اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۱۲ تير ۱۴۰۱ - 03 July 2022
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد:
سخنگوی صنعت آب بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد،گفت:هیچ برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در هیچ نقطه کشور نداریم اما مشترکان باید صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف را در تمامی بخش‌ها در دستور کار خود قرار دهند.
هیچ برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در کشور نداریمبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس" فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته بدترین وضعیت را به لحاظ بارش‌ها در ۵۰ سال اخیر داشتیم، اظهار داشت؛ خروجی‌های آب از سدها را نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش داده‌ایم تا بتوانیم خود را برای تابستان و پاییز آماده کنیم.

وی افزود: درحال حاضر حدود 50 تا 51 درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر است، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده حدود ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد که نسبت به درازمدت ۲۲ درصدکاهش داشته است. 

قاسم‌زاده گفت: سال آبی سال گذشته، سال خیلی کم‌آبی بود به‌طوری‌که طی ۵۰ سال اخیر بدترین شرایط بارش را داشتیم. این وضعیت بارشی اثر مضاعفی بر روی موجودی مخازن سدها و آب‌های زیرزمینی داشت.

وی ادامه داد: در هفته گذشته آب 9 مشترک پرمصرف تهرانی قطع شد که این مشترکان، پیش از این در قبوض آب با اخطار پرمصرفی مواجه شده بودند اما به چند نوبت اخطار توجهی نکردند و در نهایت آب آنها قطع شد؛ اما در مجموع 5 درصد از مشترکان تهرانی با اخطار پرمصرفی مواجه شده بودند که اغلب آنها نسبت به اصلاح روند مصرف خود اقدام کردند.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به میزان مصرف آب در بخش خانگی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که این عدد در تابستان متفاوت است. در دو هفته اخیر به دلیل افزایش گرمای هوا شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم به گونه‌ای که اکنون از پیک سال گذشته عبور کرده‌ایم اما امیدواریم پیک‌های جدید را تجربه نکنیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: مصرف را با تهران مورد سنجش قرار می‌دهیم در حال حاضر ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع تهران می‌شود که تاکنون توانسته‌ایم بدون مشکل از این وضعیت عبور کنیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه "هر نوع جریمه برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها باید با ظرفیت‌های قانونی صورت بگیرد"، گفت: تعرفه آب برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند مشابه تعرفه سال 99 است و هیچ تغییر تعرفه‌ای نداشته‌اند، اما افزایش تعرفه برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف می کنند اعمال شده است.

وی در خصوص اصلاح تعرفه‌های آب در سال 1401 گفت: طبق مصوبه‌ای که هیئت وزیران داشته و طبق ظرفیت‌های قانون بودجه امسال، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده است؛ طبق این آیین‌نامه اجرایی، تعرفه‌های آب اصلاح می‌شود که هر زمان تصویب و ابلاغ شد، جزئیات آن بیان خواهد شد.

قاسم‌زاده از تدوین سندی در شورای عالی آب برمبنای همکاری بین دستگاهی در زمینه اصلاح روند مصرف آب خبرداد و گفت: در صورت تصویب این سند، می‌توان اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی صنعت آب در خصوص تأمین آب کشاورزی اصفهان گفت: متعهد شدیم که 320 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی غرب و شرق اصفهان تأمین کنیم که تا امروز 250 میلیون مترمکعب را تأمین کرده‌ایم و 60 میلیون مترمکعب دیگر نیز در نوبت تأمین قرار دارد و فقط 10 میلیون مترمکعب از تعهد عقب هستیم.

وی افزود: در قانون بودجه ظرفیتی دیده شده که از محل صادرات محصولات آب‌بر، بخشی از درآمد صرف طرح‌های آبی شود که این مسئله در صورت اجرا می تواند به تأمین مالی طرح‌های آبی کمک کند.

قاسم‌زاده از ادامه تکمیل آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و اصفهان خبر داد و گفت: تخصیص 280 میلیون مترمکعب آب در سال برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان نهایی شده و برای استان‌های یزد، کرمان و اصفهان نیز در فاز اول تخصیص 150 میلیون مترمکعب نهایی شده و درحال گذراندن مراحل نهایی عملیات اجرایی است و برای این سه استان، تخصیص 200 میلیون مترمکعب دیگر نیز از محل آب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه "تعداد شهرهای دارای تنش آبی در ابتدای تیرماه به 270 شهر رسید" گفت: از این میان تنها 4 یا 5 شهر وضعیت قرمز دارند که این شهرها نیز با طرح‌های آبرسانی اضطراری درحال تأمین آب هستیم.

قاسم زاده درپاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر قطع برق برخی از چاه‌های شرکت آب وفاضلاب استان تهران که باعث قطعی آب دربرخی مناطق استان شد، گفت، براساس برنامه وزارت نیرو وتاکیدات وزیر نیرو در چاه‌های آب شرب که در مدار هستند نباید قطعی برق داشته باشیم .

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در هیچ نقطه کشور نداریم اما مشترکان باید صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف را در تمامی بخش‌ها در دستور کار خود قرار دهند تا به پایداری آبرسانی در ایام گرم سال کمک کنند.

قاسم‌زاده از تشکیل سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین و آب‌های جوی خبر داد و گفت: بحث بارورسازی ابرها که در سال جاری نیز اقدامات موثری در این زمینه انجام شده، از این پس ذیل نظر این سازمان پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در زمینه بارورسازی ابرها، از رادار خاصی جهت پتانسیل‌یابی و تعیین بهترین نقاط بارورسازی استفاده می‌شود که تکنولوژی آن در اختیار چند کشور خاص بوده و این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی‌دانند که اخیرا یک شرکت ایرانی موفق به دستیابی به این تکنولوژی شده و قرار است از این پس با دانش کسب شده، در زمینه بارورسازی ابرها اقداماتی انجام شود که اطلاعات بیشتر در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قاسم‌زاده درباره پروژه داپ و گاپ و تاثیر آن بر ایران اظهار داشت: کشور ترکیه در راستای سیاست‌های توسعه‌ای پروژه‌هایی را در بخش آب آغاز کرده که از مهمترین آنها داپ و گاپ هستند، داپ در حوزه آبریز رودخانه ارس و گاپ در حوزه آبریز دجله و فرات و در بالادست واقع شده و قرار است آب را ذخیره‌سازی کنند، اگر ترکیه معیارهای زیست محیطی را رعایت نکند در پایین‌دست منجر به اتفاقاتی خواهد شد اما اگر حقابه زیست محیطی تعیین و کشور ترکیه مجاب به رعایت شود؛‌ از آسیب جلوگیری می‌شود. 

وی افزود: پروژه گاپ روی حوزه رودخانه‌های دجله و فرات اجرایی می‌شود، ایران از فرات سهمی ندارد اما 6 درصد از آورد 78 میلیارد متر مکعبی دجله در کشور ما واقع شده است. ما به خاطر اقدامات بشردوستانه و حسن همجواری با کشور عراق در این سهم اندک هم سعی کردیم حقابه زیست محیطی را رعایت کنیم و آب را به سمت پایین‌دست رهاسازی می‌کنیم، اما اجرای پروژه گاپ از سوی ترکیه تبعات زیست محیطی بر پایین‌دست داشته به طوری که شاهد ورود ریزگردها به ایران هستیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به سدسازی‌های ترکیه، عراق و سوریه بروی دجله و فرات گفت: آورد دجله حدود 43 میلیارد متر مکعب است اما 3 برابر این آورد یعنی حدود 130 میلیارد متر مکعب مخزن برای اهداف ذخیره‌سازی آب از سوی سه کشور بخصوص ترکیه و عراق ایجاد شده است، آورد فرات هم حدود 30 تا 34 میلیارد متر مکعب است که 5 برابر آن یعنی حدود 170 میلیارد متر مکعب بارگذاری مخزن اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ما نگران اقدامات سدسازی و ایجاد مخازن بروی دجله و فرات هستیم، خاطرنشان کرد: در بخش ترکیه از طریق دیپلماسی مباحث را دنبال می‌کنیم که تضمین‌هایی حاصل شود تا تبعات زیست محیطی ایران را تهدید نکند، هرچند این تهدیدها فراتر از ایران بوده و کل منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است، چند بار نیز از کشور عراق دعوت رسمی بعمل آوردیم که بتوانیم معاهداتی داشته باشیم تا از تبعات منفی زیست محیطی بر ایران جلوگیری شود اما از سوی مقامات عراق استقبال نشد ولی ما همچنان پیگیر موضوع هستیم.

قاسم‌زاده درباره پیگیری موضوع حقابه و تبعات زیست محیطی از مسیری غیر از دیپلماسی گفت: وزارت نیرو اقدامت خود را در حوزه دیپلماسی انجام می‌دهد، خارج از این مبحث اگر اقدامی متصور باشد در حیطه وظایف وزارت خارجه است و وزارت نیرو دخالتی ندارد. اما قطعا با کشورهای همسایه در حوزه رودخانه‌های مرزی دیپلماسی آب را پی می‌گیریم و در حال حاضر اقدام دیگری را حداقل در بخش فنی متصور نیستیم و اعتقاد داریم که این مسائل از طریق دیپلماسی حل می‌شود و اقدامات دیگر تاثیرگذاری پایداری نخواهد داشت.  

وی تاکید کرد: در هر حال عدم رعایت حقابه محیط زیست علاوه بر تاثیرگذاری روی کمیت و کیفیت منابع آب، منابع آب در دسترس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، همچنین به دلیل کاهش دبی منجر به کاهش کیفیت آب شده و امکان برداشت از این منابع را سلب می‌کند. 

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: علاوه بر آسیب‌های زیست محیطی؛ طبیعتا اگر منابع آبی از یک منطقه حذف شود کیفیت خاک هم به مرور از دست می‌رود، پوشش گیاهی از بین می‌رود و ممکن است کانون‌های ریزگرد در منطقه بوجود آید.
نام:
ایمیل:
* نظر: