام گرفته شده از اسلام ناب محمدی این مسیر پر افتخار را با قدرت در کنار ملت و همه اجزای دولت ادامه می دهد، افزود: در این مسیر، روش های همیشگی سلطه طلبان و استفاده آنها از ابزارهای فشار و ارعاب تاثیری بر اراده ملت بزرگ ایران نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری جشن های دهه فجر در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور اظهار داشت: همگام با ملت بزرگ ایران این آیین نها برگزار می شود و ما امسال نیز شاهد برگزاری نشست ها و برنامه ها و آیین هایی در کشورهای مختلف جهان خواهیم بود.

کنعانی افزود: خوشبختانه پیروزی انقلاب اسلامی رخداد مهمی در جهان است که علاقه مندان زیادی دارد که همه ساله در آیین های گرامیداشت آن شرکت می کنند و بنابراین در سال جاری هم چنین برنامه هایی را در کشورهای مختلف شاهد خواهیم بود.

 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: