اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - 12 August 2022
خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دو کشتی حامل غلات روز جمعه از بندرهای اوکراین به مقصد ترکیه و ایران حرکت کردند که یکی از آنها حامل ۶۰ هزار تن ذرت برای ایران بوده است.
یک کشتی حامل ذرت از اوکراین عازم ایران شدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خبرگزاری رویترز؛  وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که کشتی سورموفسکی با پرچم بلیز روز جمعه با بیش از سه هزار تن گندم به مقصد استان تکیرداغ در شمال غربی ترکیه و کشتی استار لورا با پرچم جزیره مارشال حامل ۶۰ هزار تن ذرت، اوکراین را به مقصد ایران ترک کرده است.   

 با خروج این دو کشتی دیگر حامل غلات در روز جمعه از بندرهای اوکراین که یکی از آنها برای نخستین بار حامل گندم بوده، شمار کل کشتی هایی که بر اساس توافق تازه از این کشور خارج شده اند به ۱۴ فروند رسید.

تاکنون بیشتر محموله های خارج شده از بندرهای اوکراین، غلات برای غذای حیوان یا سوخت بوده است.

مسکو بر اساس این توافقنامه که دو هفته پیش با میانجی گیری سازمان ملل متحد میان روسیه، اوکراین و ترکیه امضا شد، با ازسرگیری صادرات غلات از بندرهای اوکراین در دریای سیاه پس از حدود پنج ماه محاصره موافقت کرد.

اوکراین به همراه روسیه نزدیک به یک سوم صادرات گندم جهان را پیش از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در اختیار داشته است. افزون بر این نزدیک به ۲۰ میلیون تن غلات از محصول سال گذشته (۲۰۲۱) در انبارهای اوکراین باقی مانده و میزان محصول گندم سال جاری نزدیک به ۲۰ میلیون تن ارزیابی می شود.   

قرار است چهار کشتی دیگر پس از بازرسی شدن در استانبول وارد بندرهای اوکراین شوند. سازمان ملل متحد پیش بینی کرده که شمار کشتی های عازم اوکراین با توجه به توافق در باره فروش غلات، افزایش یابد.  

بر اساس این توافقنامه که در ماه گذشته (ژوئیه) هم زمان با نگرانی ها از ایجاد کمبود شدید مواد غذایی در جهان به علت قطع عرضه غلات اوکراین و حتی آغاز قحطی در بخش هایی از زمین، امضا شد، همه کشتی ها در استانبول توسط مرکز هماهنگی مشترک شامل نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل بازرسی می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: