اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - 22 November 2022
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید براینکه با تکیه برفناوری سهم غذای دریایی را در سفره مردم افزایش دهیم، گفت: باید سهم بازار از غذایی ارزان و دردسترس را تامین و ترویج کنیم که در این خصوص ستاد زیست فناوری این موضوع را به عنوان ماموریت دانسته و هر اقدامی که منجر به افزایش محصولات دریایی شود را انجام می دهد.
با تکیه برفناوری سهم غذای دریایی را در سفره مردم افزایش دهیمبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته ودر نشست ویژه ارگان‌های دریایی، یکی از مهمترین  اهداف ما در جامعه تغییر سبک غذا و افزایش سهم غذای دریایی در سبد خانوار دانست و گفت: این هدف گذاری در راستای امنیت غذایی و جزء پروژه های پیشران کشوراست تا علاوه برافزایش سلامت مردم اقتصاد کشوربه خصوص در بخش شیلاتی رونق یابد. 

قانعی ادامه داد: متاسفانه هنوز این صنعت در سطح کلان کشور به عنوان صنعت پیشران قرار نگرفته و بانک ها تمایلی به حضور در این بخش ها ندارند اما با بررسی های انجام شده این موضوع مطرح شده که بخشی از آن به نفوذ فناوری مرتبط است تا با کاهش هزینه و افزایش بهره وری اشتیاق به سرمایه گذاری دراین بخش افزایش یابد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر همکاری شیلات ایران، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی ومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استفاده از سهم 10 درصدی غذای دریایی در مدارس و دانشگاه ها،  گفت: ما باید از کشش بازار شروع کنیم یعنی اینکه مصرف غذا های دریایی را طوری بالا ببریم که سرمایه گذار به این سمت سوق داده شود.

افزایش مصرف غذای دریایی در مدارس و دانشگاه ها 

قانعی ادامه داد: ابزار لازم در اختیار معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت قرار دارد و هماهنگی آن نیز شکل گرفته علاوه برآن نیز اداره مدارس آماده همکاری هستند و قرار است که به صورت پایلوت در بخشی از کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی های لازم صورت گیرد تا پاسخگوی تقاضای بازار باشیم، گفت: باید سهم بازار از غذایی ارزان و دردسترس را تامین و ترویج کنیم که در این خصوص ستاد زیست فناوری این موضوع را به عنوان  ماموریت دانسته و هر اقدامی که منجر به افزایش محصولات دریایی شود را انجام می دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: فناوری که به معیشت مردم کمک کند باید جزء شاخص های اصلی باشد تا همه مردم مشتاق به استفاده از آن بوده و با این معیار دانش بنیان ها را نیز به این سمت بیاوریم.

قانعی، گفت: حجم عظیمی از شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد، که در حوزه سلامت هستند که با این ظرفیت می توانند در حوزه های شیلاتی و فناوری های نوین به صنعت غذای دریایی کمک کنند.

وی در ادامه با تاکید براینکه تنها پاسخ ما در تغییر اقلیم، زیست دریا دانست و گفت: اینکه کشوری 90 درصد آن دریا باشد باید چند پروژه کلان برای آن تعریف شده و فناوری های هم برای بهره وری بیشتر این صنعت بررسی و همچنین ارائه راه حل های مناسب برای حرکت اقتصاد به سمت این صنعت است و در مقابل آن نیز توسعه بازار را داشته باشیم.

براساس این گزارش،در پایان تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شیلات ایران با ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری امضاء شد که موضوع آن همکاری‌های مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به منظور کمک به توسعه و ترویج فناوری جدید ،دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد نوآوری و فناوری در حوزه شیلات و آبزیان است.





خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: