اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۹ - 26 December 2020
معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اطلاع رسانی و مشارکت مردم در پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 اقدام به تهیه و انتشار پیام های آموزشی با عنوان "روشهای آسان برای آرام سازی ذهن" کرده است.
8 روش آسان برای آرام سازی ذهن در مواجهه با کرونابه گزارش عصرپرس از وزارت بهداشت، براساس اعلام معاونت بهداشت، استرس، سبب ایجاد تنش در ذهن و بدن می شود و از آنجایی که تنفس‌های عمیق و تکنیک آرام سازی از روش‌های کاهش تنش هستند، تنفس عمیق (دیافراگمی) یک شیوه سریع آرام کردن بدن است.

در توصیه ها و پیام های بهداشتی معاونت بهداشت که به منظور مواجهه با موقعیت های تنش زا از جمله بیماری کرونا منتشر شده، آمده است: تنفس عمیق، سطح برانگیختگی بدن را به سرعت کاهش می دهد و اثر آرامبخش بر کل بدن دارد، به همین جهت برای انجام تنفس عمیق ابتدا در مکانی که احساس راحتی می‌کنید، دراز کشیده و بدن خود را در وضعیت آرامی قرار دهید، سپس یک دست را روی قفسه سینه و دست دیگر را روی شکم قرار دهید، وقتی عمل دم را انجام می دهید باید  دستی که روی شکم قرار دارد بالا بیاید و وقتی بازدم را انجام می دهید دستتان پایین برود و شکم صاف شود.

در این پیام های آموزشی آمده است: پس از انجام این اقدامات نفس بگیرید و هوا را به آرامی به درون ریه خود بفرستید و تا 4 بشمارید در ادامه به آرامی هوا را از ریه خود خارج کرده و عمل دم و بازدم را چند بار تکرار کنید.

افراد باید روی تنفس خود تمرکز ‌کرده و اجازه ندهند افکار دیگری وارد ذهنشان‌ شود و درصورتی که بعد از این مراحل سرگیجه  سراغتان آمد از ادامه تمرین صرف نظر کرده و به زمان دیگری موکول کنند. تنفس عمیق باید به مدت 5 دقیقه و دو بار در روز انجام شود چرا که تکنیک آرمیدگی یا ریلکسیشن از طریق کاهش ضربان قلب، فشارخون و کند شدن تنفس باعث کاهش استرس و تنش عضلات می شود.

همچنین در این پیامهای آموزشی به شیوه های مختلف انجام تکنیک آرامیدگی اشاره و عنوان شده است برای انجام این تمرین در مرحله نخست مکانی راحت و آرام را برای تمرین انتخاب کنید البته بهتر است زمانی از روز را برای تمرین درنظر بگیرید که احساس آرامش بیشتری دارید.

براساس این توصیه ها، پس از انتخاب محل مورد نظر روی یک صندلی راحت نشسته، به آرامی نفس بکشید و سپس عضلات مختلف بدنتان  را به ترتیب شُل کنید و همچنان به تنفس آرام و منظم خود ادامه دهید.

بهتر است آرمیدگی عضلانی را دو بار در روز انجام دهید و از آنجایی که تنفس عمیق و آرام سازی یک مهارت است و یادگیری آن نیاز به زمان دارد به همین جهت این تکنیک  را ابتدا در موقعیت های عادی، انجام داده و پس از کسب مهارت در موقعیت های تنش زا از آن استفاده کرده و خود را آرام کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر: