به گزارش خبرنگار
سرویس اجتماعی عصرپرس،
ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص وضعیت توریسم درمانی در کشور گفت: کشور ما در سه دهه گذشته در شرایط قرار داشت که برای اداره بیماران داخل کشور در خارج از تهران و چند شهر بزرگ از پزشکان خارجی و کشورهای آسیای شرقی با هزینه ارزی زیادی استفاده می شد و برای انجام جراحی عادی نیز باید بیماران به کشور های اروپای اعزام می شدند.
وی افزود: اما خوشبختانه با توجه به پیشرفتهایی که در داخل کشور و دربخش بهداشت ودرمان داشته ایم بی نیاز ازاعزام بیمار به دیگرکشورها هستیم و علاوه برآن با فراهم کردن زیرساختهای لازم درجهت توریسم درمانی قادر به جذب بیمار از کشورهای خارجی هستیم.
سخنگوی وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر بیماران دیگر کشور ها به دلیل کیفیت بالای ارائه خدمات پزشکی در ایران برای معالجه به کشور ما سفر می کنند و علاوه بر آن نیز می توان از ارائه خدمات درمانی از قبیل: آب درمانی ، استفاده از چشمه های آب گرم ، مواد گیاهی خاص و... در جهت جذب توریسم استفاده کرد.
شایعهاستعفای وزیر بهداشت
حریرچی گفت:در
مورد خبر استعفای سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اظهار داشت: این خبر صدردصد شایعه است. هاشمی قویتر از گذشته به فعالیت مشغول بوده و از صبح زود روز
گذشته تا 3 بامداد مشغول بازدید از بیمارستانها بود و 8 صبح امروز نیز در شورای معاونین
وزارتخانه حاضر شد.
وی افزود: رئیس
جمهور و وزیر بهداشت رابطه آنها در سطح عالی و در بالاترین رتبه در 5 سال گذشته بوده
ولی برخی وقت آزاد دارند و از این شرایط برای شایعهپراکنی استفاده میکنند.
دانشنمندان جوان
ایرانی توان تولید واکسن HPV را
دارند
سخنگوی وزارت بهداشت
درمورد تولید واکسن HPV اظهار
داشت: باید واکسنهای ضروری که از بیماریهای مهم پیشگیری میکند را گسترش دهیم که
یکی از این موارد که مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت بوده و در اولویت ما به دلایل
علمی است واکسن
HPV به شمار میرود.
حریرچی تاکید کرد:
این واکسن از دو بیماری مهم که یکی زگیل تناسلی و دیگر سرطانهای این ناحیه همچون سرطان
دهانه رحم است را پیشگیری میکند که بیش از 100 نوع از این ویروس را داریم که برخی
عامل زگیل و برخی عامل سرطان است.
وی گفت: سرطان
دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در زنان است و در سال 94، 927 مورد از آن در کشور گزارش
شد ولی 5 درصد مردم در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا میشوند که این مساله بیشتر
در زنان کمتر از 24 سال و مردان 25 تا 29 سال رخ می دهد.
سخنگوی وزارت بهداشت
بیان داشت: از عوارض زگیلهای تناسلی اختلال در روابط جنسی که درنهایت میتواند منجر
به طلاق شود است. همچنین این مشکل جنبههای قانونی ایجاد میکند چرا که در پزشکی قانونی
اجازه طلاق به دلیل بیماری لاعلاج نیست.
حریرچی گفت: از
طرفی امکان بهبودی این زگیل کم بوده و پرهزینه است و گاهی بیماران برای درمان به مکانهایی
مراجعه میکنند که عوارض زیادی برای آنها به همراه دارد. همچنین زگیلهای نتاسلی مشکلات
روانی همچون افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس را به همراه دارند.
وی اضافه کرد:
از سالهای گذشته دنبال تولید این واکسن بودهایم و مطالعات ابتدایی آن انجام شده است
همچنین واکسنهای موجود وارداتی در کشور سه بار باید تزریق شوند که قیمت قانونی آن
برای هر بار 273هزار تومان است که برخی از مراکز خصوصی نیز مبلغ بیشتری دریافت میکنند.
وی عنوان کرد:
بنابراین راه درست این بوده که واکسن را در داخل تولید کنیم و از طرفی برای دو واکسن
دیگر مشمول موافقت رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ملی شدیم و این واکسن را نیز در
ایران تولید خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت
یادآور شد: دانشمندان جوان ایرانی قادر به تولید این واکسن بوده و باید توجه داشت که
تولید هر واکسن توانایی تولید چند واکسن دیگر را نیز ایجاد میکند. از طرفی این واکسن
در دنیا بازار قابل توجهی داشته و قیمت دلاری آن گران است. بنابراین رقابت برای تولید
ارزان آن وجود دارد که امیدواریم ما نیز بازار صادراتی در این زمینه خواهیم داشت.
حریرچی گفت: از
خیریهها و سازمانهای مردم نهاد که صلاحیت عمومی آنها به غیر از وزارت بهداشت تعیین
میشود و ما ارتباط علمی و بهداشتی درمانی با آنها داریم جهت همکاری در این زمینه استقبال
میکنیم تا بتوانیم این واکسن را در کشور تولید کنیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری روز گذشته به ارتقاء تولید ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی تاکید نمودند و ما نیز اهتمام جدی برای تولید این واکسن را داریم .
حریرچی گفت: همچنین
ما همه برنامههایمان را اولویتبندی میکنیم و باید توجه داشت گسترش واکسنها در دهه
اول انقلاب مناسب بود ولی پیشگامی فراهم آوری واکسن طی دو دهه گذشته دچار افول شد ولی
طی سالهای اخیر این پوشش بهتر شده که واکسن هپاتیت نیز از این جمله است.
آمادگی گسترش نظام
ارجاع الکترونیکی در 10 استان کشور
حریرچی در ادامه
در پاسخ به سوالی درمورد اشکالات سامانه سیب گفت: در زیرساختهای این سامانه در حال
حاضر اشکال داریم که با همکاری وزارت ارتباطات جهت ارتقای آن اقدام میکنیم و برخی
از مسائل نیز با توجه به زمانبندی از پیش تعیین شده به تدریج گسترش مییابد.
وی گفت: :آمادگی
داریم برای 10 استان نظام ارجاع الکترونیکی را گسترش دهیم و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
حریرپچی در ادامه با اشاره به مجوز تاسیس داروخانه در کنار درمانگاهها گفت: باید توجه کرد که پروانه
داروخانه بهصورت مستقل داده میشود. بر این اساس برخی از درمانگاهها در کنارشان داروخانه
مستقلی هم دارند بنابراین مجوز تاسیس داروخانه بر اساس پروانه داروساز داده میشود
البته ما خوشحال می شویم که در کنار کلینیکهای ویژه درمانگاهها و محلهای تجمع بیماران
داروخانه هم وجود داشته باشد تا بیمار بهراحتی بتواند دارویش را تامین کند. در برخی
از شهرهای کوچک و متوسط مشکلاتی در این زمینه داریم مبنی بر این که درمانگاه در یک
منطقه است اما داروخانهای در کنارش وجود ندارد و بیمار باید به دو محل مراجعه کند.
سخنگوی وزارت بهداشت
در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پزشکان میتوانند در زمان بررسی آزمایشهای بیمار
دوباره از او پول دریافت کنند، گفت: این موضوع بحثی پر دامنه است . در اکثر مواقع اگر
بیمار صرفا برای نشان دادن نتیجه آزمایش به پزشک مراجعه کند در اکثر مواقع وجهی دریافت
نمیشود اما اگر در این مراجعه بار دوم اقدامات جدید یا ارزیابی های مجدد انجام شود،
بعضا وجوه از بیمار دریافت میشود البته در این زمینه گاهی شاهد بروز تخلفات نیز هستیم.
در عین حال قانون صریحی در این زمینه وجود ندارد و باید بر اساس معیارهای اخلاقی رفتار
شود.
حریرچی در ادامه
با اشاره به یکی از اقدامات وزارت بهداشت رضایت سنجی از مردم درباره نحوه ارائه خدمات
گفت: در سال گذشته سیستم پایلوت رضایتسنجی را در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی برای
رضایت سنجی از مردم مستقر کردیم و ابتدای امسال این اقدام به طور سراسری در مراکز بهداشتی
دولتی انجام شده است به طوری که به ۱۳
میلیون و ۷۱۷ هزار نفر پیامک ارسال کردیم و تا شب گذشته
۲ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۴۰۱ مورد پاسخ دریافت کردیم. در این نظر سنجی
از مراجعان ۱۷
هزار و ۹۰۰ خانه بهداشت روستایی ۵۴۱۷ پایگاه سلامت شهری،۴۱۰۵مرکز جامع خدمات سلامت روستایی
و ۲۲۱۳ مرکزجامع خدمات سلامت شهری نظر
سنجی به عمل آمده است و درباره نحوه خدمت رسانی پزشکان، بهورزان ،مراقبین سلامت و غیره
به طور مرتب رضایت سنجی شده است.
وی با بیان این
که تاکنون بیش از ۶۵
درصد مردم شماره
تلفن همراهشان را به این مراکز ارائه دادهاند،اظهارکرد: از آنجایی که این شماره به
صورت برخط ثبت میشود بلافاصله بعد از دریافت خدمت پیامک آن را به دریافت کننده خدمت
ارسال میکنیم. هدف از این کار ارتقای سلامت جامعه ، ارتقای سواد سلامت ، استفاده هزینه
اثر بخش از منابع و غیره بوده است. اطلاعات این رضایت سنجیها به تفکیک ارائه کنندگان
خدمت و مراکز ارائه دهنده خدمت به مسئولان محلی و وزارت بهداشت اعلام میشوند. این
اقدام بزرگترین نظرسنجی خدمتی برای خدمات دولتی بوده است و بر اساس پاسخها میزان رضایت
نیز بسیار مناسب بوده به طوری که تنها ۳.۵۱ درصد از مراجعین اعلام عدم رضایت داشتهاند.
حریرچی ادامه داد:
بیشترین دلایل عدم رضایت به علت برخورد نامناسب، ندادن آموزشهای لازم، نگفتن زمان
مراجعات بعدی، انتظار طولانی، شلوغی زیاد مرکز، کمبود برخی از وسایل بهداشتی و... بوده
است. این سامانه اصل انجام خدمت را کنترل و از ورود اطلاعات نادرست جلوگیری میکند.
وزارت بهداشت در نظر دارد تا به تدریج این سامانه را به سایر مراکز گسترش دهد. ما ترجیح
میدهیم کلیه خدماتمان را در اتاق شیشه ای به افکار عمومی ارائه کنیم البته این اقدامات
فعلا محدود به مراکز بهداشتی دولتی است و بهتدریج به مراکز درمانی هم توسعه مییابد.
سخنگوی وزارت بهداشت
در ادامه با اشاره به تعطیلات هفته گذشته گفت: باید توجه کرد که تعطیلات رسمی طولانی
مدت باعث صدمه و بروز مشکل در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم و نارضایتی بیماران
می شود.
مشکلات تعطیلات طولانی مدت در ارائه خدمات سلامت
حریرچی با بیان
اینکه بر اساس آمارها سرانه بار مراجعه به مطب خصوصی تخصصی و فوق تخصصی در سال برای
هر ایرانی ۱.۲۴
بار است،اظهار
کرد: میزان مراجعه به مطب خصوصی پزشک عمومی سالانه برای هر ایرانی ۰.۶۴ باراست. حال با حذف تعطیلات آخر هفته تعطیلات
رسمی و تعطیلات نوروز ۸۱
میلیون ایرانی
به طور متوسط در هر روز عادی ۴۴۶
هزار بار به مطب
خصوصی پزشک متخصص و فوق تخصص و ۲۳۰
هزار و ۵۰۰ بار به مطب خصوصی پزشک عمومی مراجعه می
کنند.
وی افزود: باید
توجه کرد که ۶۶.۵
درصد بار مراجعات
سرپایی تخصصی و فوق تخصصی در کشور به مطب های خصوصی و ۲۸.۵ درصد بار مراجعات پزشک عمومی هم در کشور
به مطب های خصوصی است. حال در تعطیلات طولانی همه این مراجعات در ۶۰۰ بیمارستان دولتی متمرکز می شوند. بیمارستانهایی
که اورژانسشان شلوغ است و باید بار مراجعات سرپایی را هم تحمل کند. این موضوع باعث
معطل شدن و نارضایتی بیماران میشود بنابراین منطقی سازی تعطیلات رسمی توزیع متعادلتر
آنها درطول سال ، اقدامات کمکی نظام پزشکی و بخش خصوصی و دادن امکانات بیشتر به مراکز
دولتی می تواند این مشکل را برطرف کند.
خبرنگار: پریسا مرادی