اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - 31 January 2022
حجت بر همه تمام شدعصرپرس، پرویز کرمی✍ آرام آرام، دارد همه چیزمان به همه چیزمان می آید. این گزاره را نه با سویه طعنه آمیزش، بلکه براساس معنی ساده و بی کنایه اش آورده ام. با داشتن پیشینه ای غنی و چندهزار ساله، داشتن سرمایه های انسانی و مادی و زمینی فراوان، رهبری مقتدر و عزم و اراده بسیار برای رسیدن به اقتدار در کارگزاران و خدمتگزاران؛ مدت هاست در سایه مشکلات و دشواری ها و کاستی های به ارث رسیده از گذشتگان و فرهنگ خام‌خواری قرار گرفته است. گر چه، تحریم های ظالمانه و دشمنی ها و حسادت های شرورانه، علت العلل گرفتاری های موجود است اما می باید که بپذیریم، جاهایی هم خودمان در ساز و کارها و کاربرد سیستم و سازماندهی امکانات مان، کسری های داشته ایم و داریم. اما با سخنان دیروز رهبر فرزانه انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، حجت را بر همه تمام کرد. این سخنان طلیعه شرایطی است که سبب شده تا باز تکرار می کنم آرام آرام همه چیزمان به همه چیز بیاید. یعنی توانمندی های مان در کنار امکانات و ساز و کارها و ابزارها، به درستی قرار بگیرد و رخت و لباسی آراسته و در خور شأن ایران اسلامی عزیز، جفت و جور شود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، در دیداری که ذکرش آمد، فرموده اند: «در سالهای اخیر هزاران بنگاه دانش‌بنیان کوچک و متوسط به‌وجود آمده است اما در مورد دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ غفلت شده است که باید در این زمینه از توانایی و دانش جوانان خوش‌استعداد استفاده شود؛ همان‌طور که در هر جایی، از واکسن کرونا تا موشک نقطه‌زن که به جوانان اعتماد و از آنها کار خواسته شد، واقعاً درخشیدند.» با شنیدن این فرمایشات، بوی بهبود ز اوضاع جهان شنیده می شود.

سال هاست که داریم تلاش می کنیم تا زیست بوم نوآوری و دانش بنیان در کشور پا بگیرد و ایمانی که به تاثیرگذاری آن در پیشرفت و توسعه کشور داریم، دمی پا پس نکشیده ایم و خسته نشده ایم. اما در این راه، موانع بسیار بود و بازدارنده ها، پرشمار. اما عزم و اراده اتاق فکر این زیست بوم که بی شک، خالق و حامی بزرگ اش، رهبر فرزانه انقلاب هستند، با همراهی شور و شعور جوانان گام دومی، معضلات را پشت سر گذاشته و افق های درخشانی را بر این سرزمین تابانده است.

بیش از 6 هزار و 500 شرکت دانش بنیان و یک هزار و 500 شرکت خلاق و ده هزار استارتاپ، در سال های گذشته با رشدی تصاعدی، متولد شده اند و منشاء خیر فراوان بوده اند. فقط آنجایی جور نبود و همه چیزمان به همه چیزمان نمی آمد که صنایع بزرگ و برخی نهادها و سازمان های اداری و اقتصادی، به طور کامل به رنگ دانش بنیانی در نیامده بودند. اینجا بود که زیست بوم، در سربالایی نفس گیری افتاده بود و کاهش سرعت و شتاب اش، بعضی ها را دلسرد می کرد. با این همه، با اطمینان کامل باید بگویم که امروز زیست بوم نوآوری و خلاق، آنچنان وسیع و سترگ شده است که هیچ کس و هیچ جایی نمی تواند آن را نادیده بگیرد؛ به ویژه صنایع بزرگ. گر چه برخی از صنایع، شجاعانه و مدبرانه، پای کار آمدند و با دانش بنیانی ها رسم دوستی برپا کردند و سودش را هم بردند، اما برخی دیگر، همچنان بی اعتماد بودند و برخی هم متاسفانه، بی اعتنا و بی اعتقاد بودند به دانش بنیان ها.

اما خدا رو شکر می کنم که فرمایشات دیروز رهبر فرزانه انقلاب، تردیدها و خوابزدگی ها را رفع کرد و از حالا باید شاهد اجماع و همراهی همه صنایع بزرگ در زیست بوم نوآوری و خلاق و بازیگری تاثیرگذار و پیشبرنده باشیم. همچنین از اقدام ارزنده اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون «جهش تولید دانش بنیان» یاد می کنم و از نمایندگان محترم سپاسگزاری می کنم که با این عمل، جهش و انرژی مضاعفی به زیست بوم فناوری و نوآوری بخشیده و روزنه های امید درخشانی را فرا روی شرکت های دانش بنیان و خلاق کشور گشوده است. این امر سبب شده است تا بیش و پیش از همه، جوانان گام دومی انقلاب که بن مایه اصلی این زیست بوم را تشکیل می دهند، مصمم تر از همیشه و با ایده های خلاقانه و در پی ارایه راه حل های فناورانه برای رفع و تعدیل مشکلات کشور فعالیت کنند. تا رویت جمال ایران قوی، زمان زیادی نمانده است. به زودی جشن اقتدار با مجلس گردانی شرکت های دانش بنیان و خلاق برپا خواهد شد. چنین بادا.

*دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق
نام:
ایمیل:
* نظر: