اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 18 February 2018
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی در انحصار افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیر سیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز می‌گیرند. ما تمام قد از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده می کنیم.

انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد

به گزارش عصرپرس، سید محمد بطحایی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در  وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: محور اصلی تمام فعالیت‌ها سند تحول بنیادین است. حدود شش سال از ابلاغ آن گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سال ها پیش شروع شده بود.

وی افزود: اخیرا در پایشی که از اجرای سند انجام دادیم، مشخص شد تا کنون 30 درصد از سند مستقر شده که عدد خوبی نیست و آنطور که باید جلو نرفته ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همین 30 درصد نیز دارای پیشرفت متوازن نبوده است، اضافه کرد: در بخش منابع انسانی و تجهیزات و فضا پیشرفت خوب نبوده اما در حوزه برنامه درس ملی پیشرفت خوبی داشته ایم. با همتی که همکارانم دارند تا قبل از سال جاری زیرساخت های لازم را فراهم و کمیته ها و کارگروه‌های زیرنظام های سند و شورای راهبردی مربوط کار خود را تا پایان سال شروع می‌کنند.

بطحایی ادامه داد: تعهد کاری و اداری همه همکاران نسبت به سند را شاهدیم و امیدواریم سال 97 شروع قوی تری برای اجرای سند داشته باشیم.

وی به توسعه تعامل با ذینفعان آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: جامعه ذینفعان ما نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی شرایط منحصر بفرد دارند و می طلبد شبکه ارتباطی خود را با آنها تقویت کنیم. در همین راستا تلویزیون تعاملی آماده و به صورت آزمایشی برنامه هایی تهیه و در حال پخش دارد. خانواده ها و ما معلمین شرکایی هستیم که باید در مسیر ارتقای آموزش همسو باشیم. امیدوارم فاصله ای که امروز با خانواده ها داریم از طریق شبکه تعاملی کمتر شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی به نام نیروی انسانی دارد عنوان کرد: یک میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته داریم که از حیث تخصص و تعهد کاری مقبولیت و جایگاه بالاتری نسبت به سایر کارمندان دولت دارند. باید از مشارکت معلمان در تصمیم سازی ها استفاده کنیم.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای انتخاب مدیران مدارس طی چند روز آینده

بطحایی افزود: دوکار را شروع کرده ایم که یک مورد انتخاب دو نماینده به عنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است. این کار بسیار بزرگی نیست اما تمرینی برای جلب مشارکت مستقیم معلمان در اداره آموزش و پرورش است.

وی گفت: کار دومی نیز در دست اقدام داریم و تا چند روز آینده سامانه اش به بهره برداری می‌رسد که خواسته و مطالبه معلمان است و به مدیریت مدارس برمی‌گردد.

بطحایی با بیان اینکه مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشند از سال آینده در سامانه ای معرفی می‌شوند و همه همکارانی که شرایط لازم برای مدیریت را دارند می‌توانند در سامانه اعلام کاندیداتوری کنند، گفت: سوابق این نامزدها بررسی، مصاحبه و رتبه بندی می‌شوند و فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبندی در اختیار مدیر آموزش و پرورش منطقه قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش به حذف آزمون ها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز از حیث شخصیتی و ویژگی های روانی به مرحله ای نرسیده اند که در معرض فشارهای فراوان برای آمادگی آزمون ها قرار بگیرند و زیر بار حجم سنگین کتب کمک آموزشی قرار بگیرند. خانواده ها در معرض تبلیغات ثبت نام در آزمون ها قرار می‌گیرند.

وی افزود: کودکان ما نمی‌توانند با این فشارها دوران کودکی خود  را بخوبی درک و مهارت های زندگی را تمرین کنند. شرایط خوبی نیست که 250 هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت 15 هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته به معنای فراموشی استعدادها نیست و اینکار باید با روش هایی غیر از آزمون دنبال شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته نمی‌خواهم همه کاسه و کوزه ها را سر آزمون بشکنم و بگویم آزمون نشاط را از مدارس گرفته گفت: اما به هرحال آزمون ها بی تاثیر نیستند.

بطحایی ادامه داد: عواملی چون فضای آموزشی به شدت در کاهش نشاط در مدارس موثرند. برنامه های درسی نیز گاهی افسردگی و دلمردگی را تحمیل می‌کنند و از همه مهمتر نقش معلم به عنوان عامل نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتما به این هدف نخواهیم رسید و تجربه 40 سال گذشته نشان می دهد. اگر به صورت متوازن سند تحول را مستقر کنیم حتما اهداف متعالی تربیتی ت حدودی محقق خواهد شد.

انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی در انحصار افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیر سیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز می‌گیرند. ما تمام قد از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامع نیروی انسانی آماده شده است، گفت: در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگر مشخص کردیم.

وی اعلام کرد که احتمالا طی یکی دو هفته آینده شرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطلاع رسانی می‌کنیم. حول و حوش 18 هزار نفر ظرفیت داریم و امید است فروردین 97 آزمون برگزار شود.

بطحایی از ورود آموزش و پرورش به  حیطه آسیب‌های اجتماعی و اتخاذ راهکارهای پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: از جمله محتوای تهیه شده در تلویزیون تعاملی نیز به توصیه های پیشگیرانه برای خانواده‌ها بازمی‌گردد. از خانواده‌ها میخواهم وارد سامانه تلویزیون تعاملی شوند که امیدوارم مقدمه‌ای برای ورود به مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون حذف آزمون‌های دوره ابتدایی گفت: نهایت خودخواهی است بنده هر تصمیمی می‌گیرم همه آن را سمعا و طاعا بپذیرند. فضای انتقادی نسبت به تصمیمات آموزش و پرورش بسیار طبیعی است و اتفاقا به بحث گذاشتن آن و مشخص شدن ایرادات و اشکالات خواسته ما نیز هست. اما از آن سو هم نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا همه مقدمات پیشرفت آماده شود.

بطحایی تاکید کرد: آموزش و پرورش آنقدر منابع ارزشمند و فرصت گرانبها دارد که می‌تواند امیدوار باشد روزی به دروازه روشنی خواهد رسید به شرط آنکه در تعامل با شرکا و ذینفعان خود باشیم. فکر می‌کنم با توجه به آنچه در بودجه اتفاق افتاده، شرایط ما شرایط بهتری باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره بیانیه 160 نماینده در مخالفت با حذف آزمون‌های دوره ابتدایی عنوان کرد: با برخی نمایندگانی که بیانیه را امضا کرده بودند صحبت کردم که بعد از توضیحات بنده قانع شدند و گفتند باید این توضیحات برای دیگر نمایندگان هم مطرح شود، بنابراین فردا صبح جلسه ای در مجلس برقرار است و بنده و همکارانم توضیحاتی را ارائه می‌کنیم و شاید نگرانی های ما برای نمایندگان با توضیحاتمان برطرف شود. مدارس تیزهوشان در دوره دوم حذف نمی‌شوند و با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

علت توقف توزیع شیر در مدارس

بطحایی درباره علت توقف توزیع شیر در مدارس گفت: پیگیری های بسیاری انجام داده ایم اما هنوز چشم انداز روشنی درباره روند تخصیص  بودجه و توزیع شیر در مدارس برای ما پیدا نشده است.

طرح شهاب در مهر 97 به پایه هفتم می‌رسد

بطحایی درباره طرح شهاب نیز گفت: طرح شهاب در مهر 97 به پایه هفتم می‌رسد. با موانع و مشکلات و ویژگی های مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز  آمده آموزش و پرورش مکلف است، منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: پیش بینی شده از هفته آینده کارگروهی تشکیل شود که از افراد صاحب تجربه دعوت خواهیم کرد. در پایه هفتم سال آینده طرح شهاب را با قدرت به اجرا در می‌آوریم و مواردی چون آموزش معلمان برای اجرای این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عدم وجود منابع برای پرداخت حق‌التدریس‌ها

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت تاخیر در پرداخت حق التدریس‌ها گفت: این امر ناشی از  بی توجهی و کم کاری های همکاران ما نیست.

وی افزود: تخصیص حق التدریس ها را از سازمان مدیریت  گرفته و به خزانه برده‌ایم، اما بدلیل عدم وجود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.

 به گفته وی، ردیف پرداخت خرید خدمات نیز در بودجه سال آینده مستقل  و روند پرداخت ما به نیروهای خرید خدماتی بهتر خواهد شد.

بطحایی همچنین به تلاش برای رفع تبعیض ها در مراکز رفاهی و درمانی، استثنایی بین شاغلان و بازنشستگان فرهنگی اشاره کرد و گفت: این تبعیض ها را رفع خواهم کرد.

نگرانی آموزش و پرورش از افزایش 300 هزار نفری دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای در مهر 97

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما در سال آینده افزایش 300هزار نفری دانش‌آموزان در دوره فنی و حرفه‌ای است اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین امکانات لازم کیفیت آموزش این حوزه را حفظ کنیم.

وی به ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیز اشاره و عنوان کرد: مصوبه جدید برای ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی نداشته ایم و در برنامه رسمی دوره ابتدایی آموزش زبان انگلیسی نیست. تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمی شود.

بطحایی همچنین با اشاره به اینکه وعده برگزاری هرگونه کلاس کمک آموزشی و توزیع کتب کمک آموزشی در مدارس ممنوع است گفت: نمی‌توانیم مانع خانواده ها برای شرکت در کلاس ها بیرون مدرسه شویم اما این کار در مدارس ممنوع است.

بطحایی افزود: 40 درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است که البته میزان کمی است و برای سال آینده با اوراق خزانه وپیش بینی‌های لازم امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال 96 باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای آزمایشی طرح شهاب موفق بوده گفت: مدارس غیردولتی برخلاف تصور اذهان، متخلف نیستند و بسیاری از آنها به دنبال برداشتن باری از دوش آموزش و پرورش اند.

مدارس غیردولتی جیبتان را نمی‌زنند

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این مسیر با هر تخلفی برخورد خواهیم کرد هر چند مانند برخی افراد بدبین نیستم که فلان فرد از موقعیت خود برای استفاده از شهریه های کلان استفاده کند؛ مدارس غیردولتی مدارسی نیستند که اگر سر خود را بچرخانید جیبتان را بزنند و در برخی مواقع شهریه آنها از شهریه مصوب هم کمتر است. با برخی از این مدارس برند جلسه داشته ایم اما باید تشریح شود که سامانه نظارت واقعا نظارت خواهد کرد یا نمایشی است؟.

تنبیه بدنی؛ خط قرمز آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی در مدارس نیز عنوان کرد: تنبیه بدنی تنها خط قرمز ما است و حتی تنبیه لفظی را هم مجاز نمی‌دانیم. اکنون گروهی متمرکز صرفا برای برخورد با این موضوع تشکیل شده که مسئولیت ریشه یابی و برخورد با عوامل تنبیه بدنی را برعهده دارد.

بطحایی ادامه داد: در مقابل به جسارت به حریم معلمان نیز همانقدر حساسم که به موضوع تنبیه بدنی دانش آموزان. به همین علت وقتی معلمان مورد هتاکی و ضرب و جرح قرار می گیرند برای آنها نیز توسط آموزش و پرورش وکیل گرفته می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس طبیعت که در حوزه محیط زیست آموزش های خاص دارند افزود: در این مدارس بچه ها با روش های صیانت از طبیعت آشنا می شوند و در گزارش هایی که برای ما آمده است نتایج خوبی داشته است اما درباره توسعه، وضعیت آن مشخص نیست.


منبع: ایسنا