اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 27 October 2018
معاون فنی سازمان نقشه‌برداری بیشترین فرونشست در استان تهران را مربوط به جنوب و جنوب غرب تهران دانست و گفت: منطقه ۱۸ و ۱۹ تهران نیز تحت تاثیر این پدیده قرار دارد.

به گزارش عصرپرس، دکتر یحیی جمور در نشست خبری امروز سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه مطالعات درخصوص فرونشست زمین از سال ۸۰ در بخش‌های مختلف کشور انجام شده است،‌ اظهار کرد: این مطالعات به دلیل محدودیت تجهیزات و اعتبارات داده‌های به دست آمده در قالب اطلس‌ها وجود نداشت، ولی در مطالعات اخیر، توانستیم داده‌های به دست آمده را در قالب گزارش‌های رسمی به مراجع علمی ارائه دهیم، ضمن آنکه این داده‌ها در نشریات معتبر داخلی و خارجی نیز منتشر شده است.

وی نمونه این مطالعات را بعد از زلزله کرمانشاه دانست و یادآور شد: با مشاهده ترازیابی و داده‌های ایستگاه جی‌پی‌اس و همچنین تصاویر راداری موفق شدیم تا گزارشی فنی از این زلزله تهیه کنیم.

جمور با بیان اینکه در این مطالعات بیش از ۴۰ خط ترازیابی در کشور تعیین شد، اضافه کرد: بر اساس مطالعات ما، بیشترین دلیل ایجاد پدیده فرونشست در کشور استخراج آب از سفره‌های زیرزمینی بوده است.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی از سوی چاه‌های دارای مجوز و بدون مجوز صورت گرفته است، گفت: برای جلوگیری از این پدیده نیاز به راهکارهای جامعی داریم.

جمور در عین حال با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست با فروچاله متفاوت است، ادامه داد: فرونشست یک پدیده تدریجی است؛ ولی فروچاله که به آن فروریزش هم می‌گویند، به دلیل آن است که با برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در خاک تخلخل‌هایی ایجاد می‌شود و به طور ناگهانی منطقه وسیعی دچار ریزش می‌شود.

وی با بیان اینکه فروریزش نتیجه پدیده فرونشست است، گفت: پدیده فروریزش ناشی از خالی شدن آب از آب‌خوان‌ها است.

جمور ادامه داد: بررسی دلایل فرونشست زمین مربوط به وظایف سازمان نقشه‌برداری نیست، ولی مشاهدات ما نشان می‌دهد فرونشست‌ها در مناطقی که چاه‌های آب مجاز داشته‌اند، رخ داده است.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری بیشترین نرخ فرونشست در تهران را مربوط به جنوب و جنوب غرب تهران دانست و یادآور شد: منطقه شهریار سالی ۲۰ تا ۲۲ سانتی‌متر فرونشست دارد، ضمن آنکه مناطق ۱۸ و ۱۹ تهران نیز تحت تاثیر این پدیده قرار دارد.

عضو هیات علمی سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر اینکه هرچه از جنوب به سمت شمال تهران حرکت کنیم، از میزان نرخ فرونشست کم می‌شود، گفت: نرخ فرونشست در منطقه مهرآباد تهران سالی یک سانتی‌متر بوده است.

وی به زلزله ۲۱ آبان سال گذشته کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ما در این مطالعات اقدام به تصویربرداری هوایی کردیم که بررسی این تصاویر نشان داد که این منطقه حدود ۹۰ سانتی‌متر بالا آمدگی داشته که ناشی از زلزله ۲۱ آبان سال گذشته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مطالعات ما همچنین نشان داد که منطقه زلزله‌زده کرمانشاه حدود ۵۰ سانتی‌متر حرکت از غرب به جنوب غرب داشته است.


منبع: ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر: