اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - 23 August 2022
دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرد که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.
تابستان چگونه بدون خاموشی گذشت؟عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی

عصرپرس، بدین منظور با توجه به حساسیت این موضوع وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود برنامه‌ مدون و منسجمی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.

براساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه مقرر شده است تا در طی چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق خواهد شد. این میزان افزایش ظرفیت در طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۹۲ درصد انرژی سالانه تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود؛ از این رو برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. بدین منظور با توجه به حساسیت موضوع برنامه فشرده و مسنجمی برای دوره اوج بار 1401 در دستور کار صنعت برق گرفت تا واحدهای در نظر گرفته شده برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در موعد مقرر وارد مدار شده و به کمک شبکه سراسری برق کشور بیاید.

تلاش‌های صورت گرفته در این بخش موجب شد تا طی کمتر از یکسال 17 واحد نیروگاهی به ظرفیت سه هزار و 27 مگاوات در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور وارد مدار تولید شود.

پروژه‌های سنکرون شده در این بازه زمانی شامل: واحدهای گازی نیروگاه‌های هنگام، پاسارگاد قشم، میانرود، آریان زنجان(دو واحد)، ایران ال‌ان‌جی(سه واحد)، مهتاب کویر(دو واحد) و شهید باکری بوده است. همچنین در این مدت واحد بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی و غرب‌کارون نیز به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به زودی با سنکرون واحدهای جدید نیروگاه‌های زاهدان، دوکوهه، عسلویه، راشد تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، بعثت پارس‌جنوبی، سبلان و فردوسی رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته خواهد شد.

از سوی دیگر در این میان پروژه ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود نیز جزو برنامه‌هایی بود که برای افزایش پایداری شبکه برق کشور در دستور کار قرار گرفت و در پی انجام این طرح حدود 935 مگاوات از طریق ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات از طریق رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شد.

بر این اساس در راستای پروژه‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعا بیش از پنج‌هزار و 500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده خواهد شد که این میزان رشد ظرفیت در چنین بازه زمانی طی چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. مجموعا انجام اقدامات صورت گرفته در این بخش موجب شده است تا ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشورمان نیز از مرز 72 هزار مگاوات عبور کند.

همچنین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را نیز پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رساند تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند. انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز 98 درصد عبور کند.

براساس آمارهای جهانی بین دو تا پنج درصد نیروگاه‌ها ممکن است در زمان اوج مصرف برق به دلیل حوادث پیش‌بینی نشده دچار خروج اضطراری شوند که با فعالیت‌های انجام شده در فصل تعمیراتی این دوره، نرخ خروج اضطراری نیروگاه‌ها از مرز سه درصد عبور نکرد.

افزایش ظرفیت و آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی موجب شده است که طی پنج ماهه نخست امسال میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور با رشد 2.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز 129 میلیارد کیلووات ساعت عبور کرده و در این بازه زمانی بیش از 92 درصد برق مورد نیاز کشور توسط واحدهای تولید برق حرارتی تامین شود.

اقدامات صنعت برق حرارتی کشورمان در گرماگرم روزهای تابستان موجب شد تا با افزایش ظرفیت و آمادگی نیروگاه‌های حرارتی شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عبور از پیک تابستان امسال بدون بروز خاموشی‌های مستمر چند سال اخیر باشیم.

در کنار تلاش‌های صورت گرفته توسط صنعت‌گران برق حرارتی نباید از همدلی و همراهی مردم غافل شویم که عبور موفق از روزهای اوج مصرف تابستان امسال بدون مشارکت و مدیریت مصرف از سوی مشترکان امکان‌پذیر نبود و بار دیگر به اثبات رسید که همدلی ملی رمز عبور از مشکلات است.
نام:
ایمیل:
* نظر: